Gå till innehåll

FL - SB openlimpar och checkar flop, autobet?

Recommended Posts

Postad

Det här med att openlimpa från SB verkar ha spritt sig som en löpeld på crypto för nu tycker jag att jag ställs inför en sådan situation nästan varje spelsession. Känns som att det i tiden dessutom sammanfaller med när jag började köra med det vilket jag väl borde ta som smicker även om det antagligen bara är en slump. (Eller ja, jag har för mig jag läste en artikel om det någonstans så det kan ju vara så att flera har läst samma artikel helt enkelt.)

Nog om denna något långrandiga inledning och över till min fråga.

Antag att en kompetent spelare openlimpar från SB och vi sitter i BB med en hand som ligger någon stans i intervallet totalt skräp till halvhyffsad. Den har i varje fall nästan inget showdownvärde oförbättrat och är tillräckligt svag för att det skall vara självklart att vi inte höjer preflop.

Antag nu att SB checkar till oss på floppen, är det autobet då eller finns det händer som är värda att checka bakom? Floppar man ett par (TP/MP/BP) eller ett starkt drag så känns ju beten självklar men träffar man ett svagt drag, no pair no draw eller ett monster (räknar ickebordstvåpar eller bättre som monster i det här sammanhanget) så blir det ju lurigare.

Någon som har en åsikt?

/Bjorn

Postad

Det är ett autobett för mig med. Man behöver vinna en av tre men jag skulle tro att man vinner närmare hälften av alla gånger. Vissa undantag mot riktiga synstationer finns visserligen men det är inte ofta.