Gå till innehåll

Stulet pokerkonto 2 gånger, finns det fler säkerhetstips?


emelie87

Recommended Posts

Hej!

 

Jag började spelar poker med pengar i slutet av oktober förra året. Då vanna jag en dollar på en freeroll och efter ca 1,5 månader så hade jag 100 dollar. Då var det någon som snodde mitt pokerkonto. Jag hade helt enkelt glömt att byta lösenord eftersom jag tidigare när jag bara spelade funmoney hade samma användarnamn som lösenord.

 

Jag förbannade mig själv väldigt men får ju självklart ta på mig hela skulden för detta :(

 

Jag lånade 20 dollar av en kompis och lyckades fram till slutet av februari att spela upp till 140 dollar. Sedan snackade jag med en via msn, vi pratade på ett tag och vad han var ute efter var tydligen någon säkerhetsfråga. Jag tror det var min husdjurs namn. Efter en del prat så kom frågan och jag tänkte inte mer på det, det var ju inget hemligt direkt. Sedan 2 timmar senare så var mitt konto borta igen och även min e-mail :roll:

 

Nu har jag lånat 30 nya dollar av en kompis och vunnit 27 nya på 3 dagar. Jag har hittat på ett jättesvårt lösenord på pokerkontot och ett svårt på mailkontot samt bytt mailadress från hotmail eftersom det har med msn messenger att göra.

 

Detta blev kanske lite långt men finns det något annat jag kan göra för att skydda mig. Jag börjar bli desperat och vill verkligen inte bli av med mina pengar igen.

 

/Emelie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Lämna inte ut din mail till nån som frågar på pokersajten.

* Installera brandvägg & Antivirus

* Ha mailen enbart kopplad till pokersajter och ha en annan för msn och liknande

* Lämna ut så lite information till okända människor som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående skrivare. Om någon frågar såpass konstiga frågor/leder in samtalet till saker som vad ens husdjur har för namn första gången man pratar med människan bör det ringa ett par varningsklockor. Sen skulle jag direkt bli väldigt nyfiken på vad en totalt okänd person addar mig på MSN för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa lösenord som innehåller siffor och några ord.

Och jag gillar när man säger en berättelse med lösenordet, för då är det lättare att komma ihåg och man slipper skriva upp det.

De ska vara helst fler än 7 tecken.

 

typ:

fodd78roi100 (jag föddes 1978, och jag vinner alla SNGs!)

hemma333kungar (en gång när jag spelade fick jag triss i kungar)

katt3nkraks0fta (katten kräks ofta, två bokstäver är siffror)

 

Jag hatar säkerhetsfrågorna. De förstör hela meningen med ett bra lösenord. Oftast sätter jag dem till sdj435j34k345n35cv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar säkerhetsfrågorna. De förstör hela meningen med ett bra lösenord. Oftast sätter jag dem till sdj435j34k345n35cv.

 

Hej kompis! Heter du SubZero på sajterna också? Vilka? :lol:

 

Bara skämta, men jag måste hålla med om att ha ett sådant lösenord som innehåller siffror och bokstäver är säkrast, dock har jag aldríg blivit hackad.

Ett tips är att ha något nummer du vet att du kan, men ingen annan, tex ett gammalt kontokort som du har lyckats memorera innan det blev klippt eller liknande! Risken för att någon ska komma på det hipp som happ är ganska liten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Tack så mycket för era komentarer och tack Gyre för tipset om artikeln den var verkligen läsvärd. Jag tror jag har skyddat mig på alla sätt som jag kan nu och jag hoppas verkligen att jag ska slippa råka ut för fler tråkigheter.

 

/Emelie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite mörkrädd faktiskt när jag hör att folk lämnar ut så mycket personlig info till kompletta främlingar..

 

Har inte folk lärt sig något hemifrån t.ex "gå inte med fula gubbar som kommer fram till dig på lekplatsen"?

Jo, men fram till för några år sedan fanns det för de allra flesta inga större säkerhetsrisker med att tala om för någon vad ens husdjur heter :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite mörkrädd faktiskt när jag hör att folk lämnar ut så mycket personlig info till kompletta främlingar..

 

Har inte folk lärt sig något hemifrån t.ex "gå inte med fula gubbar som kommer fram till dig på lekplatsen"?

Jo, men fram till för några år sedan fanns det för de allra flesta inga större säkerhetsrisker med att tala om för någon vad ens husdjur heter :)

 

Hehe sant.

 

Jag kanske är mer cynisk men när jag får ett meddelande från någon jag inte känner på icq eller dyligt så försvinner den personen snabbt in i ignore världen.. Har la bättre saker för mig än diskutera saker på internet med nästan kompletta främlingar..

 

:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite mörkrädd faktiskt när jag hör att folk lämnar ut så mycket personlig info till kompletta främlingar..

 

Har inte folk lärt sig något hemifrån t.ex "gå inte med fula gubbar som kommer fram till dig på lekplatsen"?

Jo, men fram till för några år sedan fanns det för de allra flesta inga större säkerhetsrisker med att tala om för någon vad ens husdjur heter :)

 

Det är det fortfarande inte. Säkerhetsrisken ligger i att ha uppgifter om användarnamn, lösenord etc som går att lista ut om någon vet vad ens husdjur heter. Dessutom om man av någon outgrundlig anledning har uppgifter om detta i en mailbox, som man av någon ännu mer outgrundlig anledning använder även för andra ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...