Gå till innehåll

Hur mycket kan variansen svänga?


Stig_Wallby

Recommended Posts

Hjort, i kort menar jag alltså att jag inte använder mina pokerpengar som en del när jag planerar min vardagsekonomi (hyra, räkningar, mat osv...). Men det är något du måste göra.

 

Jag förstår vad det är du säger, men det är ju i princip bara två olika sätt att hålla på money management. Jag föredrar att ha min rulle som jag har den. För vissa kanske det fungerar bättre att strunta i BR tänket och köra på en annan väg.

 

Det essentiella är som du säger att man måste förstå vilka risker det är man tar och vilken varians det kan innebära. Att ha BR rekommendationer är alltså en rekommendation som ges, utan att ge någon härledning till det. Och visst är det bättre att ge en förklaring och ge förståelse än att bara lägga ut en "Du bör ha 300BB" BR. Det håller jag helt med om!

 

Sen har jag personligen gjort det så att jag avskärmar mina pokerpengar från mina andra pengar jag spenderar, men det är för att jag känner att jag vill ha det så för tillfället. Givetvis, är det helt upp till var och en att bestämma ifall de vill använda sin pokerulle som en kombination av pokerpengar/vardagspengar, som ett sparande, som enbart pokerpengar eller vad man nu vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det värsta är när det går riktigt jävla dåligt och man undrar om det är fel på en själv eller vart felet ligger. Ligger back 800bb ungefär på ett par dar, är itne sur direkt, förvånas mest vilka jävla klonkskillz folk har. 2-outare visslar kring öronen och undrar hur fan man kan plocka upp AK och klonka TPTK 4 ggr inom 20 händer och folk klonkar tvåpar med K6o och annat trevligt. Nästan så man börjar tro att det är helt slumpmässigt :shock:

 

Kollade lite PT och såg att de senaste 70 pocketpairsen har jag klonkat trissen 1 gång! nytt rekord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade (har) en downswing i 3 dar nu, den tog hårt

 

Inte kul att ha känslan att man alltid har en förlorande hand med TPTK vs set osv, loosade f.ö. på 3 bubblor i tourneys med 2 AA och KK, både gångerna all in flop, alla tre ggr flush river, med KK tom. set på flop, fan vad tom man blev. Hyfsad pissed särskilt i en 35d där 1an vann cirkus 2300 och man ha delegat 2a med 21 kvar om bara essen hållt

 

alla som läste för att få ut nått av det här inlägget ber jag om ursäkt, är bara trött

 

 

peace out

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om förlusterna blir en mentalspärr rekommenderar jag att tillfälligt byta spel. Ex från cash games till SnGs, från limit till No Limit eller från Hold'em till 7-stud, vad du nu tror passar dig bäst, och gå gärna ner någon nivå i inköp/limit. Allt för att få tillbaka glädjen och tilltron till sitt spel.

 

Efter en down swing på 600BB på lägre nivåer i Limit Holdem bör man dock fundera. Det är fullt möjligt att det är ett resultat av tillfälligheter men jag hade iaf tagit en paus och försöka analysera mitt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan svänga x^32.

 

Vad fan x är får du räkna ut själv.

 

Om du kan.

 

Fish.

 

Blöt natt parre?

 

En varians svänger inte. Den bara är.

 

Variansen kan Variera kring väntevärdet olika mycket vid olika storlekar/mätningar (exempelvis om man jämför likviditet hos företag men inte beaktar storleken på dessa) - heteroscedasticitet kallas det för. Har du både autokorrelation och heteroscedasticitet kan det vara fråga om en ARCH-process (vanligt i mikroekonomiska data, börskurser exempelvis) varför man kan säga att variansen faktiskt svänger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...