Gå till innehåll

FL2-7TD - Trn, 28/10, tomtepoker hos 24h!


drc

Recommended Posts

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nu blir det SKRYT!

 

1) Jag är ITM!

2) Jag kom före Nusseman

3) Jag räddade Nusseman ITM genom att träffa en 9-låg på näst sista bytet mot en shortstack som sedan parade sitt drag på sista och därmed slog ut honom på bubblan istället för Nusse som hade 215 marker kvar och var allin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nusseman :heart: parre

 

Men faaaan vilka utdragskungar det var alltså. En pott satte jag en 85:a i första bytet och torskar mot en som:

 

1. synade UTG och bytte 4 kort

2. synade mig igen och bytte tre kort

3. synade igen och bytte ett kort

4. drar in en 76:a...

 

Många potter var 4- eller 5-vägs till första bytet och alla bytte 2 kort eller mer :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehm. Gjorde nyss en katastrofal laydown.

 

Står pat på T9 efter andra bytet. Betar ut och han som bytt två re-raisar varpå jag foldar.

 

Vinner kör Q-low. Hade varit nästan i ledning om jag inte foldat

 

Åkte som femma. Får J-låg UTG, raisar, BB synar och byter två, jag står pat, check-bet-call, BB byter en, nästa gata betar BB ut och jag går allin (hade ett stort bet kvar). BB står pat, jag tror mig slagen, byter ett kort till 9-låg, får A-låg. BB vinner med nötterna.

 

Aja, skoj turnering iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, tack :)

 

Men jag vill ha lite svar på frågor nu!

 

Kolla min HH's, tack. Det jag undrar är hur hårt man bör spela pat 9/T på given. Torskade några stora potter när de sprack efter sista bytet, bl.a. sista handen där jag hade en 9-låg men fi drog in nötterna på näst sista bytet efter att ha bytt 2, sen ett.

 

I början körde jag ofta strategin att beta hårt på en T-låg om motståndarna bytte flera kort då jag trodde mig leda och ville låta dem betala för att dra. Ska jag istället bryta min T-låg och dra till en bättre låg?

 

Ja, hur ska man spela detta jävla spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen expert, men chansen att förbättra till en bättre låg än T är ju rätt hög, så det är klart du ska bryta den om bluffmöjligheterna är obefintliga som i denna turnering.

 

Ett exempel:

 

Du har T9643 på given. Det finns 47 osedda kort och av dem är 16 st låga kort som inte parar din hand: 4 2or, 4 5or. 4 7or och 4 8or).

 

På tre drag har du alltså 1-(31/47x30/46x29/45) = drygt 72% chans att förbättra till en 9 låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nusse:

 

Så chansen är så stor? Men ändå.

 

Hur ligger jag till med en T-låg mot någon som byter 3 kort? Och hur mot någon som byter 2 kort? De måste ju träffa i alla fall en åtta, kanske nio, för att känna sig säkra. Hur stor är chansen att träffa en 8-låg om man byter till t.ex. 245? Hur stor är chansen om man byter till 24?

 

Lite det jag undrar över. Grejen är ju den att jag spelar en pat 8 eller pat 7 likadant, så det sätter ju lite press på motståndarna att få en hyfsad hand om jag står pat. Förutom första gången när jag råbluffade hade jag alltid en T eller 9 låg som sämst när jag stod pat, lyckades få ett par potter när motståndarna bytte 2-3 kort och sket i att fortsätta dra.

 

Ju mer jag tänker på det här jävla spelet desto krångligare verkar det... ;)

 

Kubo:

 

Den bluffen var faktiskt kalkylerad. Tror jag hade 4442x eller något (kanske 444xx) så jag tänkte att jag bluffar hela vägen, får jag fold så visar jag för att få folk att syna ner mig med skit när jag väl har något.

 

Vet inte om det slog väl ut, men det var tidigt och rebuyperiod, plus att folk kunde tänka sig att folda vid vårt bord. Tänkte WTF - jag trycker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ligger jag till med en T-låg mot någon som byter 3 kort? Och hur mot någon som byter 2 kort? De måste ju träffa i alla fall en åtta, kanske nio, för att känna sig säkra. Hur stor är chansen att träffa en 8-låg om man byter till t.ex. 245? Hur stor är chansen om man byter till 24?

 

Om jag bara slänger ur mig en vild gissning tror jag att ett tvåkortsbyte till 245 har nånstans i krokarna 35-45% chans att dra ut en T-låg som står pat på tre byten. Ett trekortsbyte till 24 borde hamna runt 15-20%.

 

EDIT: Jag skulle förresten inte bli förvånad om det rör sig om 50% för trekortslågen och 25% för tvåkortslågen, speciellt om du drar mot nån som står pat med T9

 

Lite det jag undrar över. Grejen är ju den att jag spelar en pat 8 eller pat 7 likadant, så det sätter ju lite press på motståndarna att få en hyfsad hand om jag står pat.

 

På 24h verkar folk tro att man bluffar med typ J-låg eller nåt varenda gång man står pat, så att tro att de uppmärksammar din verkliga handstyrka när du står pat är nog lite önsketänkande.

 

Kubo:

 

Den bluffen var faktiskt kalkylerad. Tror jag hade 4442x eller något (kanske 444xx) så jag tänkte att jag bluffar hela vägen, får jag fold så visar jag för att få folk att syna ner mig med skit när jag väl har något.

 

Vet inte om det slog väl ut, men det var tidigt och rebuyperiod, plus att folk kunde tänka sig att folda vid vårt bord. Tänkte WTF - jag trycker!

 

Är det någon gång läge att bluffa med en triss är det just när du har många nyckelkort för de andras eventuella drag, så det är väl ok att trycka på med 4442x, OM det finns en rimlig chans att du tar potten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bara slänger ur mig en vild gissning tror jag att ett tvåkortsbyte till 245 har nånstans i krokarna 35-45% chans att dra ut en T-låg som står pat på tre byten. Ett trekortsbyte till 24 borde hamna runt 15-20%.

 

EDIT: Jag skulle förresten inte bli förvånad om det rör sig om 50% för trekortslågen och 25% för tvåkortslågen, speciellt om du drar mot nån som står pat med T9

 

Kan vara så, men då är det väl rätt att stå pat med T9?

 

Jag pratar nu om bordet jag satt vid. Det var passivt spel nästan rakt igenom. Inte mycket re-raises, men en hel del calls. Därför kändes varje bet med T-låg som ett valuebet - jag får in deg när jag antagligen leder.

 

Hälften av gångerna vinner jag en ofta rätt fin pott (särskilt om motståndarna är foldbenägna ifall de inte träffar bra). Om vi antar att jag vinner potten osynad 10% av gångerna till så går jag ju rejält plus på det, plus att jag minskar min varians. Spräcker jag min T-låg och börjar dra så kan det ju sluta hur som helst, och blir jag slagen av en draghand så är det oftast 8-låg eller bättre (enligt min mycket ringa erfarenhet av 2-7), alltså får jag antingen byta två (till t.ex. 245) eller stå pat, att dra ett kort till 9-låg verkar ej vara en höjdare.

 

Å andra sidan är väl problemet att ibland så är det svårt att veta var man står. Handen som kostade mig chanserna till en riktigt bra placering i turneringen var sådan: jag står pat på T-låg, två pers synar, efter näst sista bytet blir jag re-raisad, tänker ett tag att fan, han har säkert träffat och foldar.

 

Båda byter ett kort och checkar ner, Q-låg slår par. Hade jag vunnit den hade jag nästan varit chipleader. Kanske fel att folda när det kostar mig max 2 big bets till (antagligen) för att få en showdown, men jag trodde jag var slagen. Nåja.

 

 

En fråga till:

 

Är det bara jag som tycker att position verkar oerhört viktigt i detta spel? Sitter man sist får man ju en enorm fördel av att veta hur många kort folk drar, i alla fall om man har hyfsad koll på hur de spelar. Visst är position alltid en fördel i poker, men just i tripple draw verkar det vara en stor fördel, då det enda man har att gå på är ju hur folk byter och hur de betar, alltså får man dubbel fördel på varje gata av att sitta sist jämfört med t.ex. Texas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen expert, men chansen att förbättra till en bättre låg än T är ju rätt hög, så det är klart du ska bryta den om bluffmöjligheterna är obefintliga som i denna turnering.

 

Ett exempel:

 

Du har T9643 på given. Det finns 47 osedda kort och av dem är 16 st låga kort som inte parar din hand: 4 2or, 4 5or. 4 7or och 4 8or).

 

På tre drag har du alltså 1-(31/47x30/46x29/45) = drygt 72% chans att förbättra till en 9 låg.

Jag är väldigt tveksam till att man ska spräcka en T-låg för att dra till en 9-låg. Orsaken till det är att det helt enkelt inte är så stor skillnad mellan händerna, om man ska lira den mot vad som verkar vara en legitim, eller ett gäng illegetima, händer så är det nog bättre att slänga både nian och tian i första köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo alltså, jag menar inte att man alltid ska spräcka tian men det är nog rätt att oftast göra det. Ibland behöver man ju stå pat så folk ser att man inte bara gör det med 75... Jag menar inte heller att man i så fall alltid ska dra ett kort, utan jag säger bara att chansen att förbättra är rätt hög (den är rätt hög även om man drar två kort) räknar du med de gånger du drar in tian igen är det ju 80% att du har samma hand eller bättre efter tredje bytet.

 

Fördelen med att byta är att du får syn av många fler halvdåliga drag genom hela handen än om du sitter nöjd, så vinstchansen totalt sett borde inte minska speciellt mycket, om den alls minskar. Däremot får du mer action från fler spelare, vilket borde öka ditt EV. Står du nöjd i första bytet bör du ju inte få syn av mer än enkortsdrag till 7-, 8- och kanske några 9-låg och några av tvåkortsdragen till 7- eller 8-låg. Men om du byter ett kort bör du få syn av alla tvåkortsdrag till 7- och 8-låg, några tvåkorts till 9-låg alla enkorts till 9-låg och en hel del enkorts till T-låg, kanske tom nån tomte som drar till J-låg. Byter du två kort får du ännu fler syner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står du nöjd i första bytet bör du ju inte få syn av mer än enkortsdrag till 7-, 8- och kanske några 9-låg och några av tvåkortsdragen till 7- eller 8-låg.

 

"Bör få syn" och 24hPoker går inte riktigt ihop.

 

Jag får syn av folk som byter två kort oftast, ibland även någon nisse som byter tre.

 

Sitter jag i position här mot en standardtomte så är det ju guldläge om han byter två på andra bytet. Betar han ut så är jag antagligen slagen och kan folda eller dra två kort, t.ex. Oftast checkar han dock, vilket i 90% av fallen betyder att jag leder, alltså betar jag.

 

Oftast så synar han, nu brukar han för det mesta bara byta ett kort.

 

Betar han ut är jag oftast slagen och kan folda alternativt syna och hoppas ifall jag har en bra T-låg. Checkar han så har han oftast en sämre hand, då kan jag antingen checka bakom om jag trots allt är lite orolig, eller valuebeta om jag tror att han synar med J/Q samt för att slippa visa min hand.

 

Sitter jag ur position kan jag göra samma fast tvärtom, beta aggro tills jag tror mig vara slagen eller jag tror att han har bra drag.

 

Grejjen är ju den att även om han byter ett kort till rivern så är det väl ca 50/50 att han byter in en bättre hand antar jag. Alltså är jag bra till.

 

Det var i alla fall så jag rätt ofta tänkte i sådana situationer igår, kanske bara hade tur men verkade funka helt ok ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...