Gå till innehåll

Gå från FL till PL, tips och råd uppskattas!


stompatompa

Recommended Posts

Jag har lirat FL ett tag nu och det går hyffsat, men ibland går jag in o testar PL på kul. Och det är verkligen kul, man får den där kicken som man fick i början av FL-lirandet som tyvärr har försvunnit.

Jag känner mig dock som en rookie på PL-borden, och känner att jag skulle behöva lite tips på vad jag ska tänka på och vilka saker som är annorlunda från FL.

 

ex.

*Raisa för frikort med draghänder - gör man det i PL.

 

*Ska man ändra sina starthandskrav, har hört nåt om färre draghänder.

 

*Läsa Fi:s händer - av det lilla jag har lirat så känns det som det är svårare att läsa folk efterssom det nästan alldrig raisas preflopp och det är mer slowplayande och bluffande.

 

*Nån PL-bok som är bra.

 

*Grejer jag har glömmt - vad som helst, jag är tacksamm för alla tips jag kan få.

 

Tack på förhand / Stompa

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Raisa för frikort med draghänder - gör man det i PL.

Nej i potlimit så höjer man drag för att vinna potten eller för att se till att det går att beta rejält när draget går in.

 

*Ska man ändra sina starthandskrav, har hört nåt om färre draghänder.

Fler händer, men färre från de tidigaste positionerna.

 

*Läsa Fi:s händer - av det lilla jag har lirat så känns det som det är svårare att läsa folk efterssom det nästan alldrig raisas preflopp och det är mer slowplayande och bluffande.

På en del bord raisas det alltid före floppen. :-)

 

Mer bluffande, men kanske inte så mycket som du tror. Jag höjer ganska liberalt preflopp och ofta från sen position. En hand som 55 kan vara värd att höja preflopp bara för att a) maskera sina andra höjningshänder och b) se till att det finns en rejäl pott när man träffar sitt set.

 

Andra och tredje höjningen preflopp är också ganska ofta ess, särskilt vid passiva bord.

 

*Nån PL-bok som är bra.

Pot-limit and no-limit poker av Ciaffone.

 

*Grejer jag har glömmt - vad som helst, jag är tacksamm för alla tips jag kan få.

Glöm pottodds*, de existerar bara på rivern, och börja tänk noga över implicita odds. Det innebär inte att du ska dra till alla färger och stegar du får, utan att du noggrant ska fundera över vad som händer när du missar, när du träffar och slår motståndaren samt träffar och motståndaren slår dig.

 

Om du är osäker på hur mycket du ska beta, beta pott.

 

Respektera höjningar.

 

* Ofta kommer folk beta minimum osv, då synar du såklart med nästan vad som helst pga implicita odds (eller på rivern pottodds).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för förbannat snabbt och bra svar, måste slänga in lite beröm till denna sida och dess moderatorer - riktigt bra forum detta. :D

 

Jag har några följdfrågor:

 

Fler händer, men färre från de tidigaste positionerna.

 

Hur är det med balansen mellan draghänder och höga kort/par? Har som sagt hört nåt om färre draghänder i PL.

 

Om du är osäker på hur mycket du ska beta, beta pott.

 

Har du några tips på vad man bör tänka på innan man bestämmer sizen på sitt bet?

 

Finns det nån site med bra info om PL i allmänhet?

(så slipper jag terrorisera er på forumet med en massa basic-frågor :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med en tråd om PL, har själv precis börjat spela PL efter att ha spelat ca 25000 händer FL (micro limit).

 

Har letat info på nätet men vad jag kan se så finns det ingen sajt som någon bra info om PL. Inte heller bland trådarna här på Pokerforum eller 2+2 finner jag särskilt mycket information tyvärr...

 

Iallfall, har några frågor jag gärna skulle vilja ha svar på.

 

* Vad jag har förstått så är pocket pairs och suited connectors händer som ökar i värde jämnfört med FL. Däremot går kort som KQ, KJ etc bort då dom sällan klarar "pressen" från flera spelare. Är det något annat som markant skiljer sig från starthänderna från FL ?

 

* Dom som vinner mycket verkar spela väldigt löst men aggresivt. Jag brukar normalt sett på FL ligger på 20-25% i sedda floppar, men dom som vinner mycket (av det lilla jag sett) i PL brukar ligga på 30-50% i sedda floppar. Är det rätt taktik? Eller bör jag hålla kvar mig vid mina 20-25% ?

 

* Aggresivitet, Om någon bettar "max" så är sannolikheten väldigt stor att alla andra lägger sig, även om max i detta fallet bara är 4-5$ kanske. Med andra ord, om man får tex AK, och raisar pre-flop, floppen kommer tex 2 :club: 5 :diamond: 9 :spade:. Alla spelare checkar fram till dig, är det då rätt beslut att betta max? eller bör man ta ett fri-kort?

 

* Hur bör man hantera JJ, QQ. Skall man limpa in och försöka floppa ett set eller skall man försöka höja max för att få med sig 1-2 spelere till floppen?

 

* Är PL en "light version av NL" dvs att många spelar PL för att dom är "rädda" att prova på NL och att det således finns sämmre spelare på PL än i NL, vad är era uppfattningar?

 

Det var några funderingar jag hade så här på rak arm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med balansen mellan draghänder och höga kort/par? Har som sagt hört nåt om färre draghänder i PL.

Jag spelar nog fler draghänder i potlimit än i fixlimit, men från sen position. Orsaken till att draghänder är lite giftiga i potlimit är att man lätt kan hamna i en situation där potten blir stor på floppen och motståndaren sedan tvingar en att folda på turn när draget inte går in, eller foldar på turn när draget går in. I nolimit kan man istället bara dega in med en draghand på floppen, vilket man ofta har odds till som en semibluff. Men draghänder i potlimit är mestadels ett problem när man spelar mot aggressiva, semikompetenta motståndare och det gör du antagligen inte.

 

Har du några tips på vad man bör tänka på innan man bestämmer sizen på sitt bet?

Hur mycket kommer det betet möjligör att man betar på de följande två rundorna. Vilken sorts implicita odds implicita odds det kommer ge åt en motståndare, ett stort bet behöver inte ge sämre implicita odds eftersom det kan få dig pot-commitad till turn. Ofta är det bättre att beta mindre på floppen och lägga in storbeten på turn eftersom draghänder är som svagast på just turn men fortfarande har hoppet om att träffa kvar. Vad motståndaren kan tänkas syna. Hur mycket du betar på drag, semibluff i det här läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Vad jag har förstått så är pocket pairs och suited connectors händer som ökar i värde jämnfört med FL. Däremot går kort som KQ, KJ etc bort då dom sällan klarar "pressen" från flera spelare. Är det något annat som markant skiljer sig från starthänderna från FL ?

Starthänderna är inte särskilt relevanta. Potlimit handlar mycket om vem som har bäst hand på fjärde gatan och rivern, så det gäller att ha bäst hand då. Sklansky snack om reverse implied odds och implied odds, det är alltså det här det handlar om. En hand som KQo kommer träffa högsta paret och tvåparet allt som oftast, men blir du höjd på turn eller river med en sådan hand så är du oftast väldigt illa ute. Om du och andra sidan lyckats pricka en stega så finns det mycket färre överpar som vill ge dig action än när 76 träffat stege på turn.

 

Om du tänker på det som fixlimit 1-2-4-8 kanske det hjälper för att förstå när det viktigaste betandet sker.

 

 

Dom som vinner mycket verkar spela väldigt löst men aggresivt. Jag brukar normalt sett på FL ligger på 20-25% i sedda floppar, men dom som vinner mycket (av det lilla jag sett) i PL brukar ligga på 30-50% i sedda floppar. Är det rätt taktik? Eller bör jag hålla kvar mig vid mina 20-25% ?

Beror mycket mer på bordet än något annat. Är bordet passivt går det att se jättemånga floppar, höjs det hyffsat mycket måste man spela mycket färre.

 

* Aggresivitet, Om någon bettar "max" så är sannolikheten väldigt stor att alla andra lägger sig, även om max i detta fallet bara är 4-5$ kanske. Med andra ord, om man får tex AK, och raisar pre-flop, floppen kommer tex 2 :club: 5 :diamond: 9 :spade:. Alla spelare checkar fram till dig, är det då rätt beslut att betta max? eller bör man ta ett fri-kort?

Checka större delen av tiden om du fått många syn (tre eller fler) preflopp eftersom folk går till floppen i potlimit med lite mer seriösa händer än de gör i fixlimit när potten höjts. Det beror mest på hur hunsningsbara dina motståndare är i det här läget. Standard är väl dock att beta en aning under max.

 

* Hur bör man hantera JJ, QQ. Skall man limpa in och försöka floppa ett set eller skall man försöka höja max för att få med sig 1-2 spelere till floppen?

Både och, man ska spela dem som alla andra små par. 77 och QQ skiljer sig inte jättemycket åt i det här avseendet vid de flesta bord preflopp. Naturligtvis så skiljer de sig en del åt i styrka, men 22 och QQ ligger närmare varandra än AA och QQ preflopp. Postflopp blir QQ och AA rätt lika varandra och 22 tappar nästan allt värde.

 

Alltså höj med dem då och då när läget verkar rätt. Alltså i en del situationer för att maskera AA/KK om det behövs och dels om det verkar väldigt troligt att du inte får omslag och att den större potten ger dig mer action när du träffar.

 

* Är PL en "light version av NL" dvs att många spelar PL för att dom är "rädda" att prova på NL och att det således finns sämmre spelare på PL än i NL, vad är era uppfattningar?

Att de gör ett stort misstag, no-limit är pot-limit light, inte tvärtom. I potlimit så kan ju dragtomten inte skydda sig genom att gå all-in på floppen utan måste lägga in sina marker på turn istället när hans chanser ungefär är halverade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte kan läsa en spelare lika lätt på nätet som live så rekommenderar jag strikt matematisk poker. alltså tight agressive lär det väl bli. bara vara med på bra starthänder och då höja mycke för att tjäna så mycke som möjligt. sen måste du va beredd att kasta den handen ändå om inte floppen stämmer med dina kort. tex ligger det 9 9 6 i flopp å du sitter med AK och någon bettar så är ju inte AK mycke å komma med.

"strikt matematisk poker" är något rätt mycket mer lösaggro än vad du tror. Hur som helst, bra starthänder är inte alls lika viktiga i potlimit, särskilt inte i en ohöjd pott. Om det limpat tre dåliga spelare så är 76s eller 86s utmärkta händer att syna med (och ibland höja om situationen är rätt). Vidare så är ju bra starthänder i fixlimit inte alls lika bra i potlimit AQs är ju exempelvis ganska medioker.

 

Och man kan läsa spelare riktigt hyffsat på nätet.

 

NEJ! tänk såhär, enligt sklansky så gör du om dina fina QQ eller JJ till 72o om du höjer max.

Sklansky talar absolut inte om den här situationen, han talar om en situation där handen är värdelös om man blir höjd eller synad. Om man höjer QQ i cashgame och blir synad så ligger man väldigt ofta före, det har dessutom den trevliga effekten att det går att beta rejält på flopp och turn.

 

eftersom de enda händer som kommer syna dej är AA KK eller AK.

Helt falskt. Du kommer ofta att få syn av alla par och en hel del ess.

 

Folk är ofta villig att gambla rejält med ~1/10 av sin stack preflopp.

 

men ett bet ska du lägga, storleken beror förståss på stackdjup och hur folk spelar på bordet. generellt ska du lägga ett bet som folk med sämre händer följer med på helt enkelt

Vilket i låg potlimit ofta är ett maxbet preflopp.

 

Jag har bara lirat poker några månader och läser just nu pokerhandboken så är något fel med det jag säger så ropa till så jag inte ger helt galen hjälp.

Du verkar ha dragit på dig Glimnes horribla defintion av en mattespelare, get thee hence till rgp och läs Tom Weideman, Bill Chen, Abdul Jalib, Andrew Prock, Jerrod Ankenman, m.fl. I övrigt så verkar du spela ganska rockigt och räknar med att folk spetsar sig själva på dina bra händer. Lite mycket fixlimittänkande helt enkelt. Men jag har ofta helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja ska nog hålla tyst tills ja kan nått överhuvudtaget :D tack för alla goda råd johan.

dedär med att göra QQ till 72 tror ja gällde i turneringsspel om man gick all in innan flop när ja tänker efter. då kan det väl stämma eller?

 

skönt å ha nån som kan räta upp ens dumma inlägg :)

 

va menar du med att ja spelar rockigt? för tight?

me matematisk poker mena ja att ja vill ha potoddsen på min sida när ja spelar en hand. men ja ska skaffa några böcker av de författare du rekommenderade så får vi se vart det slutar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja ska nog hålla tyst tills ja kan nått överhuvudtaget :D tack för alla goda råd johan.

dedär med att göra QQ till 72 tror ja gällde i turneringsspel om man gick all in innan flop när ja tänker efter. då kan det väl stämma eller?

Japp, det kan gälla för cash-game också när man gör en jättehöjning. MEn ofta är det rätt svårt att göra jättehöjningar preflopp i pot-limit cashgame.

 

va menar du med att ja spelar rockigt? för tight?

Det verkar som du lägger lite för stor emfas på bra starthänder vilket inte direkt är nyckeln till framgång i big-bet med rimliga stackar.

 

me matematisk poker mena ja att ja vill ha potoddsen på min sida när ja spelar en hand.

Matematisk poker handlar mycket om att se till att spela på ett sätt som inte går att utnyttja. Alltså att man aktar sig noga för att bli bluffad, ser till att bluffa ibland i stort sett alla situationer, är väldigt noga med att inte läcka information, med mer.

 

men ja ska skaffa några böcker av de författare du rekommenderade så får vi se vart det slutar

Om det ändå gick vore jag väldigt glad. Tyvärr är det så att den allra bästa pokerinformationen inte finns att hitta i tryckt form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att den allra bästa pokerinformationen inte finns att hitta i tryckt form.

 

iof är de väl inte så konstigt iom att de bästa inom poker har det som jobb. det skulle väl vara som om låt säga murarnas riksförbund skulle ge ut böcker om hur man murar som ett proffs. dom biter sej ju själv i handen :)

 

btw spelar ja med väldigt låga summor. själv tycker ja microlimit PL passar mej. ja vinner iof inte så mycke pengar. men ja kan heller inte förlora med än 5$ i en å samma pot vilket iaf just nu känns rätt viktigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[iof är de väl inte så konstigt iom att de bästa inom poker har det som jobb. det skulle väl vara som om låt säga murarnas riksförbund skulle ge ut böcker om hur man murar som ett proffs. dom biter sej ju själv i handen :)

Jag tror det mer beror på att marknaden för nybörjarlitteratur (vilket gäller typ 100% av alla pokerböcker) är mer än 100 gånger så stor som den för expertlitteratur.

 

Sen kanske det är så att de skulle ge ut för mycket information och förlora på det, men jag tror inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...