Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 1,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
AK mot 22 är 51% chans. Vilket jag inte vill ta, ser ingen anledning att gambla när jag kan vänta på bättre odds.
I en turnering är det där ju rätt tänkt, men inte i cashgame precis. I och med att du ifall du skulle förlora kan göra en rebuy och på så sätt ändå kunna ta lägena med bättre odds.
Postad
Vad gäller nebbis så är du fantastiskt dålig på att acceptera folks sätt att se på poker.

Det är för att det finns så många situationer som inte handlar om perspektiv, det finns en sak som är rätt och allt annat är fel. Då är det lite tröttsamt när folk börjar snacka om olika stilar eller "sätt att se på poker".

Postad

Måste bara hoppa in i diskussionen lite här.

Antag att du raisar till 100. Han har 400 totalt och ställer. Lägger du dig då? Speciellt när du säger att han är lite galning.

Ja det tror jag förmodligen att jag hade gjort. Har aldrig någonsin synat med något annat än höga PP i det läget tidigare och kommer nog aldrig göra det heller. Min spelstil bygger mycket på säkerhet. Går han allin så måste jag ju anta att som bäst är det 50/50. Inte ens galningar brukar ju göra sånt för såna summor om de inte har PP. Höjer jag upp 100 finns det 125 i potten + hans allin blir totalt 600. Synen blir 400 till så jag har ju helt klart pottodds på att syna en allin om jag sätter han på 50/50. Jag känner nog mig helt enkelt inte bekväm nog att sätta såna summor på en eventuell coinflip.

Saken är bara den att du har ju pottodds att syna även om du sätter FI på KK+ samt AK (iofs utan inbördes frekvens). Om du ser FI som en galning tappar du SJUKT mycket edge genom att lägga här. Det här handlar inte om stil eller att minska variansen, ett lägg är helt enkelt bara dåligt.

Postad
Vad gäller nebbis så är du fantastiskt dålig på att acceptera folks sätt att se på poker.

Det är för att det finns så många situationer som inte handlar om perspektiv, det finns en sak som är rätt och allt annat är fel..

Jo men detta känns inte som en sådan situation där det finns ett rätt och ett annat som är helt fel. Det kanske finns ett allmänt synesätt att steka på med EV+ och det är det rätta sättet, men mickols ser det ju inte på det viset? Och när han inte ser det på sådant sätt så är det inte heller rätt för honom. Så ja, jag tycker mans kall ha perspektiv till det hela.

Postad
Men lol? Det där var det mest insiktslösa inlägg jag läst på det här forumet. Det som avgör vad som är rätt eller fel är väl vad man vill ha ut av situationen? Inte situationen i sig.

Det finns de av oss som rankar beslut efter hur lönsamma de är. Vi har rätt. Sen finns det alla andra. De har fel.

Jag har inget emot att man spelar poker av andra anledningar, men här förutsätts den premissen gälla. Vill du att vi ska anta något annat så kan du inleda med "Jag försöker inte tjäna pengar i den här handen" och så kan vi som bryr oss om att spela bra poker sluta lyssna.

Postad

"Jag spelar medvetet mycket felaktig poker (om poker går ut på att maximera vinsten). Jag är medveten om detta, men jag fortsätter så för att jag ogillar varians."

Kan du inte bara skriva under på detta? Gör det och ingen kan säga något mer. Allt annat är ganska irriterande.

Postad
"Jag spelar medvetet mycket felaktig poker (om poker går ut på att maximera vinsten). Jag är medveten om detta, men jag fortsätter så för att jag ogillar varians."

Kan du inte bara skriva under på detta? Gör det och ingen kan säga något mer. Allt annat är ganska irriterande.

Nej. Jag spelar inte felaktig poker.

Wow! Jag trodde verkligen att jag skulle få dig att förstå. Måste uppenbarligen vara en dålig pedagog. Tyvärr ger jag upp.

Postad

Jag haller med dig mickol; du spelar inte felaktig poker om du, som du sager, vill minska variansen. Daremot sa har val Grillkrydda en poang i parentesen? Ditt satt att spela gar inte ut pa att maximera vinsten eller hur? Det gar ut pa att minska variansen.

Damn, fler trangsyna manniskor (pa bagge sidor och sakert mig sjalv inkluderat) an i den har traden far man leta efter. Jag fattar bagge sidornas argument och bagge sidorna har ratt eftersom ni har helt olika mal med ert spel. Men oformagan att ta in den andra sidans argument ar ju helt fantastisk!

Postad

Om alla andra förutom du spelar med öppna kort HELA TIDEN, skulle du då syna en all-in med 22 mot AKo? Det är väl så man kan förenkla hela frågan.

Postad

Jag haller med dig mickol; du spelar inte felaktig poker om du, som du sager, vill minska variansen. Daremot sa har val Grillkrydda en poang i parentesen? Ditt satt att spela gar inte ut pa att maximera vinsten eller hur? Det gar ut pa att minska variansen.

mm, men han vill väl hålla variansen nere och samtidigt vinna så mkt som de går under dessa omständigheter..

Det värsta är att folk inte verkar förstå att man anpassar spelet efter motståndet.. varför ta en coinflip mot en SUPERtomte med 22 mot AKo all in pre när man kan spela ett TP hårt hela vägen och sedan checka till han som har missat drag som bluffar sig allin? ett exempel alltså.. mao; spela ut han post flop lätt som en plätt.

Postad

varför ta en coinflip mot en SUPERtomte med 22 mot AKo all in pre när man kan spela ett TP hårt hela vägen och sedan checka till han som har missat drag som bluffar sig allin? ett exempel alltså.. mao; spela ut han post flop lätt som en plätt.

Varför INTE?

Postad

varför ta en coinflip mot en SUPERtomte med 22 mot AKo all in pre när man kan spela ett TP hårt hela vägen och sedan checka till han som har missat drag som bluffar sig allin? ett exempel alltså.. mao; spela ut han post flop lätt som en plätt.

Varför INTE?

...

jag har ju förklaringen där. Coinflip är ju som det låter.. ~50%.. varför ta den risken mot en fisk närman istället kan spela ut han postflop då det är mindre tur inblandat.

Postad

Varför INTE?

...

jag har ju förklaringen där. Coinflip är ju som det låter.. ~50%.. varför ta den risken mot en fisk närman istället kan spela ut han postflop då det är mindre tur inblandat.

22 är favorit mot AK. Om det är tour så kanske du ska vänta, om du har liten br, visst. Om du har tillräcklig br så är det en enkel syn, även (som jag förklarade) om alla andra skulle spela med öppna kort hela tiden.

Du kastar bort EV som aldrig kommer tillbaka om du foldar.

Postad

Varför INTE?

...

För att man köper in igen och glädjer sig åt att det finns mer pengar hos fisken att vinna nu.

Coinflips är _extra bra mot fiskar! Omförflytta kapital till en sämre spelare utan teoretisk förlust, perfekt.

Postad

Varför INTE?

...

22 är favorit mot AK. Om det är tour så kanske du ska vänta, om du har liten br, visst. Om du har tillräcklig br så är det en enkel syn, även (som jag förklarade) om alla andra skulle spela med öppna kort hela tiden.

Alltså.. detta exempel går inte att ta.. man kommer aldrig spela med öppna kort.. ja man kastar bort EV genom att folda en 51% vinstchans..

jag förstår hur ni tänker och jag förstår hur mickol tänker.. det är de jag vill säga... bara att ingen ev er kan hålla med att den andre har en poäng i den ena säger.

Postad

Alltså.. detta exempel går inte att ta.. man kommer aldrig spela med öppna kort.. ja man kastar bort EV genom att folda en 51% vinstchans..

jag förstår hur ni tänker och jag förstår hur mickol tänker.. det är de jag vill säga... bara att ingen ev er kan hålla med att den andre har en poäng i den ena säger.

Spelar ingen roll om det "aldrig kommer hända". Det är en förenkling. Ibland är det lättare att se en lösning om man överdriver allting utan att ändra förutsättningarna. Om nån säger att han spelar ut fiskarna och därför inte behöver ta en 51–53-procentare så är det felaktigt tänk, och lättare att förstå om man överdriver allt som jag gjorde.

• Skapa nytt...