Gå till innehåll

NLT - Trn, FT, Ett annorlunda & svårt läge med TT


Recommended Posts

Finalbordet i willhills baltic open satellit. 4 får platser.

 

Ett ganska svårt läge som jag antar inte uppkommer så ofta.

Alla sitter egentligen och väntar på att guest001 ska busta eftersom han har mindre än hälften av det vi alla har. (jag gjorde det iaf)

 

TT 5manna såhär sent är ju ett monster. Liisak har spelat väldigt aggro med sin stora stack och har inte varit rädd för att gambla vad jag sett. Det är hon som håller shortstacken i schack.

 

Game #1629715283: Hold'em NL (200/400) - 2006/02/26 - 21:34:46 (UK)

Table "Baltic Open Super 1971111 - 1" Seat 2 is the button.

Seat 1: Hershybar (15536.50 in chips)

Seat 2: Der_fisk (12962.50 in chips)

Seat 3: Pistolp (17334 in chips)

Seat 4: Guest001 (4970 in chips)

Seat 5: Liisak001 (19197 in chips)

Pistolp: posts the ante 50

Guest001: posts the ante 50

Liisak001: posts the ante 50

Hershybar: posts the ante 50

Der_fisk : posts the ante 50

Pistolp: posts small blind 200

Guest001: posts big blind 400

----- HOLE CARDS -----

dealt to Der_fisk [Tc Th]

Liisak001: raises to 1200

Hershybar: folds

Der_fisk : calls 1200

Pistolp: folds

Guest001: raises to 4920 and is all-in

Liisak001: calls 3720

???

 

Okej, jag vill spela mina TT, men jag vill inte höja monsterstacken så jag synar. Problemet är ju att shorten ställer.

Jag tänkte att jag vill spela en flopp och kommer den under T så är jag rätt säker på att jag leder, vill inte chansa här.

 

Fråga 1) Skulle jag höjt? Jag ansåg det vara fel av anledning ovan.

 

Fråga 2) Ska jag Syna också och hoppas att liisa visar gott manér och checkar ner den med mig? Större chans att ta ut Guest001.

 

Fråga 3) Har jag nåt o göra med TT här egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det inte är bäst att folda direkt utan att calla. Det finns stor riskt att Liisa har ett Monster vilket även syns på callen. Å andra sidan är sannolikheten stor att någon av er drar ut ministacken. Svaret är väldigt read beroende.

 

Hur hade du tänkt spela handen på floppen om du inte träffar ett set med två överkort tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter shortstackens all-in och hennes syn så hade jag valt mellan all-in för att få ut bigstacken ur potten eller fold för du vill ju inte ha 3 motståndare mot dig med TT. Som det ser ut nu hade jag foldat.

Jag gissar att du inte har tänkt på att det är en satelit.

 

Förstår inte riktigt vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter shortstackens all-in och hennes syn så hade jag valt mellan all-in för att få ut bigstacken ur potten eller fold för du vill ju inte ha 3 motståndare mot dig med TT. Som det ser ut nu hade jag foldat.

Jag gissar att du inte har tänkt på att det är en satelit.

 

Förstår inte riktigt vad du menar.

 

Väldigt enkelt.

 

Det är rent idiotiskt att försöka få ur big stacken ur potten då det är en satelit och på bubblan. Du får läsa mitt förra inlägg.

 

Mao är en all in så fel som det bara kan bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liisak kommer att ställa in på floppen oavsett vad som kommer.

Varför tror du att Liisak spelar så dåligt? Det finns nästan inget att tjäna på att isolera, utan det här är en typisk checka-ned-och-försök-busta-lillstacken-situation eftersom man inte kan vinna mer än att denn* åker ut. Är man uppe mot en monster ökar en fold/syn inte märkbart sannolikheten att vinna och är man inte uppe mot ett monster så är det ju bara pantat att isolera.

 

Tror att jag skulle lira så här:

 

1) Fold mot första höjningen. Orsaken är att jag det är väldigt otroligt att jag tjänar särskilt mycket på att spela en pott mot Liisak. Jag kan öka min chipposition en del, men det ökar helt enkelt inte väntvärdet för mig särskilt mycket.

 

2) Syn av andra höjningen. Som sagt är det en pott där nedcheckningen bör vara i stort sett garanterad. Problemet som jag ser det här är inte hur stark hand Liisak har, h*n skulle kunna visa AA och en syn skulle ändå kunna vara någorlunda rätt (egentligen inte, men typ), problemet är hur stark hand guest har. Om denne har något i stil med AA så pissar man i stort sett bort sina marker eftersom en syn med TT inte bör förändra AA:s vinstchanser särskilt mycket jämfört med om bara Liisak synat. Så givet att Liisak inte gör någon dum isolering utan ett jättemonster och att shortisen inte har en superstark HD så är det nog syn.

 

Om jag höftar lite på HD:ar så bör en syn med TT ta lillstackens equity från ungefär 55% till 39%. Så då betalar man 10% av sin stack för att öka den direkta vinstchansen från 45% till 61%, vilket nog är rätt ok ändå.

 

3) Om jag spelar en pott så foldar jag allt utom nötterna om Liisak ens andas på potten. Det finns 0 rationell anledning för någon av er att beta oavsett vilken hand ni har då det inte spelar någon roll för er vem som vinner potten så länge inte guest gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liisak kommer att ställa in på floppen oavsett vad som kommer.

Varför tror du att Liisak spelar så dåligt? .

 

lmao

 

Han måste ha en bättre read än vi.

 

Men som sagt tidigare så är det där readberoende. Är Liisa en bra spelare så lär han inte gå all in på floppen. Är det en retard å andra sidan så blir det mer komplicerat. Då är det toklägg direkt.

 

Det är bland det värsta jag vet. När någon retard skyddar sina överkort eller något när ministack är all in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold mot första höjningen

 

Okej, det är helt klart ett val, men du får också betänka att jag faktiskt e den som ligger näst längst ner i markerkedjan och om jag plockar en ganska hygglig pott här så behöver jag troligen inte spela en enda hand till.

 

Hershy som sitter till höger om mig spelar väldigt aggro och jag får väldigt inteofta behålla nån mörk alls.

 

Men visst, att inte ta initiativet från början så man får potten direkt är något jag inte heller tycker om här. Dock kändes TT som ett monster emot liisak.

Jobbiga blir ju att i princip måste jag ju folda mot alla överkort på flopp samt om liisak ställer på en låg flopp.

 

Upplösningen?

Liisak visar 55.

Guest visar AJo (Katastrofal allin i mitt tycke)

 

55 står och jag åker till Tallin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplösningen?

Liisak visar 55.

Guest visar AJo (Katastrofal allin i mitt tycke)

Tycker du att Guest skulle ha lagt sig, eller bara synat och inväntat en bra flopp?

 

Lägga med tanke på raise + call från spelare innan? Inte kul att åka på bubblan, men en hand som AJ känns svag i detta läge. Denna hand är en hand som man själv tar initiativ med alternativt ställer in mot en spelare, tveksamt mot två.

Dock så tycker jag inte att det är katastrofalt spel, men inte heller jättebra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han måste ha en bättre read än vi.

För att han inte satt vid bordet? :)

 

För övrigt så tror jag min 0-read i många fall är bättre i den mening att den är mindre fel än många spelares read efter 10-20 händer. Felreads torde vara extremt vanliga om man tittar på den typ av knasigheter människor kommer på på egen hand (eg "fem i rad röda på rouletten, dags för svart!")

 

Okej, det är helt klart ett val, men du får också betänka att jag faktiskt e den som ligger näst längst ner i markerkedjan och om jag plockar en ganska hygglig pott här så behöver jag troligen inte spela en enda hand till.

Om du ska spela handen så tror jag att det är nödvändigt att gå all-in för att inte låta liisak använda sin enorma foldequity mot dig. Du kan ju lätt veta att du har ett läge i storleksordningen 65-35 och ändå vara tvungen att folda mot en all-in.

 

Om liisak dessutom har så svag HD som du antyder så verkar det väldigt onödigt att ge en gratisflopp.

 

Över huvud taget så är all-in ett väldigt viktigt spel i satelitsituationer eftersom det visar att man inte kan folda och låter därmed inte de större stackarna använda den enorma press de kan sätta på en om man fortfarande kan vika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du kan syna här. Dels för att TT är en bra hand och dels för att det garanterat kommer bli nercheckat om inte Liisa träffar riktigt bra. I såna fall är det ju bara att lägga på floppen.

 

Om du synar måste ju lillstacken slå både dig och Lisa för att vinna, gör han itne det så åker du till Tallin. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lixom, han vet ju att han får syn efter en UTG raise samt en syn på den.

 

AJ ligger garanterat under mot MINST 1, troligen två av de händerna. Katastrofalt alltså.

 

Varför synar du preflop om du tror att liisak har en bättre hand än AJ. Det gör ju din syn mer katastrofal än shortstackens all in eftersom han ju måste dubbla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, men eftersom jag ändå har sagt jag ska motivera mig får jag väl det.

 

Liisaks första raise är inget att vara skraj för eftersom hon höjt en massa innan.

 

När däremot jag har synat också och personen ifråga trycker så BORDE liisak ha en ganska bra hand (eller en jättestack som tål stryk) för att syna där.

 

Den infon hade inte jag när jag synade första gången om du läser igenom HHn, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den infon hade inte jag när jag synade första gången om du läser igenom HHn, eller hur?

Du säger emot dig själv. Jammen med AJ var dålig eftersom den garanterat låg efter mot minst en och troligen båda händerna. Och då fanns det ju rimligen inte mer eller mindre information för snubben angående liisak:s hand än det fanns för dig, så vad han rimligen bör se är att du har en hand du inte vill höja mot en jättevid HD och då kan det ju vara läge att trycka. Och om AJ ligger signifikant efter Liisak:s HD så har TT defintivt ingen drömsits heller, ett 60-40 läge är inte i närheten av tillräckligt bra för att vara all-in här.

 

Gillar den första synen mindre och mindre ju mer jag tänker på det, tror både fold och all-in är rätt mycket bättre spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, men eftersom jag ändå har sagt jag ska motivera mig får jag väl det.

 

Liisaks första raise är inget att vara skraj för eftersom hon höjt en massa innan.

 

När däremot jag har synat också och personen ifråga trycker så BORDE liisak ha en ganska bra hand (eller en jättestack som tål stryk) för att syna där.

 

Den infon hade inte jag när jag synade första gången om du läser igenom HHn, eller hur?

 

Du säger konstiga saker. Och stava inte liksom med x. Det ser fånigt ut.

 

EDIT: Hjort formulerade det hela lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...