Gå till innehåll

NLT - QQ på färgad A-hög bräda mot klurig Fi


Recommended Posts

Tyvärr har jag ingen ordentlig hand history men minns allt ganska bra. Poten kan diffa på en $3-4 men korten stämmer i alla fall. Om HH:n är kladdig/rörig/svår att förstå kan väl någon van postare påtala vad jag gjort fel. Det är den första jag postar.

 

 

Bordet är ganska vanligt. Inte alltför tight men inte riktigt löst heller. Ett par shortstacks som är mindre bra och ett par med fullt inköp som i alla fall är hyfsade. Har ingen read på någon spelare förutom på Fi. Fi är duktig och stundtals lite halvlös. Idiot förklarade honom/henne först efter att h*n synat min re-raise med 66 på A-hög flop på ett NL50 bord med farligt bräde och klonkat triss på turn (jag hade AQ och kunde inte lägga den med tanke på hur spelet såg ut, men det är en annan hand), men har omvärderat. Som jag ser det är Fi definitivt kapabel att göra moves.

 

NLT100 fullbord

 

Hero: $140

Fi: $330

 

Preflop:

 

X1: calls

X2: calls

Andra: fold

 

Får QsQh på knappen och det är trevligt. Fi synar och vi hamnar HU.

 

Hero: QsQh: raises $6

 

SB: Fi: calls

 

BB: folds

X1: folds

X2: folds

 

Pot: $13.50

 

Flop: Ad Td 4s

 

 

Fi: checks

Hero: bets $12

Fi: calls

 

 

Har väl egentligen ingen anledning att sätta honom klockrent på ett A så jag smäller ut ett CB. Får syn ändå.

 

 

Pot: $37.50

 

Turn: 3d

 

Fi checks

Hero checks

 

 

Här vet jag inte om jag spelar rätt. Jag väljer att checka, inte så mycket för att ta ett gratiskort som att hålla potstorleken nere. Är det för klent av mig? Turnkortet är ett scarecard men det vet Fi om och kommer kanske att utnyttja det. Är han tom och sätter mig på ett A här, kan han mycket väl slå om och jag vill inte bygga en jättepot med andraparet. Dessutom kanske jag vill syna ett bet på river och vill då inte behöva stoppa in en alltför stor del av min stack. Fi och jag har spelat mot varandra lite grann förrut och vi kommer nog spela en hel del mot varandra senare. Fi är hyfsat aggressiv och bör nästan slå om med set och/eller AK. Särsklit eftersom min HD från knappen är hyfsat vid i alla fall. (Jag är dock inte 100% på hur Fi hade spelat ett starkt färgdrag som exempelvis KQd på floppen. Troligtvis hade han slagit om men är på inget sätt helt säker på det. Dock är man väl sällan helt säker i poker?)

 

 

 

Pot: $37.50

 

River: 5s

 

Fi: Bets $41

 

Hero: Calls $41

 

 

Han betar ganska snabbt ut $41 på river. Jag hade nog kunnat lägga handen mot dom flesta andra motståndarna vid bordet men jag får för mig att jag vill göra någon sorts statement mot Fi och syna ändå. Dock är det ju en väldigt stor HD som slår mig här. Visserligen bör han beta ut sin hand med exempelvis set eller AK här på floppen, men färgdraget kan han ju ha. Dock tror jag att en hyfsat aggressiv spelare skulle betat i någon form på turn för att bygga upp poten en smula. Dessutom vet jag inte om han verkligen skulle betat precis över pot om han hade färgen. Det ser ju ut som en bluff. Å andra sidan vet han ju precis hur det ser ut. Det finns dock en stor chans att han synade mitt flopbet just för att brädan var dragvänlig. Jag väljer i alla fall att syna. För även om han har mig slagen där kan det vara bra för framtiden att visa att jag är synbenägen. Han spelar ganska mycket där jag spelar och då ser jag $59 som jag har stoppat in i poten som väl investerade. Har han mig inte slagen är allt naturligtvis frid och fröjd.

 

 

Total pot: $119.5 ($116.5 efter rake)

 

 

Är mina resonemang riktiga i handen? Är det idiotiskt att syna bara för att Fi är kapabel att göra moves här? Även om man kan behöva visa att man inte viker sig så lätt? Kommentarer om handen uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fi har Ax spelar han riktigt konstigt tycker jag. Känns som han har fyllt flushen eller är "tom". Möjligen ett skumt spelat set.

 

Finns ju många händer som slår dig men du resonerar ju själv att det kanske finns en poäng i att visa att man inte viker och att summan för att syna kan vara värt just den poängen. Isåfall är det väl en okej syn.

 

Tror inte själva synen är +ev men den kanske kan bli det i längden om den ger dig en image du kan utnyttja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det var en bra HH med potstorlekar och funderingar men om du hade dina tankar efter vad som hände i varje moment så skulle det bli lättare att följa. Något jag saknar är vad du tror fi har satt dig som. Vilken image har du?

 

 

Preflop är bra. Bra med ett CB för att stämma av men i de flesta fall skulle jag satsat något mindre, 2/3 pot kanske.

 

Turn är nyckelpunkten här, jag hade velat ha ett probebet från dig. Som fi Så skulle jag tro att du släppt handen där och beta på river med nästan vad som helst och lägga mot omslag om man inte blivit commitad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det var en bra HH med potstorlekar och funderingar men om du hade dina tankar efter vad som hände i varje moment så skulle det bli lättare att följa.

 

Bra poäng, fixat nu.

 

Vilken image har du?

 

Han bör se mig som en hyfsat solid TAG-spelare. Han vet att jag kan släppa par och att jag inte gillar att bygga upp stora poter onödan.

 

Turn är nyckelpunkten här, jag hade velat ha ett probebet från dig. Som fi Så skulle jag tro att du släppt handen där och beta på river med nästan vad som helst och lägga mot omslag om man inte blivit commitad.

 

Ja, det var min fundering också. Sen fick jag för mig att det kunde vara bra att ta handen till showdown. Hade han gjorde ett groteskt överbet på river, t.ex. dubbel pot hade jag absolut inte synat. Anledningen att jag inte gjorde ett probebet var väl också delvis att hans spelmönster i handen kändes lite konstigt för att vara honom.

 

Betar jag ut säg $20-25 och han slår om måste jag ju lägga eftersom poten blir så stor. Jag tror att han skulle kunnat ana svaghet där och tagit poten direkt. Även en syn där är ju ganska skrämmande och jag skulle nog dragit öronen åt mig direkt. Checkar jag turn och synar river, vet jag att det finns en chans att han bluffar där. Dock får jag ju betala av hans eventuella färg.

 

Ganska mycket readbaserat spel var det. Vet inte om det låter så vettigt dock. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några grejer jag tänkte på bara.

 

Jag tror man ska vara försiktig med generella åsikter om förhållandet mellan betstorlek-handstyrka.

 

Sen får jag känslan av att du både under och överkattar din motståndare. Jag har svårt att förstå (ber om ursäkt om jag missuppfattat) om du VILL att han ska bluffa eller är RÄDD för det. Det lutar åt det senare och då måste du beta turn.

Är han tom och sätter mig på ett A här, kan han mycket väl slå om och jag vill inte bygga en jättepot med andraparet

 

och

 

Betar jag ut säg $20-25 och han slår om måste jag ju lägga eftersom poten blir så stor. Jag tror att han skulle kunnat ana svaghet där och tagit poten direkt

 

är dom som förbryllar mig. Det verkar som du tycker han är kapabel att bluffa på varje gata men inte kapabel till att värdebeta en legitim hand?

 

Har du däremot läst sönder honom och vill att han ska bluffa river så är det ju inte så mycket att snacka om.

 

Jag hade betat turn, syn/raise där eller river så kastar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen får jag känslan av att du både under och överkattar din motståndare. Jag har svårt att förstå (ber om ursäkt om jag missuppfattat) om du VILL att han ska bluffa eller är RÄDD för det. Det lutar åt det senare och då måste du beta turn.

 

Bra fråga. Det är en kombination. Jag tror att det finns en god chans att han bluffar, men hade ingen lust att ge mig in i en väldigt stor pot. I ögonblicket minns jag att jag tänkte ganska snabbt efter hans syn att han spelade min hand istället för sin. Det var givetvis bara en känsla. Jag vet att han är kapabel att göra ett såndant spel, jag har sett honom göra det på NL50. Dock är han inte riktigt lika bluffbenägen på NL100 efter det jag sett hittills. Men han vet ju att jag tyckte brädan blev otrevlig på turn.

 

Det verkar som du tycker han är kapabel att bluffa på varje gata men inte kapabel till att värdebeta en legitim hand?

 

Jo, det är han givetvis. Och jag tror du har rätt, ett bet på turn är nog att föredra. Jag tror dock att jag hade gjort samma spel igen under samma förutsättningar, dels eftersom jag ville visa att jag inte släpper så lätt "for future reference" och dels för att jag tror han bluffar tillräckligt ofta för att dom två ihop ska vara EV+. Men utan det första argumentet skulle jag nog välja ditt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle checkfoldat turn & framåt.

 

Först ska jag säga att jag starkt gillar din dagbok!

 

Sen undrar jag om det inte är för klent att alltid checkfolda turn och framåt här? Kommer inte Fi att kunna använda det emot dig senare? Jag har nämligen alltid tyckt att jag varit lite weaktight och jobbar rätt hårt för att få bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack :)

 

Mja, det *kanske* kan vara på gränsen till weaktight, om du vet med dig att motståndaren kan lägga hyggligt bra händer mot ett stort turnbet kan det vara idé, men du måste nsätan sätta honom på AX / XXd där.

 

Vad ska han ha annars lixom?

 

Men generellt ger jag upp potten på turn där, utan speciell read dvs.

Det kommer bättre tillfällen att ta hans pengar, och märker du att bordet uppfattar dig som svag, utnyttja det! Utnyttja att bordet ser dig som weaktight, låt de försöka bluffa bort dig nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle checkfoldat turn & framåt.

 

Först ska jag säga att jag starkt gillar din dagbok!

 

Sen undrar jag om det inte är för klent att alltid checkfolda turn och framåt här? Kommer inte Fi att kunna använda det emot dig senare? Jag har nämligen alltid tyckt att jag varit lite weaktight och jobbar rätt hårt för att få bort det.

 

Om nu fi kommer ihåg ditt beteende så kan du också använda det mot honom i framtiden genom att spela på ett liknande sätt nät du verkligen sitter med nötterna, glöm inte det. Det är en sak att vara weaktight och en annan att inse att man med största sannolikhet verkligen är slagen.

 

Det är bara klent att folda om du fortfarande tror att du leder. Du har trots allt bara ett pp, alla kombos med ett ess i slår dig, KK slår dig, alla tvåpar, triss och flush slår dig. Han synade din höjning från SB, så något har han antagligen. AQs och nedåt kan man väl tänka sig...

 

Hans syn på floppen kan ju tydas som att han gärna tar ett gratiskort till flushen, eller att han tar risken att slöspela sitt Ax.

 

Om han träffar sin flush på turn så är det ju nästan smartare att checka för att lägga ett stort bet på river för att ge intryck av att han försöker sno potten. Du markerar ju också svaghet som checkar här.

 

Jag hade också lagt mig med QQ i denna handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara klent att folda om du fortfarande tror att du leder. Du har trots allt bara ett pp, alla kombos med ett ess i slår dig, KK slår dig, alla tvåpar, triss och flush slår dig. Han synade din höjning från SB, så något har han antagligen. AQs och nedåt kan man väl tänka sig...

 

Floppad triss eller tvåpar kändes rätt avlägset här, med tanke på att flushdraget få floppen ansåg jag. Även ett hyfsat starkt A. Någonstans tyckte jag att han skulle skydda sin hand. Så det var väl flushdraget jag var mest rädd för. Men jag slår ju i princip ingenting i det läget utom en bluff eller ett osannoligt missat gutshotdrag. Så bet/fold eller check/fold känns väl mer och mer som det rätta spelet trots readen jag hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Det verkar inte bli mer action här så jag kan posta resultatet. Killen var tom, han satt på KJo och räknade väl med att jag skulle hitta folden. Dock så lutar jag mer och mer åt att, precis som ni säger, hitta ett mycket bättre läge där han kan få tro att han kan sno poten. Trots min read och eventuella känsla.

 

Sen kan jag ju tillägga att jag inte är så weaktight som jag trodde. Snarare har jag spelat på rätt vilda och aggressiva bord tror jag. Spelade på tightare bord än jag normalt brukar och snodde blinds och tog småpoter för $150 (NL100) innan en kille inte kunde lägga en limpad AK trots dragbräda som fylldes på. Istället valde han att syna hela vägen, samt checka river efter mig. Men plussade rätt bra ändå. Pokerforum.nu har hjälpt mig jäkligt mycket att bli en hyfsad mikrolimit spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...