DaPine87 Postad 15 Februari , 2006 Rapport Postad 15 Februari , 2006 Är det nån som har gjort den och sparat sitt arbete och har lust att dela med sig så att man får se hur det ska se ut? Citera
Staahla Postad 15 Februari , 2006 Rapport Postad 15 Februari , 2006 Haha. Jag gillar din stil, DaPine... Hade jag inte varit lika lat som dig hade jag nog gjort den åt dig. Citera
Tamdam Postad 15 Februari , 2006 Rapport Postad 15 Februari , 2006 Är det nån som har gjort den och sparat sitt arbete och har lust att dela med sig så att man får se hur det ska se ut? Gör som oss andra dödliga, sjukskriv dig och sitt kvällen innan du tänker bli frisk Citera
DaPine87 Postad 16 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Februari , 2006 Haha. Jag gillar din stil, DaPine... Hade jag inte varit lika lat som dig hade jag nog gjort den åt dig. Grejjen är att jag har gjort den, men läraren är så puttig så att allt måste va rätt. Jag är inne på min 5:e version nu och det börjar bli lite frustrerande att inte få rätt.. Citera
DaPine87 Postad 16 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Februari , 2006 Är det nån som har gjort den och sparat sitt arbete och har lust att dela med sig så att man får se hur det ska se ut? Gör som oss andra dödliga, sjukskriv dig och sitt kvällen innan du tänker bli frisk Haha Jag är redan sjuk så tid har jag Citera
thorn Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Lägg upp din uppgift då så kan nån titta på den och ge dig hjälp kanske. Citera
DaPine87 Postad 16 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Februari , 2006 Så nu har jag löst allt förutom en grej. Uppgiften ser ut såhär: Vid en bro med bara en körbana uppstår ofta långa köer på morgnar och kvällar. Myndigheterna vill därför sätta upp en skylt med texten: REKOMMENDATION FÖR FÄRD ÖVER BRON Hastighet:? km/h Avstånd mellan bilarna:? m. Rekomendationen grundar sig på följande data: Bilarnas längd är 4 m och avståndet mellan bilarna bör vara (r+b/2)m där r är reaktions- sträckan vid bromsning och b själva bromssträckan. Reaktionssträckan är 0.2 sekunder och bromssträckans kvadratiska beroende av hastigheten kan bestämmas ur tabellen: Hastighet(km/h) 30 50 70 80 100 Bromssträcka(m) 6 16 32 43 69 ---------------------------------------------------------------------------- Jag behöver en formel för r bara... Citera
DaPine87 Postad 16 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Februari , 2006 Kom igen nu, finns ju massa smarta matematiker här Citera
Sansrom Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Kom igen nu, finns ju massa smarta matematiker här Menar du att du behöver en formel för att räkna ut sträckan en bil färdas under 0,2 sekunder vid en viss fart? Eller missar jag något? Citera
DaPine87 Postad 16 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Februari , 2006 Kom igen nu, finns ju massa smarta matematiker här Menar du att du behöver en formel för att räkna ut sträckan en bil färdas under 0,2 sekunder vid en viss fart? Eller missar jag något? Tyckte också det var knepigt, men matteläraren skrev: " Ge en formel för r". Jag har kanske missförstått nått, jag postar hur mitt svar ser ut då: Bilar över bron På en bro så uppstår det ofta långa köer. Myndigheterna vill därför få reda på optimala hastigheten och det optimala avståndet mellan bilarna så att trafiken flyter på så smidigt som möjligt. De ska därför sätta upp en skylt enligt följande: Hastighet: ?km/h Avstånd mellan bilar: ?m Bilarnas längd är 4 m. Bil avståndet kan man få genom formeln (r+b/2) m där r är reaktionssträckan vid bromsning och b själva bromssträckan. Bromssträckan beror av hastigheten enligt följande: Hastighet (km/h) 30 50 70 80 100 Bromssträcka (m) 5,8 16 31,4 41 64 Uppgiften går då ut på att bestämma vad det ska stå på skylten. Bestäm konstanten K. K = b/v^2 där v är hastigheten och b är bromssträckan. Konstanten blev ca 0.00644 när jag använde datan från tabellen. Tankesätt: Jag tänkte mig en lång sträcka med bilar. Sen så såg jag då hur långt dem kom på 1 h. T.ex. om kolonen rör sig med 30 km/h så kommer den 30 000 m. Testräkning: 30 km/h 30 km/h = 8.333 m/s. Jag räknar i formlerna med b = v^2 * K Sen så använde jag formeln för säkerhetsavståndet mellan bilarna från boken. Sen så satte jag in värden i formeln. Då fick jag att avståndet mellan bilarna skulle vara r + (v^2 * K) / 2 I 30 km/h ger det ett säkerhetsavstånd på 4.8299 m. Då tar en bil upp bilens längd + säkerhetsavståndet av sträckan som kolonen rör sig på 1h. I det här fallet 4 + 4.8299 = 8.8299 m av 30 000 m. Då kan man räkna ut hur många bilar som får plats på 30 000 m. Det vill säga. 3397 st. bilar. Det innebär att vart du än står på bron passerar det 3397 bilar/h om de åker i 30 km/h. Denna uträkning sammanställde jag i en formel: (X * 1000)/(((0.2*X/3.6)+(X^2 *K/2))+4) Här finns i arbetet en graf.... Av det fick jag att den hastigheten som är bäst lämpad på bron är 35km/h, då passerar det 3539 bilar/h. Sen så satte jag in det i formeln för avståndet mellan bilarna och fick att avståndet skulle va 6m. Sen så använde jag dessa data för att kontrollera så att datan verkade rimlig. P.g.a. vissa avrundningar så passerar det 3500 bilar/h. Alltså på skylten borde det stå: Hastighet: 35km/h Avstånd mellan bilar: 6m Citera
Filip Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Tycker du 6m verkar rimligt? Citera
DaPine87 Postad 16 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Februari , 2006 Tycker du 6m verkar rimligt? Har jag inte funderat på men matteläraren har inte sagt till om de alltså är det rätt Allafall så rätt som det behöver va Det enda som fattas är en formel för r.. Citera
Fido Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Tycker du 6m verkar rimligt? Har jag inte funderat på men matteläraren har inte sagt till om de alltså är det rätt Allafall så rätt som det behöver va Det enda som fattas är en formel för r.. Jo... för om du räknar ut formeln för r så kommer du se att den sträckan är långt mycket längre än 6m för de flesta hastigheter. T.ex är bromssträckan 6m för 30km/h. Dvs, om du svarar 35km/h och 6m så kommer ingen kunna stanna innan de krockat. Räkna om! Citera
DaPine87 Postad 16 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Februari , 2006 Tycker du 6m verkar rimligt? Har jag inte funderat på men matteläraren har inte sagt till om de alltså är det rätt Allafall så rätt som det behöver va Det enda som fattas är en formel för r.. Jo... för om du räknar ut formeln för r så kommer du se att den sträckan är långt mycket längre än 6m för de flesta hastigheter. T.ex är bromssträckan 6m för 30km/h. Dvs, om du svarar 35km/h och 6m så kommer ingen kunna stanna innan de krockat. Räkna om! Kollade lite på nätet. En matematiker från lund hade samma svar..... Det jag behöver hjälp med är en formel för r Citera
Loveless Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Tycker du 6m verkar rimligt? Har jag inte funderat på men matteläraren har inte sagt till om de alltså är det rätt Allafall så rätt som det behöver va Det enda som fattas är en formel för r.. Jo... för om du räknar ut formeln för r så kommer du se att den sträckan är långt mycket längre än 6m för de flesta hastigheter. T.ex är bromssträckan 6m för 30km/h. Dvs, om du svarar 35km/h och 6m så kommer ingen kunna stanna innan de krockat. Räkna om! Funkar fint, eftersom bilen framför också flyttar på sig. inte direkt så att den stannar på fläcken när den bromsar. Det du behöver för r är ju bara antal meter bilen flyttar på sig under 0,2 sekunder. Du har ju hastigheten (iofs i km/h) så det är ju bara räkna. Citera
DaPine87 Postad 16 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Februari , 2006 Tycker du 6m verkar rimligt? Har jag inte funderat på men matteläraren har inte sagt till om de alltså är det rätt Allafall så rätt som det behöver va Det enda som fattas är en formel för r.. Jo... för om du räknar ut formeln för r så kommer du se att den sträckan är långt mycket längre än 6m för de flesta hastigheter. T.ex är bromssträckan 6m för 30km/h. Dvs, om du svarar 35km/h och 6m så kommer ingen kunna stanna innan de krockat. Räkna om! Funkar fint, eftersom bilen framför också flyttar på sig. inte direkt så att den stannar på fläcken när den bromsar. Det du behöver för r är ju bara antal meter bilen flyttar på sig under 0,2 sekunder. Du har ju hastigheten (iofs i km/h) så det är ju bara räkna. Jo, fast då blire ju ingen formel Borde det inte räcka med r = v*0.2 Citera
snetreff Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Vill inte hjälpa dig med hela uppgiften, men du kan få en ledtråd. Använd dig av matriser. Citera
Staahla Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Vill inte hjälpa dig med hela uppgiften, men du kan få en ledtråd. Använd dig av matriser. De gamla goda matte D-matriserna. Minns att jag hade nästan lika jobbigt med dem som jag hade med matte C-laplacetransformerna. Citera
Fido Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Tycker du 6m verkar rimligt? Har jag inte funderat på men matteläraren har inte sagt till om de alltså är det rätt Allafall så rätt som det behöver va Det enda som fattas är en formel för r.. Jo... för om du räknar ut formeln för r så kommer du se att den sträckan är långt mycket längre än 6m för de flesta hastigheter. T.ex är bromssträckan 6m för 30km/h. Dvs, om du svarar 35km/h och 6m så kommer ingen kunna stanna innan de krockat. Räkna om! Kollade lite på nätet. En matematiker från lund hade samma svar..... Det jag behöver hjälp med är en formel för r Givet i ditt problem: Hastighet(km/h) 30 50 70 80 100 Bromssträcka(m) 6 16 32 43 69 Då kan det inte vara rätt. edit: Tja, loveless variant är ju ett sätt att se på det, men inte vettigt ändå. Alltså skulle "rätt" avstånd på motorväg vara 6m. (30m/s * .2) Så.... NJAE. Citera
Smygaren Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 ... Reaktionssträckan är 0.2 sekunder och bromssträckans kvadratiska beroende av hastigheten kan bestämmas ur tabellen: Hastighet(km/h) 30 50 70 80 100 Bromssträcka(m) 6 16 32 43 69 ---------------------------------------------------------------------------- Jag behöver en formel för r bara... Jag antar att du skrivit fel och att reaktionstiden är 0.2 sekunder. Då är det väl solklart att reaktionssträckan = 0.2 * v. PS. Däremot kan jag väl instämma i att om avståndet mellan bilarna skall vara 6 m så är inte den modell som är given i problemet en så himla bra beskrivning av verkligheten... DS. Citera
DaPine87 Postad 16 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Februari , 2006 ... Reaktionssträckan är 0.2 sekunder och bromssträckans kvadratiska beroende av hastigheten kan bestämmas ur tabellen: Hastighet(km/h) 30 50 70 80 100 Bromssträcka(m) 6 16 32 43 69 ---------------------------------------------------------------------------- Jag behöver en formel för r bara... Jag antar att du skrivit fel och att reaktionstiden är 0.2 sekunder. Då är det väl solklart att reaktionssträckan = 0.2 * v. PS. Däremot kan jag väl instämma i att om avståndet mellan bilarna skall vara 6 m så är inte den modell som är given i problemet en så himla bra beskrivning av verkligheten... DS. aa, jag menade reaktionstiden Citera
thorn Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Vill inte hjälpa dig med hela uppgiften, men du kan få en ledtråd. Använd dig av matriser. De gamla goda matte D-matriserna. Minns att jag hade nästan lika jobbigt med dem som jag hade med matte C-laplacetransformerna. Citera
Recommended Posts