Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En vanlig situation som jag tycker uppkommer hela tiden är att jag sitter med ett lågt pocket vi säger 22 som jag synar med. En spelare höjer med en normal preflop höjning för det bordet (3BB?) och jag är den enda som går med, hoppas träffa trissen.

Floppen kommer lågt som t.ex. 367

Spelaren som höjde fortsätter beta på floppen(efter att jag checkat ifall jag talat först) och betar någonstans mellan ½pot och pot.

Eftersom han höjde preflop tycker man ju att han troligen sitter med höga kort som inte träffat floppen. Så chansen är väl rätt hög att han försöker köpa hem potten.

Borde man nu lägga sig eller sätta honom på en stöld och höja tbax eller hur ska man agera? Får mig alltid ett rejält huvudbry när denna sit. uppkommer.

Postad

Tycker det är svårt att svara på om du inte direkt har någon read på Fi. Jag själv slänger nog 22 vid höjning pre. Oavsett om motståndaren har medelhögt -eller högt par eller bara höga kort känns riksen alldeles för stor att bli utspelad om man inte träffar trissen på floppen. Det är fold pre som gäller om någon höjer, man kan också limpa med i sen position.

Sen eftersom du inte4 verkar ha någon read på honom skulle han ju kunna sitta med vilka höga kort som helst och han har fortfarande mkt outs om du synar eller slår om på floppen. Upprepar mig men släng handen pre och spara dig massa tvivel på floppen.

Postad

22 är väl en rätt usel hand när det blir höjning, dels för att chansen att träffa är så liten, och dels för att höjda potter oftast blir med färre spelare i, vilket borde vara dåligt eftersom floppar du trissen så leder du ju nästan alltid efter floppen oavsett spelarantal och tjänar därför på multivägspott.

I en tvåvägspott är du ju aldrig bättre än ca 50 50 med 22, förutsatt att inte FI har x2 vilket denne sällan har när vederbörande höjer preflop.

Postad

Jag siktar på trissen och HOPPAS att fi har högt par före floppen eftersom man då har stor chans att få bra betalt om man träffar ett set. Chansen att träffa trissen på floppen är 1/8 vilket betyder att man måste få minst 8ggr insatsen för att gå jämt ut. Träffar man settet så får man oftast mycket mer betalt än så, alltså ser jag det som stort EV+ att syna med ett lågt pocket. Men det var inte det som var frågan, jag vill veta hur man spelar på floppen i det fallet att jag spelar handen.

Postad

Syn med alla låga pockets pre vid vanlig 4-5bb höjning såklart, om man inte tror att det kan smälla till bakom en före floppen. Antingen så settar du och får betalt eller så förlorar du bara preflop synen. Lätt som en plätt! Att inte syna med 22 för en 4 bb höjning förstår jag itne, om nu stackarna är hyffsade. I turnering med höga mörkar är det ju en annan sak men det är cashgame vi pratar om.

Postad
Det är en rätt stor motsägelse att spela ett lågt par för att dubbla upp (eftersom fi naturligtvis sitter på ett stort par) samtidigt som man ska spela vidare de gånger man inte träffar.

Varför måste fi "naturligtvis" sitta på ett högt par bara för att han raisat pre och sen betat flop? Jag vet många(mer regel än undantag) som skulle cont. beta på floppen oavsett träff om inte floppen ser allt för farlig ut. Och jag sa aldrig att man ska fortsätta spela vidare alla de ggr man inte träffar, utan bara i de fall att floppen inte ser ut att ha kunnat hjälpa fi.

Postad

Tveksamt om jag synar den floppen med 22, kanske om man sitter i blinden och vet att det bara blir två spelare i potten...

Om jag talar först skulle jag höja med den floppen och kasta om jag får motspel. Rätt stor chans att sno potten med bara en bet med den floppen

Postad
Jag siktar på trissen och HOPPAS att fi har högt par före floppen eftersom man då har stor chans att få bra betalt om man träffar ett set.

Det e skönt att man först kan _hoppas_ på att fi har ett högt par som man kan spöa om man träffar set, sen när man missar kan man ju enkelt nyta till att _hoppas_ på att fi istället bara har två höga kort. Win-win situation, all in :?

Postad
Jag siktar på trissen och HOPPAS att fi har högt par före floppen eftersom man då har stor chans att få bra betalt om man träffar ett set.

Det e skönt att man först kan _hoppas_ på att fi har ett högt par som man kan spöa om man träffar set, sen när man missar kan man ju enkelt nyta till att _hoppas_ på att fi istället bara har två höga kort. Win-win situation, all in :?

Lite klumpigt formulerat av mig kanske men vad jag menar är att även om jag visste att fi satt med AA före flop så skulle jag syna en höjning från honom direktmed ett lågt par. Men Oftast sitter fi med två höga och i det fallet leder man. Det är förstås en liten fråga om bedömning. T.ex. om fi spelar väldigt konservativt är det kanske inte läge att tro att man leder om han fortsätter beta flop.

Men min fråga handlar lite undeförstått om när man möter en aggressiv spelare som ofta kör med cont. betar, och om man i så fall ändå borde lägga sig fastän man troligen har den bästa handen.