toktuff Postad 2 November , 2004 Rapport Postad 2 November , 2004 Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd som tar upp exotiska pokerformer. Häromveckan uppfann vi Linköping Pass'em. (zpirou är geniet bakom detta spel) Det kan liras med ante eller blinds beroende på smak. Två hålkort som o hold'em, en satsningsrunda före skickning och flop. Efter första satsningsrundan kommer knorren med spelet. Alla skickar ett av sina kort till motspelaren på sin vänstra sida. Efter detta så floppas det och resten av handen spelas som vanlig hold'em. Denna variant öppnar upp oanade bluffmöjligheter. (Om jag gett bort en 4a så vet jag vilken som är den bästa handen som spelaren efter mig kan ha, och han vet att jag vet osv. ). Det blir extra exotiskt om man spelar det headsup. Den bästa handen borde vara A2, hålla esset, skicka tvåan. Nästa fråga är om det är lika roligt kl 20 som det är kl 02.... Citera
Nusseman Postad 2 November , 2004 Rapport Postad 2 November , 2004 Eftersom alla andra kommer hålla sitt höga kort och skicka skräpkortet är det bättre att hålla typ en 9:a eller så och hoppas på par, samt floppad triss, eller nån härlig stege som ingen kommer tro att du har. Alla kommer ju sätta varandra på A, K eller Q med ett sidokort under T. Skickar du dessutom iväg en K och får en 8:a till din 9:a, med floppen 89K får du massor av action. Dessutom är det ju guldläge för check/raise, eftersom du vet att grannen kommer betta sitt TP. EDIT: Alternativet är att stoppa in hela stacken med A2, A3, A4 eller A5 och hoppas att snubben som synar har A6 eller bättre, så han får ge dig sin bättre kicker (eller ska de som foldat skicka sina kort?) Citera
anth Postad 2 November , 2004 Rapport Postad 2 November , 2004 Det kan liras med ante eller blinds beroende på smak. Två hålkort som o hold'em, en satsningsrunda före skickning och flop. Låter som Texasvarianten av Anaconda/"Pass the garbage". Personligen så skulle jag lägga första satsningsrundan efter skickningen. Citera
Hjort Postad 2 November , 2004 Rapport Postad 2 November , 2004 Känns som det blir mycket stort övertag i HU-potter för en som känner till 50% av den andre spelarens hand. Lite som 5-card stud där bara en av spelarna inte behöver visa något av sina två första uppkort. Citera
anth Postad 2 November , 2004 Rapport Postad 2 November , 2004 Känns som det blir mycket stort övertag i HU-potter för en som känner till 50% av den andre spelarens hand. Hur låter Omaha där man skickar ett kort till vänster OCH ett kort till höger? Citera
Hjort Postad 2 November , 2004 Rapport Postad 2 November , 2004 Känns som det blir mycket stort övertag i HU-potter för en som känner till 50% av den andre spelarens hand. Hur låter Omaha där man skickar ett kort till vänster OCH ett kort till höger? Knasigt, men det ger ju inte alls lika stort informationsövertag. Citera
parre Postad 2 November , 2004 Rapport Postad 2 November , 2004 Sist vi lirade homegame kom jag på följande blandning av Texas, Omaha och stötpoker, typ. Man ger alla första kortet öppet, sedan två stängda. Sedan kör man på som vanligt med flop, turn och river. Vid showdown måste man använda mellan 0-2 kort på hand, man får alltså inte använda alla tre. Var hyfsat kul i alla fall. Citera
anth Postad 2 November , 2004 Rapport Postad 2 November , 2004 Man ger alla första kortet öppet, sedan två stängda. Sedan kör man på som vanligt med flop, turn och river. Vid showdown måste man använda mellan 0-2 kort på hand, man får alltså inte använda alla tre. Det finns en variant av 7kort för de som inte tycker om 5 bettingrundor: alla får två mörka och ett öppet betting alla får två öppna betting alla får ett öppet betting alla får ett öppet betting (observervera att även sista ges öppet) Citera
Hjort Postad 2 November , 2004 Rapport Postad 2 November , 2004 Det finns en variant av 7kort för de som inte tycker om 5 bettingrundor: Är det Mississipi seven card stud? Citera
anth Postad 2 November , 2004 Rapport Postad 2 November , 2004 Är det Mississipi seven card stud? Jag tror den heter så, ja. Det är någon galning på internet som försöker promota den. Versionen är inte dålig, går tom att spela som nolimit. Citera
callen Postad 18 Februari , 2005 Rapport Postad 18 Februari , 2005 Anth introducerade mig till det utmärkta spelet Schomaha (osäker på stavning) under pokerforum.live. Som omaha men det läggs upp 3 floppar, 2 turnkort och en river: AAA ....... DD BBB ...... F ...... EE CCC Man kan alltså spela fyra olika bord, ADF, BDF, BEF och CEF. Bäst hand vinner givetvis, inget splitspel. Citera
Papa Kubo Postad 18 Februari , 2005 Rapport Postad 18 Februari , 2005 Bäst hand vinner givetvis, inget splitspel. Men väl ett slaskspel? Citera
callen Postad 18 Februari , 2005 Rapport Postad 18 Februari , 2005 Alla spel är slaskspel. Tror dock man ska vara ganska petig med sina starthänder, man måste ju nästan alltid ha topkåken för att vinna. Lätt att träffa nått stegdrag på en flopp, färgdrag på en annan och bottensetet på tredje och vara riktigt död. Oddsen för att nåt av borden parar sig är ju överhängande. Citera
anth Postad 18 Februari , 2005 Rapport Postad 18 Februari , 2005 Anth introducerade mig till det utmärkta spelet Schomaha (osäker på stavning) under pokerforum.live. Som omaha men det läggs upp 3 floppar, 2 turnkort och en river: AAA ....... DD BBB ...... F ...... EE CCC Man kan alltså spela fyra olika bord, ADF, BDF, BEF och CEF. Bäst hand vinner givetvis, inget splitspel. Chowaha http://www.wolfspokerpage.com/chowaha/ Observera att originalet spelas som texas med två hålkort, Vi spelade som omaha med fyra hålkort. Citera
toppace Postad 3 Maj , 2005 Rapport Postad 3 Maj , 2005 Det är helt klart så att man har mycket kvar och lära. Citera
Recommended Posts