Plinga Postad 15 Februari , 2006 Rapport Postad 15 Februari , 2006 Bakgrund: Jag har börjat spela en del No Limit Hold'em 5 personers SnGs för att få lite variation (till cashgames). Har hållt mig på tämligen låg nivå ($20) då jag tidigare vid spel i SnGs upplevde en stor skillnad i förmåga mellan $10, $20 och $30, $50 nivåerna på dise. Förhoppningen är att ligga på ~50% första platser och en timlön på >$25 /bord. Höga mål kanske men med tanke på kvaliten på motståndet känns det klart möjligt. Hittils är jag 11/4/25 (1st/2nd/total) för $29/h även om samplesize är sjuktliten kan det kanske ge en tendens. Nu till saken; om man anser sig ha en tämligen stor edge kan det korrekt att spela stora potter, när man har tämligen djupa stackar (50-100 BB) med tämligen svaga händer som TPTK eller overpair på drag vänliga bräder? Jag brukar försöka unvika att spela stora potter men i vissa fall "måste" man försvara sin hand. Ibland tvingas motståndaren då spela i rätt, eller åtminstånde inte göra några stora misstag. Frågan gäller primärt shorthanded SnGs och speciellt i multway potter mot passiva motståndare. Siten jag spelar är det ca: 20 händer med relativt djupa stackar, 20 händer med lite manöver utrymme och resten är i stort sett preflop all ins. Frågan kanske är lite lös och allmän. Ska försöka förtydliga med ett exempel: Hero (t1180.00) Button (t1155.00) SB (t739.00) BB (t1341.00) UTG (t585.00) Preflop: Hero is MP with J:spade:, J:diamond:. SB posts a blind of t10. UTG calls t20, Hero raises to t85, Button calls t85, SB (poster) calls t75, 1 fold, UTG calls t65. Flop: (t360) 9:diamond:, 3:spade:, 6:diamond: (4 players) SB checks, UTG checks, Hero bets t375, Button calls t375, SB folds, UTG folds. Turn: (t1110) 5:spade: (2 players) Hero bets t720, Button calls t695. River: (t2525) K:heart: (2 players) Final Pot: t2525 UTG visar upp K , 7 för en miljon outs på turn och vinst i potten. Handen kanske inte är ett klockrent exempel, då flopp höjningen är stor just för att få bort den andra stora stacken annars hade jag nöjt mig med ~300, men illustrerar ändå problemet. Situationen uppkommer mest med QQ, JJ och till viss del även TT mot just färdrag (Axs vilken ingen fisk värd namnet foldar preflop). I exemplet ovan sitter sitter dock Fi rätt ofta på ett par och ett overcard och drar till 5 outs ett läge så gott som något att få in chipsen i mitten på. Känns inte riktigt som jag lyckats formulera mig men hoppas ändå ngn förstår andemeningen och kan ge lite input... Citera
Recommended Posts