parre Postad 25 Februari , 2006 Rapport Postad 25 Februari , 2006 Inga reads (yay, vad var det jag själv skrev om reads?), Fi har nyss satt sig vid bordet. Relevanta stackar: Jag: ca 40k Fi: ca 12k Snittet torde ligga någonstans kring 7k. Blinds är på 200/400. Jag sitter i BB. Fi höjer från CO-1 till 900. Alla lägger sig till mig på BB. Jag synar med T3o. Hade Fi höjt till 1000 hade jag passat, 1200 blixtmuckat, men 900 känns ungefär som en miniraise, Fi har 11 till bakom att spela om ifall jag klonkar och jag hatar att passa min BB i detta läge mot en så pass liten höjning. Är min syn bra/dålig/standard? (Notera hur pass lite jag vet om turneringspoker - måste till och med fråga om en så pass grundläggande sak) Citera
Jennez Postad 25 Februari , 2006 Rapport Postad 25 Februari , 2006 Vissa menar att man aldrig är committad i turneringspoker. Jag vette tusan. 10-3 off är och förblir en skräphand, jag hade kastat den. Finns alltid ett undantag: Bluffen. Men då hade jag troligtvis re-raisat honom för att representera en stark hand preflop. Fast summa summarum: Lägg den och vänta på en read eller någorlunda uppfattning om hans spel. BB är alltid en minuspost oavsett hur man gör... Citera
Staahla Postad 25 Februari , 2006 Rapport Postad 25 Februari , 2006 Det är att kasta bort pengar i mina ögon. Visst, du har fina odds före floppen men de är ofta ganska ointressanta då det med största sannolikhet kommer att rassla in mer pengar efter flopen. Då sitter du där med en runkhand och pissposition. Prickar du tian kan det ofta bli dyrt dessutom. Det är att be om trubbel att syna där. Citera
stenarn Postad 25 Februari , 2006 Rapport Postad 25 Februari , 2006 det positiva du får ut av att syna ner med skit är att folk kanske slutar stjäla din blind ifall du prickar och raisar tillbaka. alternativt börjar de kanske höja mer istället för miniraise Citera
Staahla Postad 25 Februari , 2006 Rapport Postad 25 Februari , 2006 Vissa menar att man aldrig är committad i turneringspoker. Vilka menar det? Citera
derra Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 I detta fallet hade du ingen read, men generellt så tycker jag såna här situationer avgörs mycket på vem som gjort höjningen, har du en read på denna spelare som tight så är det självklart en blixtfold. Är spelaren aggresiv kan man fråga sig varför han gör en nästintill miniraise (vill han ha syn av BB som är känd aggresiv kanske?). Vidare tror jag det är viktigt vilken spelstil DU har, om du vet att du kan släppa handen enkelt på floppen utan att börja göra moves osv så kan man ju syna för att hitta drömflopp. Å andra sidan passar jag 90% av gångerna här eftersom man oftast förlorar mer än man vinner när man träffar floppen med en sån här hand. Men visst, dom 10% av gångerna jag hittar syn så är det mot en tightweak spelare för att jag sen snor potten när det kommer tre låga. Eftersom du har en stor stack bör fi vara rädd för att hamna i stora potter mot dig när han är tom, men å andra sidan eftersom du är känd av många som notoriskt lös och aggresiv slaskare får du räkna med 0 respekt när du gör dina moves. Citera
jozoa Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Jag hade lagt den utan att tveka på vilken pokersajt som helst. Däremot hade jag spelat den 5ggr av 10 vid livebordet där jag har reads på motståndaren och tänker endast spela motståndare och inte kort. På nätet är det värdelöst - fold. Altvernativet finns, att någon gång, höja tillbaka för att meddela att han inte kan stjäla din blind i fortsättningen. Citera
Supertequila Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Den fråga som du alltid ska ställa dig i poker är först och främst, ska jag höja? För att höja talar kanske att han visat svaghet genom miniraise, och att du även tar inititativet i floppen genom att vara den som reraisat. Mot höjning talar att han kanske sitter på ett monster och du så att säga springer hans ärenden. Om du bestämmer dig för att inte höja ska du i andra hand alltid ställa dig frågan om du ska folda. Varför man ska folda: 1. T3o är en skräphand. 2. Du är dessutom ur position med en skräphand. Om du av någon anledning inte känner för att lägga ner handen så ska du i SISTA hand överväga en syn. Varför man ska syna: 1. För att markera att man inte släpper blindsen. 2. Man tror att man kan bluffa ner motståndaren pga read, trots dålig position. 3. Man tror att man kan få honom att lägga ner sig genom att köpa potten (Stackstorleken mot varandra). Kan finnas andra skäl som jag inte kommer på direkt, men jag tror jag fick med kärnan. Med tanke på blindsstorleken, din stacks storlek gentemot medel, din position gentemot Fi, och din saknad av read så föreslår jag att du släpper handen och väljer att markera när du har en bättre hand. Doyle Brunson säger att se alltid till att ha outs när du bluffar. Jag skulle vilja ha lite bättre kort än det där när jag markerar att jag inte släpper min blind ifall han synar så att jag har en chans att ta hem potten ändå. En proffs vars namn nu jag har glömt sa något som jag tyckte var egentligen väldigt enkelt men bra. Han sa att poker nästan alltid i slutändan handlar om att ha en bra hand. Jag tycker att folk ibland sätter för stor tilltro på bluff och använder den för ofta, o därför förlorar. Tanken med bluff är att den ska användas med måtta när du har visat en image som får motståndaren att tro att du är solid o därför lägger ner sin hand. Citera
Supertequila Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 kopia av ovan inlägg, tas bort. Citera
Teddybear Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Fold. Hade däremot knappen gjort samma move först in hade jag nog slagit om till 2000-2500 och försökt köpa potten preflop. Beror iofs till väldigt stor del på read också Citera
Jennez Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Vissa menar att man aldrig är committad i turneringspoker. Vilka menar det? Skicka mig ett PM så får du namn och adress... Citera
Hjort Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Men vik för fan, du måste inte spela varje hand. Bara varannan. Citera
parre Postad 26 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 26 Februari , 2006 Djens tror att han är tuff för att han cashat i en EPT. Dock har jag plockat typ 3-4 inköp á 1000 dollares av han på HU NLT, så han ska inte säga så mycket. Okej, det var playmoney. Men ändå! Hjort: Men jag tror jag hade foldat handen innan. Vafan, kunde ju inte låta hands played-snittet sjunka under 50% genom att passa!?!? Okej, on a more serious note: Alla verkar tycka fold. Så det är väl jag som spelar fel - men jag har svårt att se att det är mer än ett marginellt fel? Alltså, om han miniraisar, då måste jag väl nästan syna på grund av de enorma oddsen? Och 900 är ju så nära en miniraise det kan bli. Men visst, T3o är en riktig skithand. Vad jag ogillar med höjning är att även om jag inte visste vem han var så är det stor risk att han vet vem jag är - jag är, på gott och ont, rätt ökänd inom pokerkretsar i Stockholm. Säg att jag raisar till 2500/3000 eller liknande, det stora problemet då är ju att han kommer att syna (förutsatt att han vet vem jag är) med en rätt bred HD (som krossar mig) och då sitter jag ur position på floppen i en pott som jag eskalerat till säg 6000 preflop. Han sitter med runt 8000 kvar. Vad göra nu? Ett CB på 4000 blir dyrt de gångerna jag är tom. Ett CB på 4000 blir ännu dyrare de gångerna jag träffar och han har bättre. Givet den table image jag har så är raise i detta läge uteslutet - han har alldeles för mycket marker för att jag ska orka re-steala med en skithand mot en liten raise. Visst, jag har kanske 40-50k, men jag vill inte riskera för mycket med en total skithand ändå. Mot större stackar spelade jag, en gång i livet, rätt hyfsat i denna turre Men jag ville inte släppa heller. Jag vill inte att folk ska hacka på min mörk när jag är chipleader. Inte med fjuttraisar i alla fall! 500 lät så billigt, och då blir ju potten behagliga 2000 på floppen, vilket ger en hel del manöverutrymme vad som än kommer. Hade han haft kanske 8000 eller under från start hade jag muckat utan att tänka speciellt mycket över saken. Men fold är nog bäst ändå. Det kommer bättre lägen, det har ni rätt i. Får väl ta till mig kritiken och skita i slasksynen preflop nästa gång jag slaskar turre, trots att hans raise är så liten. Kul ändå att en så pass "enkel" fråga utlöser lite diskussion, det uppskattas ju alltid För er mer resultatorienterade människor (eller för er som vill se briljant parrespel in action): Flop: Tx3 med två ruter. Jag checkar. Han överbetar potten, tror han betar typ 3000. Jag ställer in honom, ca 7500 till. Han blixtsynar. Med A7. I ruter. Färgen. Kommer. Inte! And I win a monster Det var i efterhand faktiskt just denna hand som etsat sig fast i minnet. Tur att jag träffade floppen, hade jag missat och check-foldat hade jag nog aldrig postat den här Citera
Hjort Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Alla verkar tycka fold. Så det är väl jag som spelar fel - men jag har svårt att se att det är mer än ett marginellt fel? Alltså, om han miniraisar, då måste jag väl nästan syna på grund av de enorma oddsen? Och 900 är ju så nära en miniraise det kan bli. Men visst, T3o är en riktig skithand. Det är ett stort fel för att vara preflopp i en liten pott. Och orsaken är att du har så omvända implicita odds som är riktigt risiga. Höjning är också kass eftersom det finns så många bättre händer att göra det med. Citera
rockefeller Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Vissa menar att man aldrig är committad i turneringspoker. Vilka menar det? Mats Iremark? Citera
baller Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Vad göra nu? Fold preflop. Resultatet är irrelanvant för hur du skall spela handen hur som helst... Citera
Staahla Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Så det är väl jag som spelar fel - men jag har svårt att se att det är mer än ett marginellt fel? Alltså, om han miniraisar, då måste jag väl nästan syna på grund av de enorma oddsen? Pottoddsen är ju tämligen ointressanta eftersom han/du är ganska långt ifrån all-in. Sluta fokusera på pottoddsen preflop när det är så pass mycket mer att spela om. Citera
parre Postad 26 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 26 Februari , 2006 Vad göra nu? Fold preflop. Resultatet är irrelanvant för hur du skall spela handen hur som helst... Jag vann en jättepott, det är fan det som räknas! Pottoddsen är ju tämligen ointressanta eftersom han/du är ganska långt ifrån all-in. Sluta fokusera på pottoddsen preflop när det är så pass mycket mer att spela om. Så jag floppar inte tillräckligt bra tillräckligt ofta för att kunna ta synen, även om det är i praktiken en miniraise? Ska jag lägga mig även om han miniraisar? Är det verkligen en stor läcka att inte orka folda preflop mot minihöjningar när det finns mycket marker att spela om? Citera
Staahla Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Du floppar tvåpar eller bättre mindre än 1:25 (någonstans där) och har ingen form av nötpotential med din hand så jag skulle vilja påstå att det är en hyfsad läcka att syna höjningar med dunderpiss OOP även om man får fina odds preflop. Citera
Hjort Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Så jag floppar inte tillräckligt bra tillräckligt ofta för att kunna ta synen, även om det är i praktiken en miniraise? Ska jag lägga mig även om han miniraisar? Det är väldigt långt ifrån en minraise och ja du ska folda även mot en minraise. Är det verkligen en stor läcka att inte orka folda preflop mot minihöjningar när det finns mycket marker att spela om? Med den typen av händer ja. Citera
Plinga Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Personligen gillar jag inte alls att lägga BB mot fjant höjningar från sen postion när jag har en djup stack och varken jag eller motståndaren blir pot commitade efter syn. Du får 1:3 på din investering och har runt ~100BB kvar efter syn. T3o e som sagt var skit, men utan read hade jag hittat synen. Potodds och en image att försvara BB tycker jag väger upp nackdelen med "reverced implied odds". Citera
Staahla Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Personligen gillar jag inte alls att lägga BB mot fjant höjningar från sen postion när jag har en djup stack och varken jag eller motståndaren blir pot commitade efter syn. Du får 1:3 på din investering och har runt ~100BB kvar efter syn. T3o e som sagt var skit, men utan read hade jag hittat synen. Potodds och en image att försvara BB tycker jag väger upp nackdelen med "reverced implied odds". Vad gör du efter floppen då som du allt som oftast tokmissar? Jag gissar på den eviga klassikern: Du spelar ut Fi postflop. Citera
Kotoryu Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Skönt att se att det finns olika åsikter om hur man ska spela. Jag tycker att synen är bra. Citera
Hjort Postad 26 Februari , 2006 Rapport Postad 26 Februari , 2006 Skönt att se att det finns olika åsikter om hur man ska spela. Jag tycker att synen är bra. Ja, men det finns bara ett rätt svar. Citera
Recommended Posts