Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena,

Märkt att omaha inte diskuterat lika flitigt som THE, vilket är synd, men kanske förstårligt. Själv har jag lirat omaha nu i cirka 2 månader på de lägsta nivåerna med goda resultat:

Spelat:

93h och tjänat $874, dvs --> 9,4 $/h

Jag har hållit till på nivån $0.1/0.2 6- och 10-manna bord. Ibland har jag gått upp till $0.25/0.5 borden och det har inte varit allt för skrämmande. Har dock inte gått lika mkt plus på de borden, men kanske beror på att jag inte spelar på den nivån lika mkt.

Min fråga är om det samma princip angående bankrulle storlek som i THE, dvs ungefär 3000gr bb i potlimit(lirar mest PLO)?

Och en annan fråga när jag är på G, finns det ngn pokersida som erbjuder omaha turneringar? (Lirar för tillfället på prima)

/e

Postad

Bankrulle är delvis en funktion av spelförhållandena, men främst är det en funktion av din ekonomiska situation och riskpreferens. Med största sannolikhet så är bankrulle inte särskilt viktigt för dig, och bör heller inte vara det förren pokerinkomster utgör en betydande del av din månadsinkomst. När pokerinkomster utgör större delen eller hela din inkomst blir bankrullefrågor mycket viktiga, men eftersom du lirar microlimit hoppas jag att det inte är fallet.

Dina primära beslut bör istället gälla vad som är roligast och/eller lönsammast. För mig skulle det beslutet självklart innebära att hoppa upp till 0,25-0,5.

Postad

Nja, har läst runt lite i forumet och märkt att det är mkt snack om bankrulle. Men som du säger så är det inte särskilt viktigt för mig, då jag inte har ngn tanke på att plocka ut pengarna eller räknar med dem som en del av min ekonomi. Det ända som känns är att jag ändå har lagt ner ganska mycket tid. Att börja förlora vore ändå ganska törligt. Har förlorat ett $50 inköp på 0,25/0,5 borden och det känns enda in i ryggmärgen.

Hjärat slår iaf snabbare på 0,25/0,5 borden, vette fan om det är roligare. Det känns som om mitt spelande har utvecklas till att "spela för att vinna" istället för att "spela och ha kul, du har ett par timmar över att slösa bort".

Dvs är inte lika kul... kul är det ju men inte när det står mkt pengar på spel.

Men jag ska ge det ett försök!

Spelar du ngt själv, och i så fall på vilka nivåer?

Postad

Var beredd på att förlora mer än ett inköp i PLO.

Variansen i omaha kan bli rätt hög pga av i många showdowns är man inte så väldigt stor favorit. Råkar man då förlora ett par st 60-40% i rad så kan det svida rätt rejält.

Det är därför det är viktigt och ha en adekvat bankrulle, så att man inte bustar pga variansen.

Postad
Nja, har läst runt lite i forumet och märkt att det är mkt snack om bankrulle. Men som du säger så är det inte särskilt viktigt för mig, då jag inte har ngn tanke på att plocka ut pengarna eller räknar med dem som en del av min ekonomi.

Det är ju förstås också fel. ;-)

Det är ett misstag att se sina pokervinster som på något sätt separerade från sina andra tillgånger, pengar som pengar helt enkelt. Det som är relevant är om du är en förväntad vinnare i spelet och hur svängningarna kan tänkas påverka din ekonomi.

Som nybörjare så är det väldigt svårt att veta om man är förväntad vinnare och hur mycket man kan väntas vinna, och dessutom så gör man en hel del misstag som man kommer vänja sig av med (den här processen kan ta rätt lång tid). Därför kan det vara bra att börja på låg nivå med relativt små pengar tills man kan spelet och förstår hur spelförhållanden fungerar, mm. Ett sätt att göra det är att grinda upp sig från de låga nivåerna.

Men när man väl är duktig nog så finns det ingen anledning till att begränsa sig till att spela med pokervinster eller att grinda sig upp med 100,000 händer per nivå utan då bör man basera sina beslut på mer renodlad ekonomisk basis.

Det ända som känns är att jag ändå har lagt ner ganska mycket tid. Att börja förlora vore ändå ganska törligt. Har förlorat ett $50 inköp på 0,25/0,5 borden och det känns enda in i ryggmärgen.

Du kommer garanterat att ha en del jobbiga förluststräckor, det finns inget att göra åt det. Du kommer nästan säkert torska 5-6 inköp i sträck under de närmaste halvåret om du spelar någorlunda mycket.

Hjärat slår iaf snabbare på 0,25/0,5 borden, vette fan om det är roligare. Det känns som om mitt spelande har utvecklas till att "spela för att vinna" istället för att "spela och ha kul, du har ett par timmar över att slösa bort".

Efter ett tag kommer hjärtat garanterat inte slå särskilt fort på 0,5-borden, det viktiga där är väl att du tar det lugnt och testar i din egen takt. Gör något inhopp då och då tills du känner dig redo att stanna där regelbundet.

Jag har spelat en hand poker eller två ja. Standard 1-2 no-limit, Högsta 5-10 no-limit.

Postad

Jag har spelat en hand poker eller två ja. Standard 1-2 no-limit, Högsta 5-10 no-limit.

Psst, jag skulle tro att han menar omaha ;)

Postad

Tack för tipsen johan!

Filip skrev

UltimateBet har helt ok $5+.5 PLO turmerimgar som går kl 20 vår tid ett par dagar i veckan.

Är det vanliga SnG? Eller multi turneringar?

Postad

Det är ett misstag att se sina pokervinster som på något sätt separerade från sina andra tillgånger, pengar som pengar helt enkelt. Det som är relevant är om du är en förväntad vinnare i spelet och hur svängningarna kan tänkas påverka din ekonomi.

Som nybörjare så är det väldigt svårt att veta om man är förväntad vinnare och hur mycket man kan väntas vinna, och dessutom så gör man en hel del misstag som man kommer vänja sig av med (den här processen kan ta rätt lång tid). Därför kan det vara bra att börja på låg nivå med relativt små pengar tills man kan spelet och förstår hur spelförhållanden fungerar, mm. Ett sätt att göra det är att grinda upp sig från de låga nivåerna.

Men när man väl är duktig nog så finns det ingen anledning till att begränsa sig till att spela med pokervinster eller att grinda sig upp med 100,000 händer per nivå utan då bör man basera sina beslut på mer renodlad ekonomisk basis.

Håller med om att det är dumt att särbehandla sina pokervinster och sitt pokerkapital om de är någorlunda statistiskt säkra. Så länge dom inte är det och det borde rimligtvis vara fallet ganska länge (minst 3-6 månader gissar jag, även om man spelar mycket) för de flesta nybörjare så tror jag bara det är sunt att applicera någon form av "ölpengsprincip".

Dvs bestämma hur mycket pokern max får kosta per månad och sedan betraktar man i princip dessa som spenderade när man sätter in dom på siten och betraktar eventuellt överskott som en bonus.

Sedan om denna budget är $5 (en pizza), $50 (en utekväll) eller $500 (en semesterresa) i månaden beror ju på ens ekonomi och livssituation.

Frågan är väl snarare när och kanske än viktigare hur man skall göra övergången från "ölpengsprincip" till bankrulleprincip.

/Bjorn

Postad

UltimateBet har helt ok $5+.5 PLO turmerimgar som går kl 20 vår tid ett par dagar i veckan.

Det e multitable turneringar, att försöka få igång ett SnG Omaha på Ub är totalt döfött.

Postad

Det e multitable turneringar, att försöka få igång ett SnG Omaha på Ub är totalt döfött.

Finns det PLO sngs som någonstans utan att man behöver vänta i en två timmar dvs....

Postad

Sven skrev

Finns det PLO sngs som någonstans utan att man behöver vänta i en två timmar dvs....

På prima är det på eftermiddagen alltid minst två $5+0,5 SnG igång. På kvällen brukar det vara 3 igång plus 2 st $10+1. Obs NL!

Följande scenario är vanligt:

Första handen:

En höjer med $100 och 3 callar....så är det typ en som eftersläntare som går all in på $1000, alla 4 synar och en tar hem hela potten.

Brukar vara lönt att bara sitta och vänta ut dem, dvs låta dem döda varann.

Postad
Sven skrev

På prima är det på eftermiddagen alltid minst två $5+0,5 SnG igång. På kvällen brukar det vara 3 igång plus 2 st $10+1. Obs NL!

Följande scenario är vanligt:

Första handen:

En höjer med $100 och 3 callar....så är det typ en som eftersläntare som går all in på $1000, alla 4 synar och en tar hem hela potten.

Brukar vara lönt att bara sitta och vänta ut dem, dvs låta dem döda varann.

Precis, Känns knappt lönt o titta på sina kort förrän man är nere på 5-6 pers.

Vidare så anmälde jag 2st för collution i en $10+1 NLO. Som tack för min hjälp fick jag mitt inköp tillbaka så jag antar att jag hade rätt.