Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Lirade en Liveturnering här om veckan och min hand mot ens polare gick till Showdown och han skulle börja visa och han visa ett kort - en tia så han hade par i tior med bordet.

Jag sa:

- Visa det andra då?

- Slår du mig?

- Visa ditt andra först.

- Det behöver jag inte om du inte slår mig. Det är ju av obetydlse ...

Sen tjaffsa vi lite och jag sa att han skulle visa handen fast jag var slagen ..

Hur ligger det till egentligen?

Skulle han visa båda korten eller räckte det med Tian och sen får han visa det andra om jag också skulle ha en tia eller måste han visa hela handen direkt?

MVH

//KF

Postad

Råkat ut för det där också och det är ju lite löjligt. Det rimliga är ju att den som blir synad visar sin hand. Skulle någon fundera på att diskutera om det är ok att i mörkpoker bara visa tre kort för triss när man har fyrtal eller kåk?

Postad

Om inte klubben har väldigt lustiga husregler så gäller det att för att vinna en hand vid showdown så måste man visa båda hålkorten.

Om det inte är showdown, d.v.s att en spelare har betat och att alla andra har foldat, så kan spelaren välja om han vill mucka eller visa sin hand. Då tycker jag att det är O.K att visa bara det ena kortet.

Postad

Enligt vissa paragraf ryttare så dör din hand om du bara visar ett kort när du blir synad till showdown.

Tror det står något om det i SM-reglerna.

Men vad vet jag egentligen, sitter man hemma och lirar kanske man inte ska vara så kinkig...

Postad
Enligt vissa paragraf ryttare så dör din hand om du bara visar ett kort när du blir synad till showdown.

Men vad vet jag egentligen, sitter man hemma och lirar kanske man inte ska vara så kinkig...

Vad sker ifall det blir fyrtal i knektar på bordet då och sen låt oss säga en sjua.......

Räcker det inte med att slänga upp sitt ess då? Lite tradigt om handen dör...... :?

Postad

Vad sker ifall det blir fyrtal i knektar på bordet då och sen låt oss säga en sjua.......

Räcker det inte med att slänga upp sitt ess då? Lite tradigt om handen dör...... :?

Eftersom du döljer hur du egentligen spelar när du inte visar hela handen så är det fortfarande lika viktigt. Om du höjde UTG preflop så var det kanske inte så konstigt om du satt med AA, men en annan sak om du satt med A2.

Postad

Enligt Svenska pokerförbundets regler måste man visa båda korten:

§3.4 En spelare som blir synad måste visa båda korten. De som synar en spelare behöver INTE visa sina kort om de inte kan vinna potten. Detta gäller även om det inte skedde någon satsning sista rundan (rundcheckat).

§3.5 Den spelare som vill göra anspråk på potten måste visa hela handen, undantagslöst även om motståndaren kastar in sin hand i mucken, (två kort i Texas, 4 kort i Omaha, 7 kort i 7-stud osv.) för att vinna potten. Visar spelaren ett kort och slänger det andra i mucken så är handen död. För att vinna potten skall korten visas. Korten skall visas framför sig, ej "kastas" upp på rygg (vänds ett kort upp och ner på/vid mucken döms handen som död).

Kommentar: Regeln är till för att spelarna tydligt skall visa att de har rätt antal kort, och inte ett kort för mycket eller för litet.