Gå till innehåll

Shorthanded, vikten av position!

Recommended Posts

Postad

Har en fråga angående vilken position man ska ta vid ett cash-bord:

Samtidigt som man helst vill ha dom bästa spelarna vid bordet på sin högra sida för att inte låta dom spela ut en hela tiden, så är det ju så att pengarna vandrar längs bordet. Därför vill man ju ha nötterna till höger om sig. Vilket är viktigast?

Postad
Har en fråga angående vilken position man ska ta vid ett cash-bord:

Samtidigt som man helst vill ha dom bästa spelarna vid bordet på sin högra sida för att inte låta dom spela ut en hela tiden, så är det ju så att pengarna vandrar längs bordet. Därför vill man ju ha nötterna till höger om sig. Vilket är viktigast?

Vid cashgames vill jag alltid ha den bra spelaren till höger om mig för positonens skull.

I turneringar tycker jag att det brukar vara jobbigt att ha en bra spelare till höger får dom ska alltid jobba sig på ens mörk.

Postad

Pengarna vandrar medsols runt bordet, alltså vill jag ha fiskar på min högra sida och duktiga spelare på min vänstra. När fisken har limpat in brukar jag försöka isolera honom och sen spela resten av handen med position på honom.

Postad
Pengarna vandrar medsols runt bordet, alltså vill jag ha fiskar på min högra sida och duktiga spelare på min vänstra. När fisken har limpat in brukar jag försöka isolera honom och sen spela resten av handen med position på honom.

Men ud är ju också framförallt Fixed-lirare, tycker du det är skillnad mellan fixed och no limit?

Postad

"Pengarna vandrar medsols runt bordet, alltså vill jag ha fiskar på min högra sida."

Enligt detta resonemang kan det inte spela någon roll vem som sitter var. En stark spelare till höger om dig och en svag till vänster bör ge samma resultat som tvärtom.

Postad
"Pengarna vandrar medsols runt bordet, alltså vill jag ha fiskar på min högra sida."

Enligt detta resonemang kan det inte spela någon roll vem som sitter var. En stark spelare till höger om dig och en svag till vänster bör ge samma resultat som tvärtom.

Det är väl så att en bättre spelare släpper ifrån sig mindre pengar och "fångar upp" pengar som flyter till honom.

Om man själv sitter med flera bidragande spelare före och bättre spelare efter har man så att säga första tjing på överskottet.

Det är nog så man ska förstå mobergs teorem.

Postad

Det låter ungefär som att du försöker säga att det spelar ingen roll vart man sitter för pengarna kommer ändå bara vandra runt, runt. Alla får lika mycket i slutändan.

Men så är det ju inte.

Postad

Det är väl snarare så att position på en haj är av yttersta vikt, medan position mot en riktig fisk är av ringa betydelse.

Mot fisken kommer du spela en rak ABC-poker utan konstigheter och positionen är inte så viktig. Mot hajen däremot är positionen mycket viktig eftersom du här måste spela en ganska avancerad poker där marginalerna är mycket små och position kan vara avgörande för om det blir vinst eller förlust.

Man kan likna hajen med en 6-7s... man vill ha position.

Fisken är en 4-4 där positionen är av ringa intresse...

Postad

Generellt sett vill jag ha fisken till höger om mig, då jag planerar att vara inblandad i fler potter med honom än med en haj. Framförallt på fullbord kan man till stor del undvika de bättre spelarna och sikta in sig på tomtarna.

Beta: Mot en stark spelare gynnas även 44 rejält av position. Det blir mycket lättare att stacka honom när den settar och kan då och då vinna oförbättrad, vilket är svårt att uppnå OOP.

Postad
Mot fisken kommer du spela en rak ABC-poker utan konstigheter och positionen är inte så viktig. Mot hajen däremot är positionen mycket viktig eftersom du här måste spela en ganska avancerad poker där marginalerna är mycket små och position kan vara avgörande för om det blir vinst eller förlust.

Man måste ju inte vinna mot alla spelare för att vinna och den möjliga vinsten mot fisken är ju mycket större än mot hajen. Du spelar fler händer mot fisken och färre mot hajen - vilket betyder att om du har position på fisken kommer du oftare att ha position.

Säg att du har knappen med en marginell hand:

1. Fisken CO, Haj SB.

2. Fisken MP, Haj CO.

1) Fisken synar, du höjer och Hajen måste ge upp de flesta händer.

2) Fisken synar, Hajen höjer och nu är det du som måste ge upp.

Postad

En annan sak när det gäller position som sällan tas upp men som är ack så oerhört viktig är stackstorlekarna.

Ta exempelvis ett åttahandat texasbord, 5/10. Du har 5000 i marker.

Det finns tre spelare som har mellan 3-5000 och fyra spelare med mellan 500-1500. Hur vill du att de ska sitta? Och varför?

Rent personligen är guldläget för dig att ha de större stackarna till höger om dig och de små till vänster om dig. Detta för att du oftast får spela i position mot de andra stora stackarna, och position är jävligt viktigt när man spelar med djupa pengar.

Sedan beror det ju såklart på en del andra faktorer också, men vid livespel uppstår ofta situationen att ett gäng spelare sitter på 300-600BB och ett annat på mellan 50-150BB. Sitter du nu med position på de större stackarna har du en veritabel guldgruva om du spelar korten rätt!

Postad

Jag vill bara ha riktigt kassa splelare på mitt bord. Precis som mig själv.. Då är det ju i all fall ganska jämnt.

Annars vill jag väl sitta på knappen hela tiden, så jag flyttar runt lite på bordet ända tills jag åker på stryk av nån.

Postad

Jag vill antingen ha den duktigaste spelaren till höger om mig, eller den som jag tror kommer ge mest pengar.

Att ha en duktig spelare till höger om en kommer kraftigt att sätta ned dennas förmåga att spela mot en på grund av att man oftast har position. Jag vill självklart inte att en duktig spelare ska ha position på mig!

Ha det! :)

Postad

tighta spelare kan sitta till vänster det spelar ingen roll.

shortstacks kan sitta till vänster spelar heller ingen roll.

Lös-aggro vill man ha position på.

Fiskar med hyfsad stack vill man ha position på.

Duktiga spelare vill man också ha position på men de två ovan känns allra viktigast eftersom det oftare är deras pengar man kommer ta. vad som benämns som duktiga spelare får man ju dock avgöra själv, folk som man tycker man kan spela ut efter flop och liknande har man förmodligen också bra värde i att ha position på.