Gå till innehåll

Jag är helt lost när det gäller cashgames - hjälp!


drumcoder

Recommended Posts

Jag är en rätt erfaren SNG spelare som klarar mig mycket bra där men som nyligen har börjat spela cashgames och känner mig rätt begränsad. Jag tror att en stor del bakom det hela är brist på långsiktig diciplin men samtidigt, i sällskapet jag spelar (som inte är några proffs precis) så känner jag mig som en haj i en guldfiskskål.

 

Vi pratar om shorthanded (5 st är vanligast) cashgame där vi börjar med ca 3500 i marker och BB = 50. Här är problemet; det går inte att höja preflop för alla synar ändå (ingen respekterar t.ex 3xBB för de tycker det är så liten del av deras stapel ändå) och det känns som om det enda jag gör är röjer min hand och att jag sitter på highcards när jag gör det. Hur mycket skall man limpa egentligen?

 

Fråga 2; Ifall inte jag höjer så är det stor chans att alla vill se alla floppar och alla limpar. Då känns det som om jag borde se alla floppar bara pga potoddsen jag får vid en syn - är detta fel? Hur många floppar bör man se på ett sådant här typ av bord? Tilläggas skall kanske att efter just floppen så blir spelet rätt så vilt och man kan ta någons hela stapel på 2 par känns det som, allmänt mycket vilt bord ibland efter floppen med mycket "min penis är större än din" reraisetävlingar.

 

Fråga 3; Med vilken mindset bör jag närma mig bordet? Med det menar jag att jag är lite 50/50 mellan att tänka mig spela i princip weak/tight och bara vänta på monster och dubbla upp 2 ggr under kvällen eller att trycka på och ta tomtestack när jag träffar saker hyffsat bra. Problemet är som sagt iom alla limpar och alla synar raises preflop så kan man aldrig sätta någon på en hand alls vilket jag finner mycket frustrerande. Flesta synar lätt på midpair eller even bottompair i multiway pot ifall man skulle raisa pot (kanske t.o.m reraisas på det). Bör man spela annorlunda beroende på sin stack? Dvs iom det inte kan kosta mig min hela stack när jag möter någon som gjort rebuy och jag har dubblat upp någon gång så kan jag ta konfrontationen oftare då?

 

Tack för hjälpen! ^___^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där vi börjar med ca 3500 i marker och BB = 50.

 

Förstår inte riktigt det här. Spelar ni SEK25/50 eller är markerna värda nåt annat?

 

I vilket fall som helst har ni lagt upp spelet konstigt. Spela med dom mörkarna ni vill ha och ha "riktigt" värde på dom. Sen ska man få köpa in sig för hur mycket man vill vid bordet. Nu spelar ni med 70bb (om jag räknat rätt) vilket itne är så kul.

 

Sen angående hur du ska spela. Du skriver ignet om hur dom spelar postflop. Lägger dom sig om dom missat floppen, höj då mycket preflop (eftersom dom inte lägger sig preflop) och köp potterna på floppen. Ett riktigt variansspel men väldigt lönsamt.

 

Om dom synar på floppen så fort dom har något som helst så försöker du se billga floppar med många händer och värdebetta dina träffar hårt.

 

Men som sagt, viktigast av allt kör inte med ett maxinköp på 70bb. Det är bara dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt det här. Spelar ni SEK25/50 eller är markerna värda nåt annat?

 

Sen angående hur du ska spela. Du skriver ignet om hur dom spelar postflop. Lägger dom sig om dom missat floppen, höj då mycket preflop (eftersom dom inte lägger sig preflop) och köp potterna på floppen. Ett riktigt variansspel men väldigt lönsamt.

 

Om dom synar på floppen så fort dom har något som helst så försöker du se billga floppar med många händer och värdebetta dina träffar hårt.

 

Men som sagt, viktigast av allt kör inte med ett maxinköp på 70bb. Det är bara dumt.

 

Värdet på markerna är sedan inköp/3500 ggr markerna när kvällen är slut och pengarna skall delas ut.

 

Hur det spelas efter floppen skrev jag väll lite om? Det synas på det mesta (inklusive draws) och många händer går till rivern. Ibland blir det omslag på turnen där säkert 40% är rena bluffar när 2 personer är där. Riktigt vilt spel dvs vilket iom man inte kan sätta folk lätt på händer (iom preflop spelet) ger mig hyffsat huvudbry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdet på markerna är sedan inköp/3500 ggr markerna när kvällen är slut och pengarna skall delas ut.

 

Och varför gör ni så? Verkar bara dumt och onödigt som sagt. Blir ju nästan som turneringsspel och det var väl inte det ni körde?

 

Hur det spelas efter floppen skrev jag väll lite om? Det synas på det mesta (inklusive draws) och många händer går till rivern. Ibland blir det omslag på turnen där säkert 40% är rena bluffar när 2 personer är där. Riktigt vilt spel dvs vilket iom man inte kan sätta folk lätt på händer (iom preflop spelet) ger mig hyffsat huvudbry.

 

Skummade bara igenom ditt inlägg om jag ska vara ärlig. :)

 

Men om det är galet, se billiga flop och väredebetta hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en vanlig tomtecashgame på nätet har man 100BBs ju.

NL50 = blinds 0.25/0.5

 

Skaffa mer chips din tomte!

Helst OLW.

Annars så tomtesynar jag dig med Ace high bara för att e-penisa.

 

Och jag är fan ingen guldfisk. ;)

 

Gör som jag. Spela alla händer, träffa hårt, ta tomtestack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv gillar jag att spela riktigt loose på sådana bord, om det är live. Försök se relativt mycket floppar och spela sedan ut dina motspelare där. Någon gång då och då lär väl du träffa en stega med J,9 eller något liknande och då är det bara att ta betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och varför gör ni så? Verkar bara dumt och onödigt som sagt. Blir ju nästan som turneringsspel och det var väl inte det ni körde?

 

 

Mmm tror vi kört mycket fel som måste fixas, dels pga det blir som turneringsspel som du säger med olika pressure vid olika stacksize (och folk vill inte spela mycket shortstack utan går klonk-out då).

 

Annars så tomtesynar jag dig med Ace high bara för att e-penisa.

 

Och jag är fan ingen guldfisk.

 

Check check check he trapped me! :-o

 

 

om du höjer med allt du spelar, hur röjer du då din hand?

 

 

I'll tell you. För bordet respekterar inte "korrekta" höjningar dvs 2.5-4x blinds eller dylikt oftast. Du kommer säkert ha minst 2 till spelare in i floppen varje gång. Ifall jag gör detta på *bra* händer så blir de rädda när floppen ser ett äss och jag kommer ha svårt att få värde på handen ifall inte någon annan har Ax.

 

Jag vill inte höja med skräp (läses alla händer) varje gång jag är först in i handen och spela ur position t.ex med det med 2 pers på ett vilt bord med överkort på floppen inte heller. Höja med fler/alla händer och varje gång man går in i en flopp gör man på ett tight/weak bord, inte på ett enormt loose preflop bord imo. Det låter som omvänd logik imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får beskriva bordet i stats så är det nog

 

VPIP 70

PFR 20

Agg: 6.0

 

Exempel:

-----------------------------------------------

Hand 1.

 

Spelare 1 Limp

Spelare 2 Raise till 4BB (ATs)

Spelare 3 call.

Spelare 4,5 fold

 

Spelare 1 Re-raise till 12BB (KJo)

Spelare 2 syn.

 

Flop 885 (ingen flushdraw)

Spelare 1. ALLIN

Spelare 2 SYN

------------------------------------------

 

Hand 2.

 

Spelare 1 Raise till 8BB (AQs)

Spelare 2 Syn (QTo)

Spelare 3 Syn (K8o)

Spelare 4 Syn (78s)

Spelare 5 fold

 

 

Flop Q78 (flushdraw ute)

Spelare 1. Bet pot (TPGK)

Spelare 2 Syn (Har ju par)

Spelare 3. Syn (har ju par)

Spelare 4. Syn (har ju två par, ska slowa)

 

Turn Q78 9 (flushen är ute)

Spelare 1 allin (Fortfarande ett par, men det kortet hjälpte ju ingen)

Spelare 2 fold

Spelare 3 Syn (fi sitter säkert på AK och träffa inget, synar med lågt par)

Spelare 4 Fold (Fan nån klonkade färgen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...