Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag och några polare brukar alltid lira den välkända varianten "Högt kort" om vi är lite uttråkade. Man tar en vanlig 52-korts kortlek, sätter en slant var och drar sedan ut kortleken på bordet. Man spelar 1 mot 1, och reglerna är oerhört enkla; Nämligen den som drar högst kort vinner, (man har ett kort på sig, finns varianter). Det här visste ni säkert redan innan, men min fråga är;

Om man exempelvis kör detta 10 ggr. i rad, finns det få någon strategi för att man ska kunna vinna? T.ex. att vart 4,333:e kort är en Q,K eller A?

Tacksam för svar :roll:

Postad

Finns väl ingen edge om pengarna åker in innan korten dras. En utökning som skulle göra det intressant. Båda antar varsin krona. Sedan drar person 1 sitt kort, och säger ett odds till spelare 2, t.ex "3/1 om du drar högre". Om spelare 2 accepterar satsar han, drar sitt kort och spelarna visar. Om spelare 2 inte accepterar går anten till spelare 1.

Postad
För att annars väntar kille 2 på att kille 1 drar en 2a.

Man får väl förutsätta att man inte kör med öppna kort.

Ändra det då till: "annars väntar kille 2 till han drar ett A".

Postad

Om man endast kan tänka sig syna/betta/höja i bettingrundan med A tror jag man kan blir ganska lättslagen. Detta förutsätter naturligtvis någon form av mörkar.

Postad

Gör som så istället att ni drar vars 10 kort typ där det gäller att dra högst varje gång.

Den som lyckas dra högst vinner t ex 5 kr per kortomgång. kan alltså bli 50 kr som max i vinst eller förlust, dock kommer det i långa loppet blir rätt lika där.

Det intressanta börjar sen. Ni visar era kort för den andra (alla 10) och studerar det ehla. Därefter så tar ni nu upp era kort på handen och väljer att spela ut korten mot varandra, mörka dvs (tror det blir bäst så) och den som tar flest stick vinner t ex 50 kr av den andre...... då får man in ett litet tänk att läsa hur ens motspelare vill förvalta sina kort efter ett tag. Tror iaf att slumpen försvinner lite iaf ;)

Är nog allmänt uttråkad idag tror jag *lol*

Postad
Varför bara inte ha en betingrunda?

För att variansen inte är så stor (13 olika kort), så det behövs lite mera faktorer som påverkar bettingen.

Alltså, det blir ju mer nyanserat än ditt förslag, även om även mitt kan spelas strikt spelteoretiskt.

Postad
För att annars väntar kille 2 på att kille 1 drar en 2a.

Man får väl förutsätta att man inte kör med öppna kort.

ante

Eh. Jo. Just det jag pratade om. Du måste ha någon sorts extra avgift. Nu gjorde jag det horribla misstaget att slå samman ante och bettingrunda. Det var dumt.

Men

Varför bara inte ha en betingrunda?

Var ganska lätt att tolka så. Om du nu menade att "varför inte köra med ante och bara en bettingrunda", så kan jag köpa resonemanget. Däremot var du inte så tydlig i ditt förslag.

Denna tråd urartade snabbt till VM i avsiktliga feltolkningar.