Gå till innehåll

Beräknar man potodds såhär?


bossbaver

Recommended Posts

( Tar i dagsläget hjälp av 4%/out på turn och 2%/out på river regeln i mitt dagliga spel, men inte vidare än så...)

 

Men som sagt, kan man resonera såhär kring potodds?

tex: jag har 8outs kvar på riverkortet, 8* ca 2% = 16% att få in nåt av mina outs, får jag då inte lägga in mer än 16% i chips av den befintliga potten?

Är det rätt uppfattat? Kan man resonera så? Eller är jag helt ute o tandemcyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det blir lättare i längden att räkna om till 1 mot x. för att få reda på x så delar du antalet okända kort som inte är dina outs med antalet outs, i detta fall x = (46-8)/8 vilket ger x = 4,75. du har då 1 mot 4,75 (1:4,75) chans att vinna potten. Så simplificerat så behöver potten i detta fall vara 4,75 ggr större den summan som du synar med.

 

Visst, det tar säkert längre tid till en början att räkna ut din chans på detta sätt. Men gör en liten lista och ha den som stöd så kommer du snart lära dig dom mest vanliga utantill och snabbt kunna göra en bedömning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en variant, själv tycker jag detta sättet är lättare:

 

 

Vi säger att du har 8 outs. det ger odds på 4:75 (x:1) Det blir lättare om man avrundar till jämna tal, alltså 5 i detta fallet.

 

Säg att då att din motspelare höjer med 10$, då tar du 10$ * 5 = 50$

 

 

Det måste alltså ligga minst 50$ i potten om draget skall vara värt att göra.

 

 

Gångra alltid det du måste satsa med vad antalet outs ger i oddstabellen

 

Det lättaste är om du memorerar de vanligaste tex

 

9 outs ger 4.11

8 outs ger 4.75

6 outs ger 6.67

4 outs ger 10.5

 

Tänk på att Oddsen för riverkortet ligger ungefär 0.2 under oddsen för turn-kortet.

 

För hela oddstabellen rekomenderar jag

 

http://www.texas-holdem.se/oddstabeller.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelar nl ser jag ingen anledning till krångla till det. Själv tycker jag att det går snabbt och att sifforna blir mer lätthanterliga med procent. Pottoddsen är ju inte allt i nl, implicita odds och reads är så mycket mer avgörande.

Man behöver inte använda sig av särskillt exakta odds. Om din hand träffar ex 13% av gångerna och potten är på $23, 13% - ca 10%, alla bets runt $2-4 är värda att syna. Det viktiga är inte att veta de exakta procenten, det viktiga är att ha ett hum om synen rimlig eller helt orimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara vad du söker?

 

hmm, halvsjuk och slutet åp arbetsdan, men kan inte riktigt se sambandet av den tabellen och min tankegång... hmm men nae förreten, jag vill veta om en viss bet är värd att göra grundat på hur många outs jag har, och det klarar väl inte den tabellen av va?

 

Hans 'knep' för att räkna outs till procent är lite annorlunda än din då han multiplicerar med 2 och lägger till två, det kan säkert va intressant att ta en titt på.

sen står det

The strategic implications of this are simple: If you have a 10 percent chance of winning, the cost of your call should not be more than 10 percent of the pot's total. With a 32 percent chance, you can call a bet of up to one-third the size of the pot.

vilket väl var vad du frågade, du menar väl inte att du inte får beta ut mer än din vinstchans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, halvsjuk och slutet åp arbetsdan, men kan inte riktigt se sambandet av den tabellen och min tankegång... hmm men nae förreten, jag vill veta om en viss bet är värd att göra grundat på hur många outs jag har, och det klarar väl inte den tabellen av va?

 

Finns nog ingen tabell som tar upp bet och procent. Antar att du syftar på betar som är värda att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
jag vill veta om en viss bet är värd att göra grundat på hur många outs jag har, och det klarar väl inte den tabellen av va?

Vet inte hur jag ska tolka det där, men i ljuset av ditt sista inlägg så tolkar jag dig som att du vill veta om det är värt att syna när fi bettar.

 

Isf klarar den angivna tabellen av att svara på frågan. Kolla hur många outs du har, se vilka odds du får. Med tex 9 outs på floppen har du oddsen 1.86 mot 1. Det innebär att du kan syna om potten är minst 1.86 gånger det du måste syna. Dvs om fi bettar 100 så kan du syna om potten är minst 186.

 

Oddset 1.86 mot 1 betyder att i 1.86 fall så förlorar du och i 1 fall vinner du. Vi ser då att du vinner 186 1 gång och förlorar 100 1.86 gånger, vilket går jämt upp.

 

Om du räknar i procent o potten är 186 så kan du med dina 9 outs o 35% chans syna 35%*286=100 (blir iofs lite avrundningsfel, men det stämmer i övrigt). 286 är pottens storlek EFTER att du synat, inte före. Räknar du 35% på potten före syn så spelar du på tok för tight. Låt oss titta närmare på detta:

 

35% av gångerna vinner du 186. 35%*186=65 (litet avrundningsfel här också)

65% av gångerna förlorar du 100. 65%*100=65

Därmed ser vi att det går jämt upp.

 

Angående ditt sätt att räkna ut din procentmässiga chans så är det ok, dock inte helt korrekt. Chansen står inte i linjärt förhållande till antalet outs. När du har många outs så tenderar metoden att överskatta dina chanser. Se till exempel på ett drag med 15 outs på floppen. 15*4=60, din verkliga chans är 54%. Med 20 outs får du 20*4=80%, verklig chans är 67,5%. Med 25 outs får du 25*4=100... Men det gör inte så mkt för när du har 50%+ så finns det ändå ingen anledning att folda...

 

TILLÄGG: Just det, en sak till. Implicita odds. Men vänta med dem tills du behärskar direkta odds ordentligt. De innebär bara en justering av de siffror du använder i uträkningen. Inte så krångligt rent matematiskt, men börja i en ände...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...