Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har kollat in ett par datorpaket på komplett. Se länkar nedan. Ska anpassa paketen lite. Men det jag är mest osäker på är moderkort, har det någon större betydelse vad jag väljer? Vissa kanske är olika kompatibla med andra komponenter etc.

Burkarna är snarlika, och det är moderkorten nedan som sitter i resp. paket. Någon som kan nåt om detta?

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10082

MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10083

Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16

Postad

De ser bra ut båda två.

** Se dock till att du har tillräckligt med ampere(?) i 12v kabeln på nätverksagregatet om du väljer det övre, 20 eller över rekomenderas.

*** Vilket inte NorthQ's brukar ha.

Postad
De skiljer 4000:- på paketen, så frågan du bör ställa dig är " vad ska jag använda datorn till ".

NorthQ är inget bra nätagg.

Efter lite anpassning så skiljer det sig 3000:-. Fortfarande klar skilland. Datorn skall användas till poker,surf,film, samt kunna klara av lite spel imellanåt. Och det tror jag båda gör. Inget större skilland mellan dom, så kan inte se varifrån prisskillnaden kommer. Dubbla grafikkort på senare varianten kanske gör sitt.

Ang. NorthQ. Något bättre förslag? Hitta ett som hade fått bra kritik:

Seasonic S12 Nätaggregat 600W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

Blir ju ett påslag på närmare 800:-.

Postad
De skiljer 4000:- på paketen, så frågan du bör ställa dig är " vad ska jag använda datorn till ".

NorthQ är inget bra nätagg.

Dubbla grafikkort på senare varianten kanske gör sitt.

Ang. NorthQ. Något bättre förslag? Hitta ett som hade fått bra kritik:

Seasonic S12 Nätaggregat 600W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

Blir ju ett påslag på närmare 800:-.

Ja, dubbla grafikkort gör verkligen sitt, även på prestandan.(s.k SLI gör att grafikkorten arbetar tillsammans och du kan få en ökning med upp till 30-40% jämfört med ett kort)

Det "billigare" paketet har ett riktigt dåligt grafikkort. Du kommer inte att kunna spela nyare 3D spel på den, det är helt säkert.

Angående nätagg kan jag rekommendera Enermax, Zalman samt Antec. (400W räcker om du håller dig till någon av dem tre märkena)