Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vet inte om det här har varit uppe tidigare men väldigt svårt att hitta något bra sökord så jag hittade inget.

Vilken CG nivå motsvarar vilken MTT buy-in nivå.

Vet såklart att man inte kan göra såhär exakta svar som jag gör i mitt exempel men skulle vara intresserad hur det ser ut i runda slängar.

Vill helt enkelt veta vilken MTT/SnG nivå som är vettig när man lirar NL50.

Tex:

NL10 - MTT $1-2 buy-in, SnG $1+0.1

NL20 - MTT $2.1-5 buy-in, SnG $2.5+0.25

NL50 - MTT $5.1-20 buy-in, SnG $5+0.5

Postad

Det där känns ju spontant som att man ska lira högre SnGs på de blindsen. Säg att du ska ha 3000 big blinds och 50 SnG-inköp, då blir det (0,10*3000)/50= 6 ett rimligt inköp...Dvs NL10= 5,50 SnG. Obs, Grov höftning.

Postad
Hur menar du? Jämför du med hänseende till bankrulle eller skicklighetsnivå eller något annat?

En kombination av allt helt enkelt, men med någon övervägande på bankrulle aspekten. Men skicklighetsnivån är såklart oxå intressant att veta, dock tror jag att det finns mera fisk på höga MTTs än på höga CG men det kan såklart vara helt fel.

Postad

dock tror jag att det finns mera fisk på höga MTTs än på höga CG men det kan såklart vara helt fel.

Turmomentet är ju betydligt större i MTT än i CG å andra sidan.

Postad

Håller med Olle F .

Vad jag har hört och läst här på forumet så är detta rekomendationerna:

NL = 3000xbb

Sit & Go = 30-50 inköp (personligen känns 50 väldigt högt men det är bara min mening)

MTT = 100 inköp

Postad

Skulle nog vilja påstå att 50 inköp för SnG är väldigt snålt, idag har jag haft 23 raka out of money och över 5000 SnGer har jag dippat över 30 inköp vid två tillfällen. För MTT med säg över 100 pers är ju 100 inköp verkligen ingenting.

För riktigt stora MTT blir swingsen så löjlliga att jag inte tror de är lönt att hålla på och räkna rulle.

Postad
Skulle nog vilja påstå att 50 inköp för SnG är väldigt snålt, idag har jag haft 23 raka out of money och över 5000 SnGer har jag dippat över 30 inköp vid två tillfällen. För MTT med säg över 100 pers är ju 100 inköp verkligen ingenting.

För riktigt stora MTT blir swingsen så löjlliga att jag inte tror de är lönt att hålla på och räkna rulle.

Borde man då inte kunna lägga upp en vettig formel för detta?

Vad sägs om deltagare * buy-in * 5 (2?) = BR ? för MTT

buy-in * antal deltagare * 10 = BR för SnGs ?

Kan man inte hitta på något vettigt liknande detta?

Postad

Borde man då inte kunna lägga upp en vettig formel för detta?

Vad sägs om deltagare * buy-in * 5 (2?) = BR ? för MTT

buy-in * antal deltagare * 10 = BR för SnGs ?

Kan man inte hitta på något vettigt liknande detta?

Det blir ju bara meningsfullt att göra en jämförelse avseende bankrulle om du ska spela uteslutande en variant. Om du t.ex. spelar NL$25 så kan du ju ta dina vinster och spela t.ex. en turnering i månaden med $200+$15 inköp. Men Sklansky har en formel för detta i en av sina böcker, där han har utgått från typ 150 deltagare och då rekommenderas minimum 50 inköp. Ditt förväntade EV som spelare påverkar ju också bankrullekravet här.

Skicklighetsnivån på ett visst MTT-inköp beror ju på många faktorer också, t.ex. är det jäkligt tomtigt på större inköp på t.ex. Party eller Ongame, medan Stars är bättre överlag. Spelar du sedan en dyr turnering som det finns satelliter så kommer den att vara mycket tomtigare än en halvdyr utan satelliter.