Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tredje handen sen jag satte mig vid bordet. Vola har vunnit de två tidigare händerna när vi övriga foldat för hans bett. Jag gissar att han är allmänt aggresiv.

Game # 267229209 - Soko Pot Limit EUR 0,25 - Table "Lappeenranta"

Game ended 2006-03-04 18:26:02 GMT+01:00

Players:

Vola (EUR 27,00 in seat 2)

JokerLasse (EUR 24,25 in seat 5)

HERO (EUR 23,75 in seat 8)

Vola Ante (0,25)

JokerLasse Ante (0,25)

HERO Ante (0,25)

Vola was dealt: ?? - Tc

JokerLasse was dealt: ?? - 6c

HERO was dealt: Qh - 7h

Vola Bet (0,75)

JokerLasse Fold

HERO Call (0,75)

Given syn. All lägga sig redan här vore alltför tajt

Vola was dealt: ?? - Tc - Ac

HERO was dealt: Qh - 7h - 3h

Vola Bet (2,25)

HERO Call (2,25)

Trefärg är ju klart intressant även om risken finns att även fi har högre trefärg. Fortsätter syna.

Vola was dealt: ?? - Tc - Ac - 6s

HERO was dealt: Qh - 7h - 3h - 9h

Vola Check

HERO Bet (6,75)

Vola Call (6,75)

Får in fyrfärgen och fi checkar. Givet pottbett då jag säkert har bästa handen här. Fi synar vilket förmodligen betyder att han har trefärg eller ett par.

Vola was dealt: ?? - Tc - Ac - 6s - 7c

HERO was dealt: Qh - 7h - 3h - 9h - 3c

Jaha, missar färgen men får ett litet par (som inte förbättrar min hand, men det vet ju inte fi. Däremot kan fi mycket väl fått in sin fyrfärg vilket inte känns bra. Jag börjar prata. Vad gör jag? Tre alternativ finns

- Bet (all-in)

- Check/syn

- Check/fold

Check/syn måste vara sämsta alternativet. Bettar jag ut finns möjligheten att han lägger sig p g a att jag kan ha triss/två par även om han har fyrfärg. Är check/fold för vekt spelat? Vad skulle ni göra? Kommentera gärna spelet på övriga gator oxå.

Postad
Bettar du för att han ska lägga tvåpar/triss är ju det en bluff. Din hand är på tok för bra för det. Check/syn är inte alls dumt.

Tvåpar eller triss kan han inte ha. Det bästa han kan ha är färg eller par.

Postad
Varför skulle check-syn vara så dåligt?

Tja, vet inte. Kanske för att jag förlorat en hel del potter på det sättet senaste tiden. Men i längden kanske det är +EV-spel mot aggresiva spelare. Check-syn var faktiskt så jag spelade, men efteråt kändes det som det var fel spelat. Här är upplösningen av handen:

HERO Check

Vola Bet (15,00)

HERO All-In (13,75)

Vola Payback (1,25)

Vola shows: Kc - Tc - Ac - 6s - 7c (a 4-flush, ace high)

HERO shows: Qh - 7h - 3h - 9h - 3c (a 4-flush, queen high)

Vola wins: EUR 47,00 (with a 4-flush, ace high)

Rake: EUR 0,75

Så slutsatsen är alltså att jag spelade handen helt ok rakt igenom?

Postad

Jag hade nog slagit om på tredje eller vikt, känns konstigt att försöka syna sig till bäst hand i potlimit. Särskilt när det är rätt uppenbart när man ligger före.

På rivern så är det ju ett väldigt smalt interval bättre händer som kan tänkas vika respektive syna så där gillar jag spontant inte bet.

Postad

Tredje: Som Hjort, tycker även jag, att det är bättre, att folda eller höja. Om du är säkert, att han har 3färg eller par kan du folda, men annars är det bäst att höja och se vad som händer. Om du synar och får färg, är det mycket troligt att fi tror på din färg.

Fjärde: Varför synar fi? Antingen spelar han helt enkelt dåligt (oftast rätt svar) eller tror han, att du kommer att betala om han träffar.

Femte: Tycker inte om check-syn, om du inte känner fi mycket väl. Vola måste ju ha nåt när han synar på fjärde gatan. Jag anser, att det är mer troligt att han synar med par än att han höjer med par. Om du inte tänker folda, kunde du kanske gå allin och se om han synar med par.

Summasummarum: Helt ok spelat, men som Hjort sade är spelet på tredje inte så specielt bra. Om du vet väl hur fi spelar/tänker, kan du spela lite hur som helst på alla gator, men när du inte känner fi, borde du höja eller folda på tredje gatan.