Gå till innehåll

Är du rädd för fågelinfluensa?  

144 medlemmar har röstat

1. 1. Är du rädd för fågelinfluensa?

Recommended Posts

Postad

Wow, vilken cirkus i morgonsofforna på TV idag. Svårt att sammanfatta men att en katt kolat på rugen verkar ju verkligen ha haft ett genomslag på vilka som ringer in och frågar.

Jag kanske underreagerar och folk överlag är rädda och det borde jag också vara men det känns inte riktigt som resident evil ännu. Om vi hade snackat om luftburen ebola med en inkubationstid på 3 veckor då hade jag brutit upp ett mobförråd och befriat ABC-dräkter, taggtråd och truppminor.

Vårens buzzword: Pandemi

Postad

hehe, rätt kul hur felaktig hotbild media har gett svenskarna.

vad som händer här i europa är med väldigt stor sannolikhet irrelevant för om vi får en pandemi eller ej. lär dröja bra länge innan någon svensk dör av fågelinfluensa efter att ha råkat äta fågelbajs. lär svenska ungdomar att använda hjälm när de är på chartersemester i phuket och kör MC så kanske lite liv räddas.

också intressant att jämföra hotbilder. hörde att risken att man smittas av HIV om man har oskyddat sex med en prostituerad är mindre än risken att man dör när man kör hyr mc en dag. :roll:

Postad

Att fågelinfluensan nu sprids i Europa är som heltok säger inte den verkliga hotbilden, det enda det säger är egentligen att vi förmodligen kommer att få en pandemi snabbare än om smittspridningen hade gått långsammare. Men det är inte frågan om vi får en pandemi utan snarare när.

När viruet väl har muterat så att det smittar mellan människor finns det all anledning att oroa sig. De tidigare influensapandemierna har skördat miljontals liv. Trenden är dock nedåtgående i antalet döda och spanska sjukan som var värst (50-100 miljoner döda) hade god hjälp av första världskriget (försvagade människor, dåliga ekonomiska resurser, folk som levde tät ihop osv.). Senast i raden var hongkonginfluensan 68-69 där en miljon människor dog. Personligen tror jag att vi kommer hamna en hyfsad bit under den siffran med goda förberedelser.

Postad

Som vanligt blir en sådan här säk uppblåst i media, vilket inte är helt oväntat givet hur glada kvällspressen blir när det kommer nya hemskheter till Sverige.

Viruset har varit känt sedan -97 i Asien och där har totalt runt 200 personen insjuknat (dödssiffra vet jag inte). Och med tanke på att de i princip sover i samma säng som 27 höns gör mig inte speciellt oroad att bli smittad av den lokala svanen direkt.

Folk blir vettskrämda av en sån här sak men tänker inte på hur mycket större chansen är för en olycka när de tar bilen till jobbet varje morgon.

Postad
Som vanligt blir en sådan här säk uppblåst i media, vilket inte är helt oväntat givet hur glada kvällspressen blir när det kommer nya hemskheter till Sverige.

Viruset har varit känt sedan -97 i Asien och där har totalt runt 200 personen insjuknat (dödssiffra vet jag inte). Och med tanke på att de i princip sover i samma säng som 27 höns gör mig inte speciellt oroad att bli smittad av den lokala svanen direkt.

Folk blir vettskrämda av en sån här sak men tänker inte på hur mycket större chansen är för en olycka när de tar bilen till jobbet varje morgon.

Att det blir mer och mer uppmärksammat är ju naturligt, eftersom det viktiga är att försöka hindra viruset från fortsatt omlopp (ju fler gånger viruset är i omlopp, desto större risk att det uppstår en variant som kan smitta från människa till människa). Tidningshysterin är överdriven, javisst, men det leder också till någon form av ökat medvetande om de verkliga riskerna hos mindre insatta - hoppas jag. Att vuxet folk sedan säkert kommer gosa med och sniffa på alla döda fåglar i skogen av ren nyfikenhet eller frigörelse får vi tacka simpel dumhet för.

Postad

På expressens hemsida svarar någon slags expert på läsarnas frågor... Det blir tidvis lite roligt:

FRÅGA:När tvätten hänger ute och torkar händer det att fågelbajs hamnar på den. Hur ska man då hantera den?

Torbjörn

SVAR: Tvätta om, för ingen vill ha fågelbajs i sängen.

FRÅGA: Är det farligt att köpa grillad kyckling om man bor i Örebro?

Johnny

SVAR: Nej.

:lol::lol::lol:

/TF

Postad

Media borde ju skjutas. Usch vad arg jag blir när de sprider sådant här.

Visst. Fågelinfluensan är inte att leka med. Men just nu är den totalt jävla überofarlig för oss. OM du inte har 2000 höns som går fritt utomhus.

Virus smittar inte mellan olika sorters djur. Fåglars virus smittar inte däggdjur. Krävs en ORDENTLIG exponering av virus innan någon viruspartikel lyckas mutera och få fäste i däggdjuret.

Men visst. Det händer.

I sydostasien där folk lever tätt tätt inpå fåglar.

Visst kommer den för eller senare komma hit och dräpa en bunt med gamla, unga och sjuka. Kanske t.om likt den spanska sjukan och dräpa 20-40åringar.

Men den kommer att komma från asien. Som ALLA andra influensor. Att någon svensk skulle lyckas smittas är helt osant osannolikt. Att sedan viruset skulle mutera tillräckligt för att sedan spridas mellan människor.... är som att jag skulle få en hotstreak i poker. Helt omöjligt.

Förr eller senare kommer något av fallen i asien att ge upphov till en version som sprids mellan människor. Förmodligen lagom till hösten 2006. Då kommer nämligen "INFLUENSAN!". Som den gör varje jävla år.

Sedan kommer det någon gång i framtiden att uppstå en mer elak influensa. Ajdå.

Men det vi har i sverige nu är något som kommer att döda lite fåglar. Men om en enda människa stryker med, då käkar jag villigt upp en kyckling. Däremot kommer rädslan och all upståndelse att orsaka BRUTALT mycket mer skada.

Postad

tycker denna fågel influensan är hemsk rent av.

Vem vet om den kommer slå ut samma som spanska sjukan eller pesten?

Mina hundar äter o jagar gärna fåglar men nu e det slut på sådan saker.

Sen tror jag inte smittskydds ombudet har sagt allt om fågelinfluensan i svergie,dom höll ju inne om det först det hade ju redan funnits i 11 dagar innan dom berätta nåt om de,och nu hade dom hittat en mink som var sjuk.

Sen tror jag verkligen det kan smittas till människor och människor smittar människor o allt det,så visst e man orolig,men har fixat ett lager Tamiflu medicin,och ingen falsk skit för här i svergie e det ju inte alla som kan få medicinen,så jag köpt ett lager i italien.

Men jjag hoppas verkligen vi kan få bukt på denna...

Postad
Mina hundar gillar att äta fåglar men det är nog lugnt ändå. Får väl passa på dom lite bättre när dom är ute och springer.

Dina hundar låter som mina katter :)

Låter hundarna "Mjau, mjau" eller låter dina katter "Voff, voff"?

OnT: Det här med fågelinfluensan måste vara den mest överdrivna faran sen Y2K-buggen.

//Hickmott

Postad

Hörde en diskussion i radion:

- Hur farligt är det här för människor?

- Hmm. Jo... Det skulle krävas ca 25 mutationer av viruset innan det börjar smitta från människa till människa.

Klart vi kommer ha en pandemi över oss inom ett par veckor ;)

Dessutom smittar det tydligen bara vid "Överdriven kontakt med smittade djur" så om man undviker att använda döda fåglar som handduk ska det nog vara ganska lugnt.

Postad

Virus smittar inte mellan olika sorters djur. Fåglars virus smittar inte däggdjur. Krävs en ORDENTLIG exponering av virus innan någon viruspartikel lyckas mutera och få fäste i däggdjuret.

Men visst. Det händer.

I sydostasien där folk lever tätt tätt inpå fåglar.

Fåglars virus kan inte smitta däggdjur, men det händer...? Alla influensor, vanliga och pandemiska, kommer från fåglar (möjligen några andra icke-fågel-arter också, minns inte säkert).

Att sedan viruset skulle mutera tillräckligt för att sedan spridas mellan människor.... är som att jag skulle få en hotstreak i poker. Helt omöjligt.

Nej, det är en tidsfråga. Om det sker i vår eller om tio år kan ingen svara på, men det kommer att ske.

Förr eller senare kommer något av fallen i asien att ge upphov till en version som sprids mellan människor. Förmodligen lagom till hösten 2006. Då kommer nämligen "INFLUENSAN!". Som den gör varje jävla år.

Nej. Vanliga influensor uppkommer av "genetic drift" i virusen, pandemiska sådana av "genetic shift". Google it.

Postad
Dessutom smittar det tydligen bara vid "Överdriven kontakt med smittade djur" så om man undviker att använda döda fåglar som handduk ska det nog vara ganska lugnt.

Risken att smittas om man inte har en tamdjursfågelbesättning är i princip obefintlig så länge viruset inte muterat.

Som vi alla vet har inte viruset spridits till tamdjur i Sverige än (höns, kycklingar osv.).

De som är mest rädda i situationer som dessa, är människor som befinner sig i socialklass 3.

Postad

De som är mest rädda i situationer som dessa, är människor som befinner sig i socialklass 3.

Vän,

Vad har du för belägg för det? Tror snarare att människor från den klassen bryr sig minst. Personligen känner jag en familj som befinner sig så lång man kan komma från social klass 3 och de köpte dyra madiciner från Apoteket redan i oktober förra året.

Postad
Personligen känner jag en familj som befinner sig så lång man kan komma från social klass 3 och de köpte dyra madiciner från Apoteket redan i oktober förra året.

Personer i de övre socialklasserna har inte tid att vara rädda för skitsaker som denna. Dessutom har de information och kunskap som personerna i den lägre socialklassen saknar.

Postad

Personer i de övre socialklasserna har inte tid att vara rädda för skitsaker som denna. Dessutom har de information och kunskap som personerna i den lägre socialklassen saknar.

Snark. Du är fin du spanarn...

Postad

Ja tänker minsann stå kvar som en man, här kan inge virus få mig rädd 8-) .....Det gäller ända tills den dan jag får det, då kommer tårarna rinna som på en kärring :cry:

nån som föjer med mig till stranden och framför en brasa sjunger kumbaya, när det väl muteras? (en bättre tanke kanske är att isolera sig i några dar, för att sen komma ut till en död stad)