Gå till innehåll

Allt om databashantering!


Rastapopoulos

Recommended Posts

Hur hanterar ni era resultatsdatabaser, (oavsett Pokertracker, PokerOffice, Papper o Penna, Excel eller vad de nu kan vara skapade i)?

 

Sådär lagom till månadsskiftet funderar jag på att strukturera upp mitt databassamlande, eftersom jag kommer spela betydligt mer händer i månaden framöver, och på många nätverk. Jag är ute efter den optimala uppdelningen av databaser, så att jag lätt kan göra backups på CD/DVD, lätt kan ha koll på mitt "förflutna", utan att för det behöva handskas med ett rent ÅBÄKE till databas!

 

Personligen använder jag Pokertracker, o funderar på att göra uppdelning på följande sätt:

 

En databas för varje nätverk jag spelar i, för varje månad.

Exempelvis: Oktober månads Crypto-databas, o November månads IGM-databas.

 

Det jag funderar över är att det blir väldigt många databaser väldigt snabbt. Jag borde ju även ha en databas där jag samlar upp alla viktiga månadsresultat från varje databas.

 

Det borde visserligen vara ett smart drag att skilja på nätverken, eftersom det är sällan man vet en spelares olika "nätverks-nicks". Anledningen att jag delar upp databaserna per månad, är väl främst för att det "känns rätt" o IGMdatabesen borde landa på runt 100mb då.

 

Vad tror ni? Bra, dåligt? Vad har jag inte tänkt på?

Hur gör ni? Hur skulle ni vilja göra?

 

Man kanske borde börja tracka lite .hhf filer så man får lite fakta om folks spelstil också, o vips så behövs det ännu en databas. Frågan är bara hur man ska kunna hålla sina "Player Notes" korrekta...

 

Det finns många på forumet som samlat data betydligt längre än jag, få höra lite tips på hur ni gör! :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder oxå pokertracker och har delat uppdatabaserna för de olika siterna.

 

Senaste tiden har jag spelat på cryptonätverket och ahr inte använt pokertracker då jag ännu inte laddat ner den patchen som behövs. Däremot har jag sparat all handhistoria på txt.filer och ska implementera dessa filer så snart jag laddat ner patchen.

 

Hur stor räknar du att databasen för en månads spel blir under antagandet att man lirar ca 20 000 händer per månad (2 bord ca 100 timmar varje månad)?

 

Spelaranteckningarna blir ju sannerligen ett problem om du gör en sådan uppdelning, men visst är det möjligt att föra över anteckningarna, och inget annat, till den nya databasen? Har för mig att programmet frågar om detta varje gång en ny databas skapas.

 

Att göra en databas med olika månadssammanställningar, är det verkligen möjligt? Är det inte enklare att bara göra en excelfil med de olika månadsresultaten och sammanställa totalt resultat där? Om du vill ha mer detaljerad info kan du ju djupgranska de olika delmånaderna i pokertracker.

 

Jag kommer snart att stå inför samma funderingar som dig, så det vore bra om du kommer på "facit" :lol:

 

Lycka till alla fall

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dela upp för varje månad verkar lite extremt, isåfall är det ju bättre att spara handhistoryna på cd och importera dom i den nya databasen.

 

Eller skapa ett gmail-konto för detta, det fungerar riktigt bra tycker jag =) Man slipper iaf leta rätt på CDn sen, om man är som jag och har lite dålig koll på var man lägger sina saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske först och främst passar bättre i Poker OT eller Pokerstudier?
Njae, handlar ju om ens pokerresultat! ;)

Trots att vi glidit in på pokertracker, handlar det trots allt om statistikhantering, QoS flytta inte in oss i pokertracker-support-tråden, snääääälla!

 

Senaste tiden har jag spelat på cryptonätverket och ahr inte använt pokertracker då jag ännu inte laddat ner den patchen som behövs.
Usch! Så du har alltså inte versionen där den auto-importerar IGM-hands? I vilket fall så är det smidigt att hålla koll på växelkurserna o hur man ligger till overall på crypto genom PT. Det är ju inte så jobbigt att uppgradera... ;)

 

Hur stor räknar du att databasen för en månads spel blir under antagandet att man lirar ca 20 000 händer per månad (2 bord ca 100 timmar varje månad)?
Den borde iaf komma upp i ~100mb.

 

Spelaranteckningarna blir ju sannerligen ett problem om du gör en sådan uppdelning, men visst är det möjligt att föra över anteckningarna, och inget annat, till den nya databasen?
Jo, det går, o det räcker ju med att man håller pokernätverken separerade.

 

Att göra en databas med olika månadssammanställningar, är det verkligen möjligt? Är det inte enklare att bara göra en excelfil med de olika månadsresultaten och sammanställa totalt resultat där? Om du vill ha mer detaljerad info kan du ju djupgranska de olika delmånaderna i pokertracker.
Jo, det går, men man ger upp ett stort verktyg: att hitta läckor i sitt spel. Man måste ju göra en databas med ALL data man har på "sammanställningssidan" i PT-databasen för varje månad, för att t.ex. veta vilka starthänder man torskar mest med, vilka man spelar för hårt, vilken position man läcker mycket ifrån osv. Annars måste man gå igenom alla databaser. Kort o gott så vet jag inte hur fan man ska fixa allt det här. Jag har ritat upp en DB som ska lösa min bankrullehantering på ett smidigt sätt, nu funderar jag på att slänga in PTmånadssammanställningen i den också. O jag kan inte ett jota om DB-management. Jag blir tvungen att göra den i access eftersom jag inte har ngn erfarenhet av SQL. Men jag ska surfa vidare på pockertracker-forumet o 2+2. Vem vet, the truth may be out there! :)

 

Angående det jezaja postade, varför inte göra både och? Pat o Mike verkar ha fullt upp, o jag tror de hellre ökar kompatibiliteten än att lägga ner tid på ny databashantering. Däremot ska man så klart spara alla HH's, det kan ju komma bättre program!

 

Och ett Gmail-konto skulle bli smockat efter ett år, så det är nog inte heller en smidig lösning. Think Long-Run! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har alltså inte versionen där den auto-importerar IGM-hands? I vilket fall så är det smidigt att hålla koll på växelkurserna o hur man ligger till overall på crypto genom PT. Det är ju inte så jobbigt att uppgradera... ;)

 

Alltså, jag har överhuvudtaget inte använt PT under min tid på Crypto. Men däremot har jag sparat alla händer och ska importera dom så snart jag laddat ner, och lärt mig begripa, den nya patchen.

 

Angående autoimport, hur funkar det? Genom log viewer kan man ju spara alla händer man spelat under sessionen relativt enkelt (jämfört med att importera 100 i taget). Hur mkt enklare kan det bli med auto-import? (eller är det jag som missat ngt?)

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...