Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Count me in, börjar (trots bristen på prispengar) få in snitsen nu. Förutom min placering har jag även en ITM - 1, och en då jag var över average på 100:e plats och åkte på lite oröta.

Postad

Nej, jag tror att de flesta har ett par kvar att spela.

Dock verkar det som vi hamnar ganska kraftigt minus för denna runda.

Jag vet inte hur det är med resten av er, men det har kännts fett lärorikt för min del, och jag känner mig ganska övertygad om att jag kommer kunna plussa på MTT:ar framöver (har spelat lite andra konstiga format samtidigt, utanför ramarna för det här experimentet)

Sen tycker jag nästan vi borde ha en sitdown, där vi tillsammans spelar och har diskussioner kring misstag / bra spel och så. (Jag har som sagt haft jonas tjuvtittande på många av mina turneringar, och det har kännts fett bra att kunna få lite direktfeedback och åsikter på situationer m.m.)

Jag har två icke inrapporterade MTT:ar (dock förluster) ska spela mina sista snart.

Postad

Jag kan gå med på att man behåller hälften om det gäller pengar över den egna insatsen.

Förslag, 50% skatt men med insatsavdrag:

Ex1: "Jonas" vinner 1000$, (1000 - 198 (över 9 Tourneys)) / 2 = 400$. dvs Jonas behåller 400 själv och betalar sammanlagt 400$ till övriga som deltar. Om 5 spelare deltar som senast innebär det 100$ var till "railbirdsen"

Ex2: "Jonas" vinner 100$, 100 - 198 = -98$ (alltså Jonas har egentligen gått minus och slipper betala något)

För som det är i den experiment som pågår nu är d 20% "skatt" och jag har cashat 222$ vilket innebär jag betalar dryga 40$ till er. 222-40-198 = -16$

Trots att jag gått hyfsat bra. Får tebax lite av er så slutar på -10$.

Med mitt förslag till nästa omgång skulle mitt resultat se ut så här: 222-198 = 24, 24*0.5 = 12$ i "skatt" och 12$ i vinst till mig.

Med detta förslag innebär att en vinnande spelare inte kommer gå minus och att om någon cashar stort (det som folk vill ha del av) kommer ge bra utdelning till de andra.

Edit:

Och skillnaden för de andra blir icke så betydande 3$ var eller 10$ var.

Desto större bli skillanden för den som måste betala.

Edit2: Ytterligare en uträkning. Om slutställningen blir som den är nu

Om 50% rakt av.

222/2 -198 + 3.6+4.2+4.6= -74.6$

Postad

Självklart fullföljer vi experiment 1 som bestämt från början.

Känns bara lite udda att ha mindre BR än när vi startade trots 4 cashes även om det inte varit så stora.

Nu kommer jag gå back över 100 kr om inte någon av er eller jag cashar stort i våra sista turneringar vilket förmodligen inte händer.

Postad

Nej det är en dålig idé (har haft den här diskussion med Hans förut).

Folk kommer enbart att börja grinda ännu mer och försöka klara sin egen insats först innan de tar chanser. Och de som spelar för vinst kommer inte gynnas på något sätt. Säg att vi kör en till omgång, de som grindar klarar sig och de som satsar på vinst missar. De som grindar ger inget för att de klarade sig just. Sen händer det säg 2 gånger till. Sen när en som går för vinst vinner så behöver de ge en FET andel till de som grindar.

Ex) Polarna Pelle, Olle och Rulle bestämmer sig för att köra 4 separata omgångar där de sammanlagt investerar 100$ var och ger 25% till vardera medspelare. Pelle och Olle är säkra spelare som bara satsar på att komma ITM medan Rulle har hög varians och går för vinst.

Omgång 1

Pelle vinner 100 (+- 0 alltså)

Olle vinner 100

Rulle vinner 0

Gamla reglerna

Pelle ger bort 50$ och får 25$ och hamnar -25$ sammanlagt

Olle ger bort 50$ och får 25$ och hamnar -25$ sammanlagt

Rulle får 50$ och hamnar på -50$ sammanlagt

Noq förslag

Pelle hamnar på 0$

Olle hamnar på 0$

Rulle hamnar på -100$

Omgång 2

Pelle vinner 100

Olle vinner 100

Rulle vinner 0

Gamla reglerna

Pelle ger bort 50$ och får 25$ och hamnar -50$ sammanlagt

Olle ger bort 50$ och får 25$ och hamnar -50$ sammanlagt

Rulle får 50$ och hamnar på -100$ sammanlagt

Noq förslag

Pelle hamnar på 0$

Olle hamnar på 0$

Rulle hamnar på -200$

Omgång 3

Pelle vinner 100

Olle vinner 100

Rulle vinner 0

Gamla reglerna

Pelle ger bort 50$ och får 25$ och hamnar -75$ sammanlagt

Olle ger bort 50$ och får 25$ och hamnar -75$ sammanlagt

Rulle får 50$ och hamnar på -150$ sammanlagt

Noq förslag

Pelle hamnar på 0$

Olle hamnar på 0$

Rulle hamnar på -300$

Omgång 4

Pelle vinner 100

Olle vinner 100

Rulle vinner 600

Gamla reglerna

Pelle ger bort 50$ och får 175$ och hamnar +50$ sammanlagt

Olle ger bort 50$ och får 175$ och hamnar +50$ sammanlagt

Rulle får 50$ och ger bort 300$ och hamnar på +100$ sammanlagt

Noq förslag

Pelle får 125$ hamnar på 125$

Olle får 125$ hamnar på 125$

Rulle hamnar på -50$

Vi vill vara Rulle.

Postad

Jag vill definitivt vara Rulle.

Vill för övrigt hålla med Hans om att det har varit väldigt lärorikt. Jag känner att trots mina blygsamma placeringar så börjar en någorlunda okej taktik växa fram.

Postad

Damn, Jonas argument har nästan övertygat mig igen =)

Något jag dock är 100% för är att ingen grindar. Jag har gått från grind till mer vågat spel under denna runda, och skillnaderna är märkbara (förhoppningsvis synliga i resultaten snart också). Grind-spel leder vanligen max till dubbla inköpet i vinst, något jag hoppas ingen i sällskapet siktar på.

Hellre spela lite crazy än grinda, även om man inte är bäst på att veta när man ska move:a, steala och sådant är jag övertygad om att det fortfarande leder till mer vinster. Men man blir kanske lite rädd eftersom svängningarna blir större. Men seriöst? Hellre vinna $1000 1gång / 10 än $20 10 gånger/10. SÄger jag iaf :D

Postad

Vi behöver inte deala skulderna från denna omgång va? Vi kan väl föra över dessa till nästa omgång (med samma procentsats så klart) och deala sen, aight?

Postad

Mitt förslag är iaf

10-20 st 22or

Man behåller 60% enligt de gamla reglerna. 10% till var och en av de övriga deltagarna (skulle Shams mot förmodan vilja vara med så sänker vi till att man behåller 50% själv).

man rapporterar sina resultat på följande form

Spelade turneringar:

Total vinst: $

T-x Y of Z vinst i $

där x = turneringsnummer, Y = din placering, Z = totalt spelarantal.

Ex)

Spelade turneringar: 2/15

Total vinst: 500$

T-1 300 of 300

T-2 1 of 354 500$

Sen uppdaterar jag det ursprungliga meddelandet allt eftersom ...

Postad

Jag tror jag är på Jonas version en runda till, av en anledning : säg att man drar in $250 (på 10 st). Då får man behålla MINST $150, och detta förutsätter verkligen att ALLA andra bommar ALLA sina. Tror kort sagt att det kommer bli jämnare (särskilt om vi kör 20 st denna gång).

Och det kommer ju f.ö. alltid vara de som har otur som tjänar på stake:ningen.