Gå till innehåll

Från NLT till FLT, svår övergång?


Stig_Wallby

Recommended Posts

Hej!

 

Jag funderade lite på att testa FLT lite grann. Jag har spelat NLT ett tag och känner mig ganska bekväm i spelet.

 

Är det svårt att gå över till FLT när man tidigare spelat NLT? Är det mer eller mindre som att börja om från början? Eller har man fortfarande stor nytta av sina kunskaper från NLT?

 

Vad tycker ni man bör tänka på då man går från SH NLT till SH FLT? Något speciellt alltså som är en stor omställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om jag har några supertips (länge sen jag spela nl), men att vara selektivt agressiv är ett måste, ha hyfsat hård koll på odds är mkt viktigt. draghänder minskar i värde pf eftersom du aldrig kan få in hela någons deghög.

A-hög är ingen pissig hand även om den inte är super, men mot rätt personer så.

ALLTID betta för värde, ALLTID (nästan iaf).

skippa låga sc eftersom mkt kommer spelas hu eller mot två pers och dessa kräver mer folk.

openlimpa aldrig.

sno massa blinds, sålänge det går.

reads mkt viktigt men antar iofs att detsamma gäller nl

 

"just my two drunken cents"

 

PS jordnötssmör är mkt gott DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt mycket i FL hänger på att lära sig betta för värde som snudde säger.

 

Börja hellre för tight än för löst. Hitta en schysst starthandstabell och håll dig efter den i början tills du känner att du har så stor koll att du kan kliva utanför dess ramar och spela händer som inte är med där.

 

På vilken nivå spelade du NL och på vilken hade du tänkt börja spela FL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade på NL100 och NL200. Tänkte börja på FL 3/6, det låter väl ganska rimligt eller?

 

Det jag undrar lite över är det här med att dra till olika händer. Jag testade lite igår och förlorade en massa pengar mot folk som drog mot gutshotstegar osv. Är det verkligen korrekt att dra mot gutshottar när man blir raisad på varje gata? Eller kan det varit tomtar som jag var upp emot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade på NL100 och NL200. Tänkte börja på FL 3/6, det låter väl ganska rimligt eller?

 

Det jag undrar lite över är det här med att dra till olika händer. Jag testade lite igår och förlorade en massa pengar mot folk som drog mot gutshotstegar osv. Är det verkligen korrekt att dra mot gutshottar när man blir raisad på varje gata? Eller kan det varit tomtar som jag var upp emot?

 

Spelar inte FL, men säger väl sig självt att det inte kan vara mindre fel än vad det är i NL. I FL har du ju inte implicita som du har i NL när du träffar en gutshot och får betalt oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar lite över är det här med att dra till olika händer. Jag testade lite igår och förlorade en massa pengar mot folk som drog mot gutshotstegar osv. Är det verkligen korrekt att dra mot gutshottar när man blir raisad på varje gata? Eller kan det varit tomtar som jag var upp emot?

 

Nä, det är för det mesta inte vettigt att jaga hålstegar, men om potten är tillräckligt stor så kan oddsen finnas där, särskilt i kombination med t.ex överkort och rr-färg eller nåt.

 

Generellt så är det väl dessa jagande spelare som kryddar potten genom att bidra med extra marker.

 

Edit:Stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade på NL100 och NL200. Tänkte börja på FL 3/6, det låter väl ganska rimligt eller?

 

Det jag undrar lite över är det här med att dra till olika händer. Jag testade lite igår och förlorade en massa pengar mot folk som drog mot gutshotstegar osv. Är det verkligen korrekt att dra mot gutshottar när man blir raisad på varje gata? Eller kan det varit tomtar som jag var upp emot?

 

3/6 låter som en lagom nivå om du är berädd att förlora en del innan du får grepp om det.

 

Spelar du fullbord eller shorthanded? Det är betydligt tätare bland fisken på shorthanded FL än fullring, iaf på PartyPoker där jag spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nog ta och spela SH. Jag spelade SH NL och trivs bra med få spelare.

 

Jag brukar spela 2-3 NL SH bord. Är det möjligt att dra upp det till 4-5 SH FLT utan att förlora allt för mycket värde tro? Går det att hålla (när man blir en duktig spelare) 1BB/100 för varje enkskilt bord, så att man kanske håller runt 4BB/100 i slutändan tro?

 

Just nu är jag inte så orolig över resultatet eftersom jag precis tänkt börja. Men alltid roligt att ha lite koll för framtiden.

 

Tack för alla svar hittils!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att hålla (när man blir en duktig spelare) 1BB/100 för varje enkskilt bord, så att man kanske håller runt 4BB/100 i slutändan tro?

 

Öööh, hur tänkte du här? :)

Om du har 1BB/100 händer på varje bord så har du fortfarande 1BB/100H totalt.

Men 1BB/100H skall väl gå att hålla rimligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att hålla (när man blir en duktig spelare) 1BB/100 för varje enkskilt bord, så att man kanske håller runt 4BB/100 i slutändan tro?

 

Öööh, hur tänkte du här? :)

Om du har 1BB/100 händer på varje bord så har du fortfarande 1BB/100H totalt.

Men 1BB/100H skall väl gå att hålla rimligtvis.

 

Haha det har du så rätt i, tänkte på det som tidsenhet ;) 3.5BB/h borde kanske gå då, borde jag frågat? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en liten fråga också.

 

Jag tycker det ofta nämns att det är större svängningar i NLT, men sen kommer någon annan att säger att det är större svängningar i FLT. Kan man dra slutsatsen att det svänger ungefär lika mycket i spelformerna?

 

För er som spelar FLT, kan ni nämne de fördelar ni ser med FLT jämfört med NLT? Vad är det ni gillar mer med FLT, t ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar aggressiviteten, det är raise eller fold som gäller i de flesta situationer. Jag gillar oxå att det är ett snabbt spel. Den största nackdelen enligt mig är att man inte kan "straffa" fiskarna genom att trycka in allt när man har nöten och sen får du räkna med sjukt många utdragningar på rivern. Iaf på party :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en liten fråga också.

 

Jag tycker det ofta nämns att det är större svängningar i NLT, men sen kommer någon annan att säger att det är större svängningar i FLT. Kan man dra slutsatsen att det svänger ungefär lika mycket i spelformerna?

 

För er som spelar FLT, kan ni nämne de fördelar ni ser med FLT jämfört med NLT? Vad är det ni gillar mer med FLT, t ex?

 

Angående svängningarna, så är varianten jag hört att FL svänger mest eftersom en duktig NL-spelare har större övertag mot sina motståndare och kan därmed sänka variansen. (varians i sessionsperspektiv, inte från hand till hand)

I FL har du färre möjligheter att "smiska upp" motståndarna på drag och du kan inte heller ta hela deras stack när du träffar ett svårläst drag. Det gör antagligen att när du väl har otur med drag flera gånger under en kort period så kan det svänga rejält sett till din BR.

 

 

När det gäller varför jag spelar FL så är det som Nesta nämnde ovan för min del, det händer mer. Svårt att beskriva, men det är lite mer trixande och donande för att vinna en pott, man kan inte bara stoppa drag tvärtav utan man måste kanske checkraisa och så...

 

Sen kan det ju vara lite hopplöst ibland när bordets lösaggressive spelare träffat rr-stegen med sin 73off som han kallsynat en preflopraise med för tredje handen på raken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har gått från NL till FL, har ni känt att ni haft hjälp av att kunna NL? För jag vill verkligen inte känna att mina kunskaper i NL är en waste för FL spel.

 

Man kan i alla fall vilka pokerhänder som vinner och vet hur man räknar pottodds. :lol:

 

Hur man bettar får att få värde i FL är lite annorlunda - t.ex. betta starka drag hårt för att få betalt de gånger man träffar dem.

 

 

PS Jennifer Harmans avsnitt i SuperSystem 2 är klart läsvärd för den som vill satsa på FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade på NL100 och NL200. Tänkte börja på FL 3/6, det låter väl ganska rimligt eller?

 

Det jag undrar lite över är det här med att dra till olika händer. Jag testade lite igår och förlorade en massa pengar mot folk som drog mot gutshotstegar osv. Är det verkligen korrekt att dra mot gutshottar när man blir raisad på varje gata? Eller kan det varit tomtar som jag var upp emot?

 

Även på party poker där det är rätt ok med fisk kom mer du bli brutalt smiskad på 3/6 om du inte spelat FLT förut. Garanterat.

Om det är korrekt att dra med en gutshot undrar du? Det är ju bara att kolla hur stor potten är för att se om det är korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nog ta och spela SH. Jag spelade SH NL och trivs bra med få spelare.

 

Jag brukar spela 2-3 NL SH bord. Är det möjligt att dra upp det till 4-5 SH FLT utan att förlora allt för mycket värde tro? Går det att hålla (när man blir en duktig spelare) 1BB/100 för varje enkskilt bord, så att man kanske håller runt 4BB/100 i slutändan tro?

 

Just nu är jag inte så orolig över resultatet eftersom jag precis tänkt börja. Men alltid roligt att ha lite koll för framtiden.

 

Tack för alla svar hittils!

 

Ta det lite lungt med borden i början. Håll dig till 2 bord tills du får en kännsla över spelet, det är trotts allt ganska många stora skillnader mot NL. Kan starkt rekommendera 2+2's Smal Stakes Shorthanded-avdelning som är ett utmärkt ställa att lära sig FL på.

 

Att hålla 1BB/100 på Partys 3/6 är inga problem om man använder lite table selection. En hyffsat bra FL-spelare kan nog snitta 2BB/100 på 3/6 SH på party fyr-tablandes.

 

Här är en ganska bra starthandstabell att bygga upp spelet runt i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har gått från NL till FL, har ni känt att ni haft hjälp av att kunna NL? För jag vill verkligen inte känna att mina kunskaper i NL är en waste för FL spel.

 

Jag tror du komme ha stor nytta av dina NL kunskaper. Något som är tokviktigt är ju faktiskt förmågor som att kunna läsa betting patterns, snappa upp potentiella faror och att minimera risker. Det krävs i både NLT och FLT och är sådant man får av erfarenhet.

 

Att läsa nån bra bok om FLT kommer hjälpa dig lära dig hur betandet ska gå till. Det du kommer sakna som du inte kan läsa dig till är väl den där känslan. Och där får du börja nöta på en massa händer.

 

Men jag tycker verkligen inte du ska se dina NLT kunskaper som en waste. Lika lite som det är nackdel att ha spelat Omaha om man vill börja med NLT. Man lär sig och utvecklas av alla former av poker. Olika mycket kanske, men lite bredd skadar aldrig ;)

 

Ha det gott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser du på värdet man har av NLT kunskaper när man börjar spela FLT Gyre? Tycker du att NLT kunskaperna är en waste eller är du inne på Mikeys spår också?

 

Jag har visserligen inte spelat NLT så mycket men det oavsett viken spelform man har spelat tidager ger det ju en förståelse om spelet som givetvis hjälper till. Något specifik från NLT kommer jag inte på nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...