Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade en 20$ NL Texas på Party igår, ~700 deltagare. Är ganska oerfaren när det gäller både turneringar och NL.

Blinds 100/200 10 spelare vid bordet, medelstacken både på bordet och i turneringen ~2800

Får Ks, Kc

Min stack: 2810

Fi: 2125

utg+3 calls (200)

Jag (utg+5) raise to 600

alla foldar till utg+3 som callar (totalt 1500 i potten)

Flop 8d, Ad, Ah

EDIT av Johan:

Potten är nu: 1500

utg+3 checks

Jag bettar 600

utg+3 raisar all-in med 1595

EDIT av Johan:

Potten är nu: 3695

995 för mig att syna med 1610 kvar i stacken.

Jag foldar

Min preflop raise skulle förmodligen varit större för att få ut Ax. Så jag är mest nyfiken på hur ni skulle hanterat situationen på floppen.

Hade ingen direkt koll på de andra spelarna vi bordet. De borde ha uppfattat mig som tight (om de nu la märke till sånt öht).

Tacksam för synpunkter.

/Stefan

Postad

KK är enligt mig en väldigt känslig hand. I detta läge hade jag nog raisat pre-flop något mer, just som du säger, för att få ut Ax. Dock ska man aldrig lämna aspekten om att en bluff kommer, speciellt då två A kommer på bordet. I ett sånt läge finns bara två A kvar, vilket minskar sannolikheten att han hade något av dom. Jag skulle tippa på att han satt med ett lägre pp, eller t.ex. KQ, KJ. Dock är jag ju också lite av en newbie, men det är min analys! :wink:

Postad

Med den knapphändiga information du gett skulle jag nog säga:

Syn från tidig position och sedan syn av en höjning samt check/raise all-in på den floppen med din minibet...hmmm. Jag vågar nästan sätta min vänstra testikel på att han semibluffade all-in med KQ eller KJ :diamond: Med ett A i hålet hade han slowplayat (läs check/syn) eftersom han med ganska stor säkerhet inte sätter dig på flushdraget. Jag hade nog synat hans all-in.

Din lilla bet på floppen indikerar dessutom att du är rädd för esset och har han koll på det (läs är duktig på turneringspoker) så trycker han in sin stack med vilka två kort som helst.

Fast ovanstående kan komma att ändras helt om du har mer information om hans spelsätt, det kan ju vara en tomte som inte tänker på vad du kan tänkas ha och då är det mer troligt att han har just Ax och inte fattar att han kan få hela din stack om han spelar rätt...

Postad

Är det inte större chans att fi är en tomte än att han inte är det? Med tanke på att det var en hyffsat tidig runda i en $20-turnering så känns det som a) tomtekvotienten är ordentligt hög och b) de har inte hunnit bli eliminerade än. Vidare så verkar utg-limpen vara lite konstig, jag tror att det är ett move som i mycket större utsträckning görs av tomtar än bra spelare. Så jag tror nog att det finns en någorlunda stor risk att han var uppe mot Ax.

Fast den risken bör vara ordentligt stor för att en läggning ska bli rätt, särskilt som du har möjlighet att göra comeback även om du synar. Skillnaden mellan 1610 och 700 är visserligen rätt stor, men möjligheten att få en stack på 5145 väger in tungt.

Jag skulle nog höjt en aning mer pre-flop, om jag inte trodde att jag skulle provocera fram en re-raise med ett mindre bet (jag har inga problem med att gå all-in pre-flop med KK mot Ax). Här vill jag se till att det blir all-in nu eller på flop, det är ju inte heller ett dåligt resultat att plocka upp potten rätt av. En all-in skulle kunna vara bra kamoflage för senare all-ins också, fast det känns inte särskilt relevant eftersom det är en multi-table.

Eftersom potten efter din syn blir 700 så verkar en höjning på 600-700 rätt lämplig (alltså till 800 eller 900), fast det känns inte alls så främmande att bara ställa in här.

Postad

Hm...

Jag gjorde bara fel rakt i genom alltså...

Fast man lär sig snabbt i poker. Preflop tyckte jag att det var bra med den höjningen och en syn. Efter floppen var jag inte lika nöjd. Tog bara en sekund att lära sig hantera KK.

Märker på ert tankesätt att jag har en lång bit kvar till att bli en bra spelare själv. Jag var väl en av tomtarna som fortfarande var med i turneringen.

Men vad tyckte ni om min 600 bet på floppen? Visade den bara svaghet? Var de enda alternativen all-in eller fegat med en check i hopp om en K på turn?

Och du Johan, om du ska göra edits så kan du väl räkna rätt... Det var blindarna som var 100/200 så det var 1500 in i potten innan floppen. /herr petig

/Stefan

Postad

Hmmm, Matteprof noterar.

Då vet jag att om jag synat en 3 BB höjning pre-flop och träffat floppen kommer jag få syn på en all in från både Hjort och Nusse. Det ska jag tänka på till nästa pokerforum.nu turnering ;)

Jag hade nog också callat eftersom det bara kostade dig runt 1000 att syna till potten som var 3700. Hade ni båda tex haft 4000 kvar och han höjt dig all in och överbettat potten hade jag säkert foldat. Men till dessa odds hade jag nog vågat mig på en syn.

Jag skulle dock inte offrat någon testikel :D :D

Postad
Hm...

Jag gjorde bara fel rakt i genom alltså...

Fast man lär sig snabbt i poker. Preflop tyckte jag att det var bra med den höjningen och en syn. Efter floppen var jag inte lika nöjd. Tog bara en sekund att lära sig hantera KK.

Jag tror inte att du gjorde åt helvete fel någonstans egentligen, det beror på omständigheterna. Men du hade kunnat spela handen mycket bättre.

Men vad tyckte ni om min 600 bet på floppen? Visade den bara svaghet? Var de enda alternativen all-in eller fegat med en check i hopp om en K på turn?

Beten är pokerns motsvarighet till språk, precis som ord ändrar betydelse efter omständigheterna så gäller detsamma för bet. Ett 600-bet är bara ett ord, det betyder inte särskilt mycket alls skiljt ifrån en mening och konversationen som meningen förekom i. Brukar du betta svagt när du är svag (eller tror att du är svag), har fi märkt det? I så fall indikerar det svaghet.

Angående dina alternativ så är det definitivt inte bara all-in eller check att fundera på. Tänk på att du ligger _långt_ före mot ett underpar eller färgdrag, är du uppe mot en sådan hand så vill du ha in pengarna. Om du tror att ett bet väldigt ofta kommer att få motståndaren att bluffa, eller ställa in med händer sämre än din så är det ett bra bet. Jag är inte helt säker på om det är bättre än att plocka potten rätt av, men det är bra i betydelsen +EV. Fast då måste du ju också syna, att inducera en bluff och sedan lägga sig är värre än meningslöst (om det nu inte råkar vara en del i en övergripande strategi att få någon att spela för aggressivt mot en).

Vilket av alternativen som är bäst är inte något som jag orkar analysera just nu, men det är åtminstone inte uppenbart för mig. En väldigt kritisk detalj i ekvationen är ju hur mycket din motståndare gillar ess, dvs hur vanliga de är i hans urval av starthänder som passar pre-flop-sekvensen. Tänk också på om du gjort läggningar i stora potter mot relativt små bet och om han har sett det, det ökar sannolikheten för bluff rätt dramatiskt.

Och du Johan, om du ska göra edits så kan du väl räkna rätt... Det var blindarna som var 100/200 så det var 1500 in i potten innan floppen. /herr petig

Heh, jag antar att det bara visar på vikten av att posta så tydligt som möjligt från första början. Ju mindre tid dina läsare måste lägga på detaljer som är triviala att räkna ut, ju mer tid kan de lägga på att hjälpa dig med de relevanta besluten. Genrellt sett så ser jag gärna att de som ber om hjälp lägger minst lika mycket på sin fråga som de vill att andra ska lägga på svaret.

Postad

Flop 8d, Ad, Ah

utg+3 checks

Jag bettar 600

utg+3 raisar all-in med 1595

995 för mig att syna med 1610 kvar i stacken.

Jag foldar

Så här brukar jag tänka i dessa lägen (utan att för den del hävda att det är korrekt).

a) Jag vill helst vinna potten.

b) Är jag uppe mot ett äss så kommer jag att förlora, går knappast att bluffa bort

c) Är jag uppe mot vad som helst annat så leder jag stort. Enda egentliga förlustchansen är ett färgdrag.

b+c pekar på att jag skall göra något för mig väldigt ovanligt, och checka. Det betyder inte att jag gett upp potten, det betyder inte att jag kommer att lägga mig om motståndaren betar på turn, det betyder egentligen ingenting förutom att jag vill skjuta upp beslutet ett kort till. Är det en tomte så krävs det en stark tomte att passa en gång till på turn, för att då få in ett checkraise - och då är det ingen tomte, då är det jag som är farbror vinter.

Om jag betar, så kommer jag först att bestämma mig vad jag skall göra om han som nu går all-in. Betar aldrig i detta läge "på chans", för att öppna upp hans möjlighet att satsa mot mig igen.

/Ola

Postad
Är det inte större chans att fi är en tomte än att han inte är det? Med tanke på att det var en hyffsat tidig runda i en $20-turnering så känns det som a) tomtekvotienten är ordentligt hög och b) de har inte hunnit bli eliminerade än. Vidare så verkar utg-limpen vara lite konstig, jag tror att det är ett move som i mycket större utsträckning görs av tomtar än bra spelare. Så jag tror nog att det finns en någorlunda stor risk att han var uppe mot Ax.

Johan,

vid 100/200 har det gått en dryg timme... Antingen är tomtarna chipleaders eller utslagna. Denna snubbe hade knappt medelstack...

Postad
Hmmm, Matteprof noterar.

Då vet jag att om jag synat en 3 BB höjning pre-flop och träffat floppen kommer jag få syn på en all in från både Hjort och Nusse. Det ska jag tänka på till nästa pokerforum.nu turnering ;)

Matte,

Jag höjer inte 3 bb mot en limper, det borde du veta ;)

Jag skulle dock inte offrat någon testikel :D :D

Det är lugnt, jag har tre...

Postad
Heh, jag antar att det bara visar på vikten av att posta så tydligt som möjligt från första början. Ju mindre tid dina läsare måste lägga på detaljer som är triviala att räkna ut, ju mer tid kan de lägga på att hjälpa dig med de relevanta besluten. Genrellt sett så ser jag gärna att de som ber om hjälp lägger minst lika mycket på sin fråga som de vill att andra ska lägga på svaret.

Ja ja, jag vet. Det är bra att du rättar till i dåligt skrivna inlägg. Ska bättra mig tills nästa gång.

/S

EDIT: citatet tillsnyggat av Nusseman ;)

Postad

Matte,

Jag höjer inte 3 bb mot en limper, det borde du veta ;)

Hehe, nä inte jag heller. Jag höjer alltid 3 BB + 1 BB för varje limp in om man sitter med K,K. Förutsatt att jag inte är så shortstacked (kanske runt 7-8 BB i detta fall) så att jag skulle skicka in all in. :)

Postad
KK är enligt mig en väldigt känslig hand.:

Om KK är en väldigt känslig hand, så undrar jag lite vad du tycker är a) en solid hand och b) en jättebra hand.

Jag tycker KK är en jättebra hand, dock blir den i ett nafs en sämre hand med A på flop. Det är min mening, med känslig hand menar jag inte nödvändigtvis dålig hand, utan att den snabbt kan tappa sitt värde, därför är det så viktigt med bra pre-flop-spel, så att Ax (A9-A2) lägger sig, men KQ och KJ stannar!

Postad
så att Ax (A9-A2) lägger sig, men KQ och KJ stannar!

Intressant, förklara hur det går till när man spelar turnering med en ca 800 tomtar på partypoker? E det jedi mind trick som gäller eller?

Postad
Intressant, förklara hur det går till när man spelar turnering med en ca 800 tomtar på partypoker? E det jedi mind trick som gäller eller?

Man spelar inte en turnering med ca 800 tomtar! ;) Nädå, men skämt å sido, om man tar sig en bit så finns tomtarna, men med större luckor, vem vet du kanske inte ens behöver sitta vid samma bord som en?

Kan dock inte svara på hur du ska spela KK för tomtar med Ax ska lägga sig, för dom tycks ju syna det mesta.

EDIT: citat tillfixat /Nusseman

Postad

Det jag ville veta var alltså hur du gick tillväga för att få spelare (de som nu deltar i denna turning) att droppa Ax men att stanna med KQ eller KJ, hur betar du då? det var det som jag tror kräver lite tricks från din sida...

Postad

För att svara lite mer konstruktivt på frågan i början.

För det första tycker jag du kunde tryckt till lite mer pre-flop.

Det ligger redan 500 i potten, vilket är en helt okej vinst på den nivån och med den medelstacken. Alltså behöver du inte "locka" in några mer pengar igentligen. Jag skulle nog bettat 1000 där, dvs 5ggr bb. Det känns som en minimum raise. Problemet är att du då bara har 1500 chip kvar att trycka ut eventuella synare med på en elak flopp (färgdrag).

Sedan tycker jag inte om betten på floppen. Antingen så bestämmer du dig för att han antaglien har esset (vad har han spelat innan) och då skulle jag ha checkat.

Om du inte tror han har esset så är en bet helt rätt. Men den betten du gör är helt fel. En bet på 600 där gör att det är rätt för honom att dra till en färg om han känner sig commitad i potten.

Postad

bara en litet finurligt inlägg från mig, jag har en teori om att han har 8-8

det är en hand många limpar på i tidig (och sen position) men ändå är villiga att calla en ordentlig raise med

och iaf han nu har spelat 8-8 är han nog ganska mån om att försvara den t.ex med en allin från en bet från någon han kanske misstänker håller AK eller liknande

men självklart är det rimligt att han har spelat Axs