Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jahapp! Tänkte ge mig på att sälja en mobil på blocket (vinst i pf-online). Får ett mail av en snubbe som kallar sig "Juan":

Is it still for sale?

Så jag svarar helt sonika:

Yes it is, are you interested?

Varpå det dröjer ett par timmar och så dimper följande ned i mailboxen:

Thanks for the response, I am very much interested in this item

&Requiring my payment method i will be sending you Money Order and it

will be handled by USPS.So for the payment to commence all i need

from you is your full name & your payment address ,where you want the money

to be sent to by USPS and you will recieve a confirmation of payemt

immediately my payment has been approved by USPS and for me to be the

winnig bidder i will offer you($450)and for the shipping i will be

responsible for that,and i will be picking up the item with My personal

fedex account upon reciept of confirmation of payment order approved.So get

back to me on time with the information needed for the payment to commence

fast.Hope to read from you soonest.

Thanks.

Här börjar jag ana oråd. Skickar följande och väntar fortfarande på svar. Misstänker att jag lär få vänta:

Sorry man, that didnt make any sense to me at all =)

1. Why would you buy a phone from me and use USPS as a middlehand? Do you live in the

USA? I live in Sweden. Doesnt make any sense...

2. Why would you want to pay $450 when my asking price is close to $220? Doesnt make any

sense...

3. Sry, your response has SCAM written all over it... Makes perfect sense...

Kind regards,

XXXXXXX

Scam-försök eller är jag överdrivet paranoid? :D

/TF

Postad

För sjutton, du verkar ju göra ett klipp!

Eller...

Inte.

Jag skulle nog ha trott som du. Iofs blir man lika ofta lurad av folk man inte alls kan tro det om, men det där luktar onekligen våldsamt illa.

Postad

Verkar inte bättre Fido... Hans andra email luktar ju standardformulär lång väg... Trots att jag inte frågat hur han vill betala så är mailet formulerat som om jag hade frågat om just detta...

"winning bid"... Blocket är inte en budgivningsajt såvitt jag vet :lol: Antar att denna scam funkar bättre på ebay och liknande..

/TF

Postad
Verkar inte bättre Fido... Hans andra email luktar ju standardformulär lång väg... Trots att jag inte frågat hur han vill betala så är mailet formulerat som om jag hade frågat om just detta...

"winning bid"... Blocket är inte en budgivningsajt såvitt jag vet :lol: Antar att denna scam funkar bättre på ebay och liknande..

/TF

Säg att du vill ha det i kontanter hemskickat i ett Försäkrat Värdebrev (PS. Tror inte du kommer få något svar!)

Postad

Nope, räknar kallt med att bli ignorerad i fortsättning. Vilket iofs passar mig väldigt bra :D Nåja, har nu fått sålt den till en kille som kommer och hämtar den imorn.

Kanske dags för mig att döpa om tråden till något annat så kan folk få berätta om vilka scamförsök de blivit utsatta för...

/TF - fool me once...

Postad
Scam-försök eller är jag överdrivet paranoid? :D

/TF

Jepp är inte det en blåsning så är jag Dansk. Hmm men jag är ju nästan dansk :D

Klart han försöker blåsa dig. Men håll oss uppdaterade. Är alltid kul att se vad de svarar.

Hmmm på tal om det så har jag fortfarande kvar ett samtla på telefonsvararen om att jag har vunnit en kryssning. Orkar inte ens ringa och höra att de måste ha mitt visa nummer för att jag ska få ut mitt pris ;)

OT Har fö fått min AGoT bok så nu ska här tok-läsas

Postad

Samma hände mig fast på tradera när jag skulle sälja en iPod. Fick ett mail från en präst från Sydafrika som för tillfället var i London och skulle överraska sin fru med en ipod och han ville betala det dubbla priset. Även han skickade uppmaningar med att man skulle skicka olika uppgifter.

Postad

Någon som sett den där sajten där de blåser en lurendrejare?

Någon som fick svar på någonting liknande detta, av en kille som de på förhand visste hade lurat folk. Lyckades sedan sätta dit honom genom att skicka ett toktungt paket med datorskrot till honom. Killen fick lov att betala en hyffsad summa för att hämta ut paketet och fick bara skrot.

Fanns som sagt en sajt som berättade historien. Var en lajvuppdatering på något forum, där trådskaparen berättade om det hela och fick sedan hjälp av andra som snokade rätt på killen och fotograferade honom när han skulle ta emot paket mm. Ganska underhållande! :)

Postad
Fido, google har svaret på det mesta... Det här är f.ö en av de mest underhållande grejer jag läst på nätet, enjoy :D

P-p-p-p-powerbook

/TF

Rolig läsning :lol:

... men jag har också som Fido påpekar läst en liknande sak på ett forum inriktat endast för att lura "scammers". Någon som vet länken?

Postad

Här är scamförsöket på min iPod :(

jahlove-4@4warding.com

to me

More options 12/28/05

**************************************************************************************

Du har erhållit detta meddelande eftersom en medlem på Tradera vill kontakta dig.

Din e-postadress blir tillgänglig för avsändaren först om du besvarar detta meddelande.

Viktig information!

- Det är inte tillåtet med handel av auktionsobjekt utanför Traderas ramar. Sådana

affärer strider emot våra regler och kan leda till avstängning.

- Lämna aldrig ut personuppgifter via e-post pga risken för sk "phishing", dvs att

i bedrägligt syfte samla in personuppgifter/koder.

Läs mer om säkerhet på Tradera, klicka här:

http://www.tradera.com/service/tradera_security.aspx

**************************************************************************************

Goodday,

My is Kaleb Barth, Professor at Harvard Medical School USA and a part-time priest at Baptist High Bosten USA, i would like to buy your Ipod as a birthday gift for my wife who is working with the Canadian Embassy in Nigeria.

May i have the total price of the item including shipping in US Dollars or would you consider 3400 SEK including shipping to Canadian Embassy Lodge in nigeria. I would be paying you via bidpay (bidpay cash payment method), you can visit there site at http://www.bidpay.com or via bank transfer.

I am presently in the United Kingdom for a seminar i can be reached via phone on (+44)7031910041 (monday to friday 6am to 6pm) OR jahlove@priest.com

Thank you

Postad
Här är scamförsöket på min iPod :(

jahlove-4@4warding.com

to me

More options 12/28/05

Du har erhållit detta meddelande eftersom en medlem på Tradera vill kontakta dig.

Din e-postadress blir tillgänglig för avsändaren först om du besvarar detta meddelande.

Viktig information!

- Det är inte tillåtet med handel av auktionsobjekt utanför Traderas ramar. Sådana

affärer strider emot våra regler och kan leda till avstängning.

- Lämna aldrig ut personuppgifter via e-post pga risken för sk "phishing", dvs att

i bedrägligt syfte samla in personuppgifter/koder.

Läs mer om säkerhet på Tradera, klicka här:

http://www.tradera.com/service/tradera_security.aspx

Goodday,

My is Kaleb Barth, Professor at Harvard Medical School USA and a part-time priest at Baptist High Bosten USA, i would like to buy your Ipod as a birthday gift for my wife who is working with the Canadian Embassy in Nigeria.

May i have the total price of the item including shipping in US Dollars or would you consider 3400 SEK including shipping to Canadian Embassy Lodge in nigeria. I would be paying you via bidpay (bidpay cash payment method), you can visit there site at http://www.bidpay.com or via bank transfer.

I am presently in the United Kingdom for a seminar i can be reached via phone on (+44)7031910041 (monday to friday 6am to 6pm) OR jahlove@priest.com

Thank you

När scammarna drar in Nigeria i historierna känns det inte ens som att de försöker.. :?

Postad

Rolig PowerBook-historia! =)

--------------------------------------------

Goodday,

Thank you

Undrar hur många som går på såna här "standard-formulär"-scams ..

Är nog inte så många i Sverige där köparna kontaktar en via Tradera men på eBay är det nog en hel del :S

Postad
Fido, google har svaret på det mesta... Det här är f.ö en av de mest underhållande grejer jag läst på nätet, enjoy :D

P-p-p-p-powerbook

/TF

Rolig läsning :lol:

... men jag har också som Fido påpekar läst en liknande sak på ett forum inriktat endast för att lura "scammers". Någon som vet länken?

Det var samma som TF postade faktiskt! Åtminstone den jag menade. Omskriven, men samma.

Postad
William Smith

De får en scammer att göra ett mindre konstverk

Den där är ju faktiskt riktigt ful. Visst, killen börjar med att försöka scamma, men det de gör tillbaka är ju inte heller direkt snyggt! Trots allt så skickar han ju faktiskt en vacker träskulptur....

Postad
William Smith

De får en scammer att göra ett mindre konstverk

Den där är ju faktiskt riktigt ful. Visst, killen börjar med att försöka scamma, men det de gör tillbaka är ju inte heller direkt snyggt! Trots allt så skickar han ju faktiskt en vacker träskulptur....

Tänkte samma sak, och inte bara om den, utom om alla. Riktigt fult det dem gör. Kul det skulle vara om nån låtsas vara en scammer, och jävlas mot en counterscammare... (hoppas det inte blev för förvirrande, haha)

Postad
Som man bäddar får man ligga.
Postad

Tycker att det är värre när de får dom att tatuera sig, men en sak tycker jag är lite konstig. De som skriver Nigeriabreven uttrycker sig på engelska med perfektion men sedan håller de upp lappar som betyder "Jag tycker om sperma" och tatuerar sig att de blivit ägda. Att de inte förstår vilket man tycker att de borde göra?

Postad

"Det är inte tjejen i filmen som skrivit brevet", eller hur det nu var Martin Timell uttryckte sig i "Bullen" när det begav sig.

Skulle gissa att grabbarna i Nigeria bara är frontfigurer, och att någon annan petar ihop breven åt dom. Eller så är det så att dom tycker det är värt att förnedra sig med $18k hägrande...