Gå till innehåll

Vilken övernaturlig pokerförmåga skulle du vilja ha?  

196 medlemmar har röstat

1. 1. Vilken övernaturlig pokerförmåga skulle du vilja ha?

• Att kunna se bägge hålkorten på motståndarna
    • Att kunna se vilka kort som skall komma på brädan (hela brädan)

Recommended Posts

Postad

Har tänkt på det här ett tag och personligen så tycker jag att det skulle va mer lukrativt att kunna se bägge motståndarens hålkort. Det finns ju nu uppenbarligen program som gör att man kan se de andras hålkort. Nu vet jag inte hur mycket jag tror på det, men ändå. Vad tycker ni??

Ponera att du kunde se din motståndares kort:

* Du skulle aldrig behöva göra en dålig syn.

* Du skulle kunna värdera din hand bättre om du ska värdebetta eller liknande (du har 2a par, han har 3e. Hur mycket klarar han?)

* Du skulle aldrig behöva förlora pengar på rivern. (du ser ju era färdiga händer)

* Du kan bluffa mer frekvent och syna diverse bluffar

Ponera att du kan läsa vad som kommer på brädan:

* du skulle klonka varje gång det ges klonktillfälle.

* Spela bara de potter som är nödvändiga med tanke på vad du kommer träffa.

vote and discuss gentlemen

/Dahlberg

Postad

Skulle nog säga att kunna se hans hålkort om man nu vill att poker ska bli tråkigt. Kan ni tänka er vilka "sjuka" syner och laydowns man skulle göra? Helt enkelt så skulle man kunna spela perfekt. Aldrig syna med sämre hand, alltid höja någon på bluff. Man skulle vinna alla turneringar om man sket i att ta onödiga risker som att vara all-in pre med AA mot AK :) Rent ekonomiskt sett vore det helt OK! Ska nog drömma om det inatt.

Postad

* du skulle klonka varje gång det ges klonktillfälle. (KK mot 22 läggs för du vet att det kommer en 2a på flopen medan du synar all in mot AA med 49 för du ser stegen komma. Du ser ju förstås inte Fi´s kort, men du ser klonken)

Hmm. Om du inte ser hans kort.....varför lägga KK bara för att en 2:a kommer på floppen?

Du vet ju inte vad han har i detta fallet. 8-)

Postad

* du skulle klonka varje gång det ges klonktillfälle. (KK mot 22 läggs för du vet att det kommer en 2a på flopen medan du synar all in mot AA med 49 för du ser stegen komma. Du ser ju förstås inte Fi´s kort, men du ser klonken)

Hmm. Om du inte ser hans kort.....varför lägga KK bara för att en 2:a kommer på floppen?

Du vet ju inte vad han har i detta fallet. 8-)

haha, sant :D

aja, ok. får bli en blandning av de bägge då ;)

(bortse från det exemplet :))

Postad

Efter ett tag så säger han med ett brett flin:

- jag ser att du lärt dig det gamla "se mina hålkorts -tricket."

- synd för dig bara att jag kan "se vad som kommer på brädan -tricket."

Varpå han fortsättningsvis väljer att gå all-in med alla händer han har för avsikt att spela.

Postad

Jag tror att jag skulle välja att se motståndarnas kort. Det skulle inte bara ge mig fördelen att veta om jag för tillfället slår den som jag efter floppen blir HU mot. Jag skulle även känna till vilka eventuella outs som är döda för honom och mig (eftersom jag sett de övriga 8 motståndarnas kort också).

Om jag får önska mig en egen förmåga skulle det dock vara att kunna ändra mina hålkort till vad som helst (som finns kvar i kortleken). Det skulle ge mig nötterna nästan hela tiden. Preflop skulle jag sitta på AA i varje hand. När floppen sedan kommer JT2 skulle jag plötsligt ha JJ. Om det sedan på turn faller en 9:a blev mina kort KQ och förvandlades efter river kortet 2 raskt till fyrtalet 2222. ...Värdebeta hela vägen.

Oavsett vilken av förmågorna man hade skulle jag tro att man skulle vara tvungen att medvetet förlora ibland för att inte väcka allt för stor misstänksamhet och vrede. Annars skulle man nog snabbt få slut på motståndare.

Postad

* Du skulle aldrig behöva förlora pengar på rivern. (du ser ju era färdiga händer)

Joho. Okej ibland synar man ner små bets fast att det är uppenbart att man precis blev utdragen men dom största förlusterna kommer ju från när man kommer all in som favorit och då spelar det ju ingen roll om man ser motståndarens kort eller inte ;)

Postad
men dom största förlusterna kommer ju från när man kommer all in som favorit

Möjligen de största nedåtsvängarna, väntvärdesmässigt så är det ju rätt lönsamt, även om mindre värdet troligen utgör en mycket större del av ens sammanlagda vinst. Men här är ju annars en hint: Om du kan se motståndarens kort är det inte så där jättebra idé att gå all-in innan river. Sen spelar ju vissa av oss potlimit och fixlimit.

Postad

Kul fråga!

För mig är det självklart en större fördel att kunna se Fi:s kort.

Man vet ju redan hur en egen starthand står sig mot Fi innan floppen och kan spela på det. Spelmönster på spelarna hade ju varit lätt att sätta och där med kan man köpa sig potter när man ser en svag hand etc etc.

Det borde rimligen bli fler händer som man spelar om man ser Fi:s kort än när man ser communitykorten. Även om man ser dom korten så måste man sätta Fi på kort = mindre information.

Fast i det långa loppet kan ni få ha de skillsen så mycket ni vill, alla tiltar ändå förr eller senare :-)