Gå till innehåll

Shortstack vs Shortstack


Hjort

Recommended Posts

Jag funderar lite på vad man ska ha för strategi när man hamnar i en finalbordssituation där man själv och en annan spelare har runt 5ggr stora mörken, medan det finns två spelare med ganska mycket pengar, typ 15 ggr stora mörken eller mer. Jag är inte alls säker på att det här är bra siffror för att representera situationen jag menar, om det verkar konstigt kan ni ju säga till.

 

Situationen är ju ganska typisk för enbordsturneringar när man helt enkelt inte fått några bra möjligheter att skaffa marker tidigare under turneringen, eller att man precis fått en rejäl smäll.

 

Vilken strategi rekommenderar ni i följande fall:

 

När alla andra spelar ganska tight.

 

När det finns en väldigt stor stack som höjer mycket.

 

När ni sitter till höger om en synstation.

 

När ni sitter till höger om en tight (för situationen) spelare.

 

Tyvärr kan jag inte skriva mycket vettigare om ämnet (mat- vätske- och sömnbrist). Men det känns som en situation som ändå är rätt viktig att lära sig hantera i turneringsspel. Ska försöka återkomma med lite vettigare synpunkter när mina högre hjärnfunktioner arbetar på heltid igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har precis samma problem. om en kille har fått upp markerna och höjer hela tiden, då måste man nästan gå all in för att ens vara med på floppen, detta behöver inte ens vara så speciellt sent i turneringen, det blir ofta så när jag spelar freerolls och sånt.

 

det blir alltid så att jag går all in med ganska bra hand AKo QQ TT typ sen får han in nått på rivern. alltid alltid alltid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

När alla andra spelar "tight" spela själv aggresivt.

Att spela mot stora stackar är alltid svårt då de kan slå ut dig ur turneringen utan att riskera allt för mycket själva.

"callingstation" får man bra kort attackerar man den mycket aggresivt.

"Tight" spelare, spela aggresivt.

Det du beskriver är det bara 4 spelar kvar, i en sattelit som bara har ett pris finns det bara en väg..... aggresivt. var först in med "stacken". 4 kvar "short handed play" Höga kort går upp i värde. var aggresiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

När alla andra spelar "tight" spela själv aggresivt.

 

Tycker du att man ska spela aggressivt oavsett den andra stacken? Vad menar du med aggressivt? Det är inte direkt självklart.

Att spela mot stora stackar är alltid svårt då de kan slå ut dig ur turneringen utan att riskera allt för mycket själva.

Ja.

 

"callingstation" får man bra kort attackerar man den mycket aggresivt.

Vad är bra kort? Vilka kort ställer du in med när du är först in, på knappen, osv?

 

"Tight" spelare, spela aggresivt.

Det du beskriver är det bara 4 spelar kvar, i en sattelit som bara har ett pris finns det bara en väg..... aggresivt. var först in med "stacken". 4 kvar "short handed play" Höga kort går upp i värde. var aggresiv.

 

Jag pratar inte om en satteliter. Jag vet att höga kort är bra, var mer specifik. Vad är dina öppningskrav utg, när den andra korta stacken är galen? Vad är dina öppningskrav när den andra korta stacken är tight som fan? När den andra korta stacken är "korrekt" tight aggressiv?

 

Din sammanfattning verkar vara att man ska spela aggressivt i stort sett oavsett vad de andra gör. Om du med det menar att man ställer in eller foldar, så är det rätt självklart. Frågan är ju hur ofta man ska vara aggressiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är 4 st kvar enligt din beskrivning och låt oss säga att det var 1000p i start chips. Blinds 100/200 i det här läget. det betyder att du har 1000 andra Shortstacken har 1000 3:e har 3000 och den fjärde har då 5000. Och NL Holdem. det kostar dig då 300 varje sb+bb ca 1/3 av stacken. du har kanske råd att vänta 4-6 givar innan blindsen äter upp dig. Givetvis lika som den andra shortstacken. UTG skulle jag gå all in på Grupp 1 ev gr2 händer tills blinden har ätit upp 300 av mig. under förutsättning att inte blinden går upp. På knappen gr1 gr2 gr3 ev gr4. I det här läget har det blivit lite GAMBLING. Den galna korta stacken får man hoppas är på tilt :D och åker ut. Helst mot dig så du kan dubbla upp :lol: .............Men det är svårt att säga hur man ska spela exakt man brukar ju säga "It depends"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte en speciellt erfaren pokerspelare, men jag har spelat i alla fall några låglimit sng's.

 

Personligen skulle jag ställa in med alla Ax-händer, förutsatt att shortstacken foldat innan mig. Självklart även alla fickpar, och möjligtvis också Kxs.

 

Om det nu vore så att den andra shortstacken spelar väldigt aggressivt skulle jag nog istället låta honom försöka dubbla upp mot en stor stack, för att i så fall riskera att åka ut.

 

Jag spelar i och för sig på som mest 10-dollarsborden, så detta går antagligen inte att applicera på något annat, men tänkte ändå fira med ett första inlägg.. :wink: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite på vad man ska ha för strategi när man hamnar i en finalbordssituation där man själv och en annan spelare har runt 5ggr stora mörken, medan det finns två spelare med ganska mycket pengar

 

Vilken strategi rekommenderar ni i följande fall:

 

1. När alla andra spelar ganska tight.

 

2. När det finns en väldigt stor stack som höjer mycket.

 

3. När ni sitter till höger om en synstation.

 

4. När ni sitter till höger om en tight (för situationen) spelare.

 

1. Ställ in på knappen med vilka kort som helst, särskilt när den andra shortstacken har BB. Han vill gärna vänta på att du åker ut. Ställ in med K hög eller bättre en från knappen.

 

2. Om de andra vid bordet är benägna att spela mot honom så lutar jag mig tillbaka, kan t o m anta ett varv till så jag kommer ner på 700 utan att spela. (100-200 blinds, du har 1000) Om de andra inte spelar mot honom så får du väl stoppa in med ett mellanpar, ett ess eller typ KQ.

 

3. Ställ in med AT eller bättre och par över 5

 

4. Ställ in med alla händer mot hans BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...