dafgaard Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Detta är en situation som jag tycker mig ställas inför ganska ofta. Betyder raisen på turn att jag ska se mig slagen? Är det rätt ur ett långsiktigt perspektiv att syna ner? Att 3-beta känns rätt avlägset. Fi har bara suttit vid bordet 10 händer och sett 2 floppar på vilka han foldat. Party Poker 3/6 Hold'em (9 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: Hero is MP3 with A:diamond:, J:heart:. 3 folds, MP2 calls, Hero raises, 1 fold, Button calls, 2 folds, MP2 calls. Flop: (7.33 SB) A:heart:, Q:spade:, 7:diamond: (3 players) MP2 checks, Hero bets, Button calls, MP2 folds. Turn: (4.66 BB) 2:diamond: (2 players) Hero bets, Button raises Citera
Albert Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Det känns som fold, men å andra sidan så vet man inte om han gör så där med ett svagare Ess - AT> eller fått ett färgdrag på turn. Syn och check syn skulle jag spelat, men en tre-bett på turn är inte så dumt ändå och om han synar så kan man ju leda på river också eller göra en check-syn. Klurigt läge. Citera
Fido Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Totalt readbaserat. Hur har DU spelat, hur har HAN spelat? Utan den infon blir svaret: Blå. Mycket möjligt att han spelar så med A3-AT, KQ, KK mm. Men såklart även AQ, A7, A2, QQ, 77, 22 (AA). Frågan är ju hur ni spleat innan? Är det slask eller ultratight? Vad har ni för stats? Med den infon blir ju sedan slutledningen enkel. Är det mycket tight, du tight, han tight, så sitter han med någonting som slår dig: FOLD. Är det däremot så att han är lösaggro och du slaskat lite: SYN. Är det så att han är ett megamongo som synar oavsett: RAISE. Är det någon sorts normalbord och du inte sett killen köra några moves: Fold. Men å andra sidan gör det dig lättläst. Nu ligger en farlig Q på bordet, men annars är det ofta toklätt att spela bort "duktiga" spelare ur den här typen av potter. Därför tycker jag inte att du ALLTID ska folda här mot kompetent motstånd, även om kompetent motstånd oftast har dig slagen. Ty kompetent motstånd skulle faktiskt kunna testa att driva dig ur potten här. Sedan som sagt.... Raisar du ofta sådär med KJo så kommer nog vilket A som helst att raisa på turn. Citera
Gyre Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Utan read eller vidare info om spelaren så du måste syna ner här. Oftast tror jag du är slagen då intrycket jag fick av 3/6 på party var att turn-raise ofta var stål men det finns också gott om spelare som kan göra detta med en stor variation av händer. Preic som Fido säger så är det dunderviktigt att ha koll på hur sina motspelare spelar i sånna här lägen men eftersom killen var ny på bordet så är det väl lite mycket begärt. Citera
Hjort Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Nu vet jag inte riktigt vad du har för HD när du höjer pre, men här är ett ungefärligt förslag: Pre: 77+,AJs+,KJs+,AJo+,KQo Flopp: JJ+,77,AJs+,KQs,AJo+,KQo Turn: JJ+,77,AJs+,KQs,AJo+,KQo När din motståndare då höjer så har han väl något i stil med: [77,22,AQs,A7s,A2s,KdQd,KdJd,QdJd,QsJs,AQo] ge och ta några slaskess samt färgdrag. Mot den HD:n så kan dina händer rankas ungefär som följer: Favoriter: Set, AQ. Hundar: AdKd, AdJd, AK, KdQd, AJ, KQ, pockets. Alltså finns det ur motståndarens perspektiv 31 stycken starkare händer än AJo här och din totala HD är 67 händer stor. Om du viker AJo så viker du alltså ungefär 36/67 av din HD. Om din strategi alltså ser ut ungefär som jag beskrivit och du foldar AJ och nedåt på turn så blir det en mycket lönsam strategi för motståndaren att syna floppen utan outs och höja turn (Han lägger ju då in 5 små bet för att vinna 10 små bet mer än 50% av tiden). Så kan man ju inte riktigt ha det. Jag skulle tippa att det mot de flesta motståndare är lite -EV att syna turn, (tänk 10-15% equity istället för 20%), men att det mot vissa motståndare är en total jäkla katastrof att folda turn. Mot en bra/trixig motståndare som har lite koll på hur man spelar får man inte under några omständigheter folda. För de av er som är uppmärksamma så antyder det här väldigt effektiva exploaterande strategier mot veka spelare som kör mycket på att betfolda. Spara höjningen med slaskhanden till turn baby! Det innebär också att man måste vara mycket hård med att syna ned om man spelar sina händer aggressivt för att inte ha en gigantisk läcka i sitt spel. Totalt readbaserat. Va, så om det är någon du inte spelat mot så finns det inget rätt eller fel? Det stämmer verkligen inte. Citera
dafgaard Postad 21 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 21 Februari , 2006 Tack för svaren. Hjort, mycket lärorik och utförlig analys som vanligt. Så här avslutades iaf handen, jag synade ner men inte med glädje direkt. Turn: (4.66 BB) 2:diamond: (2 players) Hero bets, Button raises, Hero calls. River: (8.66 BB) 2:spade: (2 players) Hero checks, Button bets, Hero calls. Final Pot: 10.66 BB Citera
Gahlster Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Favoriter: Set, AQ. Hundar: AdKd, AdJd, AK, KdQd, AJ, KQ, pockets. Övervärderar jag spelare på denna nivå om jag snarare anser att han har ett svagt tvåpar som han vill försvara genom att inte ge den tredje pottodds att syna med färgdrag? Och borde man raisa här i Fi's läge om man sitter på topp-tvåparet eller är det för passivt att calla? Hundar har jag inte sett innan, dags att gå till tråden med alla uttryck? Citera
Hjort Postad 21 Februari , 2006 Rapport Postad 21 Februari , 2006 Övervärderar jag spelare på denna nivå om jag snarare anser att han har ett svagt tvåpar som han vill försvara genom att inte ge den tredje pottodds att syna med färgdrag? Och borde man raisa här i Fi's läge om man sitter på topp-tvåparet eller är det för passivt att calla? Jag pratar alltså om händerna som handens huvudperson kan tänkas ha och hur hans strategi som helhet kommer se ut om han viker AJ här. Att motståndaren isoleringshöjer i en tvåvägspott torde annars vara lite ovanligt. Jag har lite svårt att se att motståndaren skulle kunna ha några andra tvåpar än AQ/A7/A2. Hundar har jag inte sett innan, dags att gå till tråden med alla uttryck? "Dog" kallas en hand som ligger efter i en del av den engelska litteraturen. Eftersom det inte finns något bra etablerat uttryck på svenska är det rätt många som använder "hund". Citera
Recommended Posts