Gå till innehåll

NLT - SAGE-systemet av Lee Jones


fredyr

Recommended Posts

Lee Jones har en artikel om ett system för HU-spel i NLT kallat SAGE.

 

Rent spontant tycker jag systemet verkar lite väl loose, särskilt om ens motståndare inte öppnar upp sig tillräckligt utan lägger för många händer.

 

Någon som har funderat något över det här systemet?

 

Edit: Länk till artikeln på Cardplayer.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

This information is correct, and provably so.

 

Jag är rätt skeptisk till att det går att bevisa att "Power Index" ska höjas med exakt 2 för en suited hand, eller just 22 för ett PP. Det betyder inte att inte systemet är bra, men jag har svårt att se att det skulle vara en exakt vetenskap.

 

Jag har svårt att tro att någon tror att det är en exakt vetenskap. ;)

 

Finns det några system som visats sig vara riktigt bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Lee Jones artikel:

On Page 409 of Harrington on Hold’em, Volume II, he describes a scenario in which you are in the big blind with Q-7 offsuit. The blinds are $3,000-$6,000 with a $300 ante, and this is the second hand of the heads-up finale of a tournament. Your opponent has $35,400 and you have $144,600. Your opponent, on the button, jams; what should you do?

Om SB skulle använt sig av SAGE för att besluta om han skulle pusha eller inte så skulle han pushat med händer ner till 95s (typ topp 55%-60%)

 

Min poäng är väl egentligen bara att systemet förordar att man öppnar upp sig och både pushar och synar med en stor mängd händer. Jag vet tex inte om jag skulle pushat med 95s i ovanstående läge. Ligger det någon sanning bakom systemet så måste jag ju öppna upp min push-range en bit till...

 

Vad skulle ni pushat med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Lee Jones artikel:

On Page 409 of Harrington on Hold’em, Volume II, he describes a scenario in which you are in the big blind with Q-7 offsuit. The blinds are $3,000-$6,000 with a $300 ante, and this is the second hand of the heads-up finale of a tournament. Your opponent has $35,400 and you have $144,600. Your opponent, on the button, jams; what should you do?

Om SB skulle använt sig av SAGE för att besluta om han skulle pusha eller inte så skulle han pushat med händer ner till 95s (typ topp 55%-60%)

 

Min poäng är väl egentligen bara att systemet förordar att man öppnar upp sig och både pushar och synar med en stor mängd händer. Jag vet tex inte om jag skulle pushat med 95s i ovanstående läge. Ligger det någon sanning bakom systemet så måste jag ju öppna upp min push-range en bit till...

 

Vad skulle ni pushat med?

 

Alla par, alla klädda, alla A.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Lee Jones artikel:

On Page 409 of Harrington on Hold’em, Volume II, he describes a scenario in which you are in the big blind with Q-7 offsuit. The blinds are $3,000-$6,000 with a $300 ante, and this is the second hand of the heads-up finale of a tournament. Your opponent has $35,400 and you have $144,600. Your opponent, on the button, jams; what should you do?

Om SB skulle använt sig av SAGE för att besluta om han skulle pusha eller inte så skulle han pushat med händer ner till 95s (typ topp 55%-60%)

 

Min poäng är väl egentligen bara att systemet förordar att man öppnar upp sig och både pushar och synar med en stor mängd händer. Jag vet tex inte om jag skulle pushat med 95s i ovanstående läge. Ligger det någon sanning bakom systemet så måste jag ju öppna upp min push-range en bit till...

 

Vad skulle ni pushat med?

 

95s stämmer väl inte? Han skriver ju att man behöver 29 PI, 95s blir ju bara 25 PI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tycker jag systemet verkar lite väl loose, särskilt om ens motståndare inte öppnar upp sig tillräckligt utan lägger för många händer.

Systemet är enligt artikeln spelteoretiskt optimalt, vilket innebär att det inte finns några sätt att gå jämnt upp mot det annat än att själv spela spelteoretiskt optimalt.

 

Dock innebär det inte att det är det bästa systemet för att exploatera en icke optimalt spelande motståndare. Avviker motståndaren från optimal strategi vinner man själv på att hålla sig till den optimala strategin, men man kan också vinna ännu mer på att anpassa sig till och exploatera motståndarens strategi. Som extremexempel kan man ta en motståndare som i det läge artikeln beskriver foldar allt utom QQ+. Genom att spela spelteoretiskt optimalt kommer man vinna mot denne, helt enkelt för att mörkarna kommer äta upp dennes stack. Men när denne väl trycker in då ska man förstås inte syna annat än med händer som har positivt EV mot HD:n QQ+.

 

Detta är nog anledningen till att man lätt får uppfattningen att SAGE-systemet är lite löst, de flesta motståndare har helt enkelt inte en så vid push-HD som är optimalt och mot dessa kan man vinna ännu mer på att anpassa sig. Hur man ska göra det kanske någon annan kan berätta?

 

EDIT:

Also in response to several of the common questions I'm getting... Take a look at my current article. It talks about some of the assumptions and dangers. But probably more importantly look at next month's (March) article where I'll be talking about what happens when your opponent is not using a game theory strategy and how we should adjust.

 

Länk till 2+2-artikel om spelteori: http://www.twoplustwo.com/magazine/issue13/lunsford0106.html

 

(Läs iaf "Fallacious Concept 4: An equilibrium strategy is a good strategy", där detta diskuteras)

 

EDIT: ytterligare länk: http://www.twoplustwo.com/magazine/current/streib0206.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Har jag förstått detta rätt?

Vid en BB på 2 skulle man behöva ett tal på 17 för att kunna syna. Har man då 64o får man bara 16 (6+6+4) och ska därmed folda.

 

Jag utgår ifrån att jag har missuppfattat nåt, eftersom jag i detta läge synar med allt.

 

EDIT: Hittade felet, 2 BB är hur mycket man har kvar när mörkarna är lagda. I detta exempel innebär det att man har 3 BB när handen startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...