Gå till innehåll

Kan man lägga KK preflop?


STO

Recommended Posts

Vet inte om det hör till ämnet men skulle vara intressant att se statistik på hur ofta KK möter AA. Nån som har riktigt många händer i PT elller PO som kan ta fram nåt skojsigt?

 

Du vill verkligen få reda på detta eftersom du frågat det på mer än ett ställe ;) Spelar du fullring är chansen ca 1 gång på 20 och det är troligtvis det resultat man kommer att komma fram till.

 

Edit: Det finns 6 kombinationer av AA och det finns 1225 olika händer och chansen att 1 av de andra nio spelarna har AA är 6/1225*9 = 4,4 %

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 100
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vet inte om det hör till ämnet men skulle vara intressant att se statistik på hur ofta KK möter AA. Nån som har riktigt många händer i PT elller PO som kan ta fram nåt skojsigt?

 

Du vill verkligen få reda på detta eftersom du frågat det på mer än ett ställe ;) Spelar du fullring är chansen ca 1 gång på 20 och det är troligtvis det resultat man kommer att komma fram till.

 

Edit: Det finns 6 kombinationer av AA och det finns 1225 olika händer och chansen att 1 av de andra nio spelarna har AA är 6/1225*9 = 4,4 %

 

 

Så rent teoretiskt det lika bra att släppa KK pre varje gång? Det är ju större chans att han har AA än att bli utdragen av 2 outaren på rivern, vilket händer hela tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hör till ämnet men skulle vara intressant att se statistik på hur ofta KK möter AA. Nån som har riktigt många händer i PT elller PO som kan ta fram nåt skojsigt?

 

Du vill verkligen få reda på detta eftersom du frågat det på mer än ett ställe ;) Spelar du fullring är chansen ca 1 gång på 20 och det är troligtvis det resultat man kommer att komma fram till.

 

Edit: Det finns 6 kombinationer av AA och det finns 1225 olika händer och chansen att 1 av de andra nio spelarna har AA är 6/1225*9 = 4,4 %

Stämmer icke. För det första finns det 52*51=2652 kombinationer av hålkort. För det andra så är inte din uträkning heller korrekt. Om det t.ex. satt 1000 personer vid bordet (stort bord, stor kortlek :) ) så skulle det bli över 100% sannolikhet enligt den formeln.

 

 

Sannolikheten att någon av nio personer har AA är:

1 - ((220 / 221)^9) = 0.0399946259.

Dvs ganska exakt 4%.

(Om jag inte också tänker fel nu.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer icke. För det första finns det 52*51=2652 kombinationer av hålkort. För det andra så är inte din uträkning heller korrekt. Om det t.ex. satt 1000 personer vid bordet (stort bord, stor kortlek :) ) så skulle det bli över 100% sannolikhet enligt den formeln.

 

 

Sannolikheten att någon av nio personer har AA är:

1 - ((220 / 221)^9) = 0.0399946259.

Dvs ganska exakt 4%.

(Om jag inte också tänker fel nu.)

 

Tog iofs det från 2+2 eftersom jag inte orkar räkna ut det ;)

 

Givetvis finns det 2652 kombinationer sen finns det ju även 12 kombinationer av AA. Det stämmer om man räknar A :diamond: A :club: och A :club: A :diamond: som olika kombinationer.

 

Edit: Så din uträckningstämmer riktigt bra eftersom chansen att en spelar inte har AA är 1 - (48*47)/(52*51) => 1 - (220/221)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelade en turnering. hade QQ. spelade handen fullkomligt uselt så inga kommentarer om det tack. missade finalbordet i stor turnering.

 

iaf så här ska man absolut ej spela QQ.

 

UTG raiser 3BB. Jag reraisar till 9BB. cutoff reraisar till 12BB.

 

i det läget, vilka händer kan han ha förutom AA eller KK? alla 3 ligger på mellanstackar.

 

jag synar och tänker AA eller KK. sen händer uberdumma. låg flopp och jag övertygar mig själv om att han har JJ(idiot, ifiot, idiot) för jag känner för att dubbla.

 

får blixtsyn av AA.

 

ja QQ kan man ju slänga preflop i det läget. fast han höjde ju så lite så jag var tvungen att syna och hoppas på en Q på floppen. när det inte kom borde jag ju checkat och slängt vid ett stort bett antagligen.

 

så visst uselt spelat med QQ.

 

men säg jag hade haft KK istället. hade det varit rätt då? cutoff ser före sig en raise och en reraise, reraisar man då med KK? kan ju bara få ett omslag av AA i princip. och om det kommer en låg flop vad gör man?

 

känns som har man KK i det lägte har han också KK eller så har han AA så man kan inet vinna något, bar förlora, därmed fold...?

 

 

för övrigt måste QQ vara det mest svårspelade av alla par.

jag gör alltid fel med det, det dumma är att jag vet när jag trycker på call eller raise eller fold att jag gör fel, men kah lyckas ändå folda när jag borde ställa och ställa när jag biorde folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja lira 19k på prima för ett tag sen har över averag ejust utanför itm då detta händer....alla som deltar i denna pott täcker mig o har asså stora stackar.....ja kk i bb , utg+2 raisar 3,5 bb alla foldar till sb som blixt ställer ja funderar länge o inser att ja inte är kapabel att se han visa qq efteråt ........tråkigt nog hade han aa o ja har sagt till mig själv efter d e d ngn gång ja ska lägga kk pre så e d där..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren om KK mot AA. Jag vet väl ungefär vad statistiken säger men erfarenheten är en annan...

Konspiratoriskt lagd som man är så kan man ju tro att algoritmerna som används för pokerprogramvarorna är konstruerad så att dessa händer möts mer ofta än vad teorin säger. Jag vet att dessa programvaror är certiferade men då tittar man väl mer på handdistribution och inte på vilka händer som möter varann?!

 

Hur som helst så skulle jag vilja se ett stort statistiskt urval från verkligheten innan jag ger mig (Envis som jag är)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Det är väl bara titta på Sammy Fahra i High Stakes Poker... You got to gamble to win!

 

Han kör väl in mellan 150-180k pre flopp mot Barry Grensteins AA. Sen kommer också floppen med en K, KLONK!

 

Potten landade på ~360.000$ riktigt skönt :) Förövrigt är sammy farha bland de skönare spelare att kolla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade 10k garantin på Pokerstars för några dagar sedan. Vi var åtta st kvar på finalbordet och jag tror jag låg trea med ca 1000000 i marker när jag plockar upp KK. Alla foldar fram till mig och jag höjer till 200000 (4ggr bb) Knappen ställer in sina 460000, sb som är chipleader funderar ett tag innan han ställer in sina 1800000 och bb foldar. Jag tror här att chipleader tror att jag försöker köpa blindsen. Misstänker att han har en hyfsad hand, kanske ett mellanpocket eller AK. Bestämmer mig för att ta synen och chansen att bli stor chipleader, vill ju faktiskt vinna.

 

Hur hade ni rutinerade rävar tänkt här? Gör jag helt fel eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går att lägga i KK preflop. Men då ska det vara mot en förutsägbar,tight och fantasilös nötspelare och båda ska ha mer än 100bb i stacken och bettingen ska ske på ett visst sätt. Hänt många gånger att jag borde kunnat släppt mina KK men i praktiken har jag tyvärr svårt med det men varje gång har det varit helt uppenbart att fi haft AA. (Om inte KK då, men eftersom man själv har det är det otroligt liten chans)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Här är ett solklart lägg av KK. Tyvärr var jag för tjockhövdad för att lägga.

 

 

 

Carry on Cleo 8161300-81459 Holdem No Limit $0.50/$1

Hand Start.

Seat 1 : bumby222 has $67.25

Seat 2 : eyalaff has $58.24

Seat 3 : mikeemike has $99.75

Seat 4 : hydrowalker has $121.75

Seat 5 : binnied has $145.75

Seat 6 : tik-hal has $252.50

mikeemike is the dealer.

hydrowalker posted small blind.

binnied posted big blind.

Game [81459] started with 6 players.

Dealing Hole Cards.

Seat 6 : tik-hal has Kd Kc

tik-hal called $1

bumby222 called $1

eyalaff called $1

mikeemike called $1

hydrowalker called $0.50

binnied raised $3

tik-hal called $3 and raised $12

bumby222 folded.

eyalaff folded.

mikeemike folded.

hydrowalker called $15

binnied called $12 and raised $48

It's your turn.

tik-hal has 10 seconds to respond.

tik-hal called $48 and raised $48

hydrowalker folded.

binnied called $48 and raised $33.75 and is All-in

tik-hal called $33.75

Showdown!

Seat 6 : tik-hal has Kd Kc

Seat 5 : binnied has Ad Ac

Seat 6 : tik-hal has Kd Kc

Board cards [Jc 8d Ah 5h Qs]

 

När han reraisar för att isolera bort tomten i sb är det nog fan ett lägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Det är väl bara titta på Sammy Fahra i High Stakes Poker... You got to gamble to win!

 

Han kör väl in mellan 150-180k pre flopp mot Barry Grensteins AA. Sen kommer också floppen med en K, KLONK!

 

Ja den va grym !

Sammy är den sorts gamlbler man ständigt möter... hyperaggrisiva som tycks oftast vinna från underläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det ganska många gånger.

 

Det värsta är att jag typ alltid haft rätt när jag fått se Fiendens kort också. Bättre än sex.

 

Det har dock aldrig hänt i turneringar tror jag. Att lägga KK i en turnering online är helt fel. Möjligtvis första handen i någon 500 $ turnering med djupa stackar mot en fi som man har read på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis första handen i någon 500 $ turnering med djupa stackar mot en fi som man har read på.

 

Hur f-n går det till? man har read tidigt och man foldat kungarna pre? yea right... möjligen senare när man kan ha read och stackarna kan vara djupa, typ chipleaders mot varandra eller liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis första handen i någon 500 $ turnering med djupa stackar mot en fi som man har read på.

 

Hur f-n går det till? man har read tidigt och man foldat kungarna pre? yea right... möjligen senare när man kan ha read och stackarna kan vara djupa, typ chipleaders mot varandra eller liknande...

 

De två har spelat mot varandra tidigare många många gånger i andra turneringar samt i vanligt Cash Game samt att de har varit Sambos sen 6 år tillbaka.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis första handen i någon 500 $ turnering med djupa stackar mot en fi som man har read på.

 

Hur f-n går det till? man har read tidigt och man foldat kungarna pre? yea right... möjligen senare när man kan ha read och stackarna kan vara djupa, typ chipleaders mot varandra eller liknande...

 

Vadå, man kan väl ha mött spelaren tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem att lägga KK på NL100 och NL200.

Reraisar jag och jag blir re-reraisad så är det AA jag möter i 9 fall av 10 och därför inga problem att lägga KK.

 

Men om moståndaren har "för vana" att re-reaisa så finns det ingen anledning att lägga KK. Dock tror jag inte att jag mött någon sådan spelare, som inte varit fisk, de senaste 100k händerna på NL100 och NL200 nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem att lägga KK på NL100 och NL200.

Reraisar jag och jag blir re-reraisad så är det AA jag möter i 9 fall av 10 och därför inga problem att lägga KK.

 

Men om moståndaren har "för vana" att re-reaisa så finns det ingen anledning att lägga KK. Dock tror jag inte att jag mött någon sådan spelare, som inte varit fisk, de senaste 100k händerna på NL100 och NL200 nivå.

 

du måste skoja? säker på att det inte är ett resultat av selektivt minne när du torskat KK?

 

reraisar bara med AA? låter som veka games.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem att lägga KK på NL100 och NL200.

Reraisar jag och jag blir re-reraisad så är det AA jag möter i 9 fall av 10 och därför inga problem att lägga KK.

 

Men om moståndaren har "för vana" att re-reaisa så finns det ingen anledning att lägga KK. Dock tror jag inte att jag mött någon sådan spelare, som inte varit fisk, de senaste 100k händerna på NL100 och NL200 nivå.

 

du måste skoja? säker på att det inte är ett resultat av selektivt minne när du torskat KK?

 

reraisar bara med AA? låter som veka games.

 

Läs hans inlägg en gång till... "om motståndaren har för vana att re-raisa..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...