Gå till innehåll

Muckade händer, live kontra nätet?


crillux

Recommended Posts

Nej.

 

Det finns, som jag ser det, bara två anledningar till att visa din hand när du inte behöver det:

 

1) Du vill visa din hand för att påverka din table image, eller

2) Du är nybörjare och lite osäker på om din hand vunnit eller förlorat. Vore synd att mucka en hand som faktiskt skulle slå motståndaren...

 

TILLÄGG: Det är den som höjt sist som får visa, tror jag. Om den första inte kan bestämmas på så vis, så är det den som sitter i tidigast position. Sen får övriga spelare som är kvar i handen i tur och ordning bestämma om de ska visa eller ej.

 

Rent formellt så kan man säga att man måste visa handen för att göra anspråk på potten. Med andra ord behöver ingen visa - isf får spelaren i sista position potten. Detta kan hända tex heads up när den som ska visa först bluffat med vad han vet är sämsta handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TILLÄGG: Det är den som höjt sist som får visa, tror jag. Om den första inte kan bestämmas på så vis, så är det den som sitter i tidigast position.

 

Kanske lite enklare att säga att den som är synad visar korten först.

Om det nu kommer till en pot där en spelare är all in och de andra fortsätter så antar jag att den spelare som är sist synad visar korten först, oavsett om killen som redan var all in hade synat eller höjt.

Oj vad rörigt detta lät, blev inte alls mycket lättare :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan, iallafall på vissa ställen (live), begära att få se alla händer som är med till en showdown, alltså även handen hos den som synar. Jag har för mig att denna regel tillkommit för att motverka fusk (collution) och jag vet inte hur ofta den åberopas. När det gäller nätspel har jag sett att på vissa sajter ser man vad de muckade händerna hade i hand historyn, så om man kollar där kan man i efterhand se vad alla hade vid showdown.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har hört det så ligger det till så att det anses som en oskrivern regel att inte tvinga motståndaren visa sin hand om han väljer att mucka den. Det anses som lite fult, jämförelsevis tränga sig före i kön, men absolut inte helt regelmässigt felaktigt.

 

På ex partypoker kan man titta i HH vad motståndaren hade om han valde att mucka handen, men jag tycker att detta är lite fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man spelar på nätet så kan man väl alltid kolla hand history på de händer som är med vid en showdown. Om man spelar live så kan dock situationen uppstå att en spelare muckar sina kort, även när han är synad ibland, och då får man vad jag förstår inte gräva fram korten ur mucken. Det kan vara lite irriterande när man vill veta hur den andre spelaren spelar, och jag tycker absolut inte att det är fult eller oetiskt att begära att få se handen som man synat. Det är väl en annan sak om en hand checkats ner eller om en spelare muckar sin hand efter att ha förlorat en all-in i cash game t ex.

 

Om motspelaren begär att få se handen som han synat på rivern så ska han egentligen få se den också, och han måste hur som helst visa sin egen hand för att vinna potten. Men vad händer då om spelaren som är kvar också vägrar att visa handen, är det han som muckar handen sist som vinner potten eller stannar den till nästa pott? Detta har nog diskuterats här förut, men det enda sättet man kan skydda sig mot det är väl att dealern alltid skyddar mucken eller nåt sånt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en liten hänvisning till ett tidigare inlägg jag skrivit.

 

Hela tråden handlar för övrigt om samma ämne.

 

Jo, men det är en sak att mucka en hand efter att man synat någon själv och en annan att mucka när man blivit synad. Det sistnämnda kan man inte göra på nätet men live händer det hela tiden, och det finns inte mycket att göra åt saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...