Gå till innehåll

NLT - Hur spela rivern?


Recommended Posts

Har inga speciella reads på fi då jag inte suttit sådär jätte länge vid bordet. Dock undrar jag hur jag ska spela handen på rivern när jag sätter stegen trots att bordet är parat?

Det han har som kan slå mig är kåken, och ja, 4 tal :) Ska jag höja honom på rivern? Vad ska jag göra om han höjer tillbaka? Eller ska jag bara syna hans bet?

 

 

** Radio Head [Hold em] (1.00|2.00 No Limit - Cash Game) Real Money

- duff88 sitting in seat 1 with $211.75

- charlieboy46 sitting in seat 3 with $274.20

- ptfee sitting in seat 4 with $221.40

- MoonBoy sitting in seat 5 with $222.50

- tl sitting in seat 6 with $144.85 [Dealer]

duff88 posted the small blind - $1.00

charlieboy46 posted the big blind - $2.00

** Dealing card to MoonBoy: Queen of Hearts, 10 of Hearts

ptfee folded

MoonBoy called - $2.00

tl folded

duff88 called - $2.00

charlieboy46 checked

** Dealing the flop: 2 of Clubs, Jack of Diamonds, 8 of Hearts

duff88 checked

charlieboy46 bet - $6.00

MoonBoy called - $6.00

duff88 folded

** Dealing the turn: 8 of Spades

charlieboy46 bet - $8.00

MoonBoy called - $8.00

** Dealing the river: 9 of Spades

charlieboy46 bet - $24.00

MoonBoy ????

 

 

//Myt4z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:shock:

 

Du jagar alltså en guttis hela vägen till river efter att turn parat bordet. Är det en skämt-HH eller menar du allvar? Antar att du skojar men om inte...

 

 

Du behöver inte hjälp med den här handen specifikt utan hjälp med att förstå grunderna i poker, först och främst pot odds. Du har <10% chans att träffa din stege på floppen och betalar 50% av potten. Påp turn stoppar du in mer pengar trots att chansen finns att du helt enkelt drar dött, att INGET kort i leken kan rädda dig.

 

Det är katastrof helt enkelt. Du borde inte spela poker förren du lärt dig detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte höjjer river så har du inte implicita odds på att syna på turn så då är hela spelet -EV.

 

Btw så kan du nog slänga den här handen redan på flop om du inte tänkt höjja, det är totalt värdelöst att spela så här passivt och du kommer gula ganska snart om du inte har en enorm bankrulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså riktigt svårt att svara på vad du borde gjort. Jag hade i ditt fall foldat preflop. Hade jag synat hade jag nog sedan foldat på floppen om någon betat. Sedan hade dessutom foldat om någon betat på turn.

Alltså det du gör speciellt fel på är ju på turn. På floppen har du fortfarande ett överkort även om chansen är liten att få en dam men när bordet parar sig sådär finns chansen att han redan träffat trissen då han bara checkade pre. Det är inte frågan hur du ska spela på rivern som är huvudsaken, frågan är hur man helt enkelt spelar den handen från början till slut vilket du spelade helt fel hela tiden.

 

Om man nu ska göra något på rivern är väl en re-raise kanske en bra idé men det känns bara så fel när du har satt dig själv i det scenariot att tänka hur du ska spela på rivern är helt fel. Att jaga hålstegar är inte att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, det är inte en skämt HH. Vill få kommentarer på hur jag spelade den.

Ok, säger inte att det är bra att jaga hålstegen, men nu när jag sätter den på rivern, hur ska jag spela då?

 

Självklart är det ingen höjdar hand, men känner att ibland kan det vara bra att spela annorlunda än det "självklara".

 

Garden state, väldigt bra kritik! Det hjälper mig super mkt! Tack!

 

//Myt4z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det bra att spela annorlunda ibland och variera sin spelsti men du måste nästan erkänna att din hand är slagen. Om du inte vill det ska du kanske köra en större kontrahöjning på turn för att stjäla potten om han nu kanske inte har något jättebra. Om du nu träffar stegen på rivern skulle jag iaf göra en kontrahöjning och se vad som händer. Eftersom du synade turn så måste du ju vara villig att beta stegen när den väl kommer. Att tro att han redan har kåk som du sade i början ger ju inget skäl att försöka träffa stegen och syna turn-betet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ingen höjdar hand, men känner att ibland kan det vara bra att spela annorlunda än det "självklara".

//Myt4z

På NL200? Varför då?

 

Ok, säger inte att det är bra att jaga hålstegen, men nu när jag sätter den på rivern, hur ska jag spela då?

Precis som omni säger fattar du beslutet om din stege är live eller inte på turn. Bordet parar sig på turn och du synar en bet, sen när du väl klonkar stegen på river börjar du fundera på hurvida din stege står eller inte.

 

Du verkar inte vilja ha kommentarer om hur du spelar handen i övrigt så jag säger ingenting...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag inte vilja variera spelet på NL200?

 

Varför vill jag inte ha kommentarer hur jag spelar handen? Det vill jag, annars skulle jag inte postat den. Dock känns det inte som att det ger så mkt om ngn säger, "skit dåligt spelat" "vidrigaste jag sett" osv. Det ger mig inget. Kommentera gärna, jag har bara påpekat att det är river spelet jag funderade mest på.

 

//Myt4z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk påpekar bara att du har extrema luckor i ditt spel även om du vanligen inte går riktigt såhär långt. Ingen aning om vad han sätter dig på, beror ju på hur han spelar. Du får väl betalt av ganska många händer på rivern men frågan är vad hans bet smboliserar, en bluff med farlig bräda eller ett valuebet. Du har han säkerligen, men detta är inte vinnande spel och du kan vara glad att det höll denna gången, men 9/10 håller det inte.

 

1. Släng preflop

2. Släng flop

3. Släng turn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Såhär slutade handen iaf. Jag bestämde mig för att reraisa honom på rivern. Han höjde då mitt bet, jag valde då att syna.

 

Fortsätt gärna spy galla över hur jag spelade den. 8-)

 

MoonBoy raised - $48.00

charlieboy46 raised - $72.00

MoonBoy called - $72.00

charlieboy46 shows: 6 of Clubs, 8 of Clubs

MoonBoy shows: Queen of Hearts, 10 of Hearts

MoonBoy wins $176.00 from the main pot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt mig gör du flera fler:

 

1: lägg pre eller höjj, det här är en riktig problemhand som du inte vill spela mot flera motståndare, visst du kan se den som en typ av draghand men denna hand ger mycket problem och ofta blir dragen dyra att dra in med en sådan hand med 2 höga kort.

 

2. Du synar potbet på flop med hålstegedraget, visst här kan du väll räkna med att du lite bättre implicita odds än potodds men jag är mycket tveksam till den här synen och om du absolut "måste" syna ska du spela aggresivt senare.

 

3. han bettar svagt på turn, här ska du enligt mig höjja eller lägga dig, finns ingen anledning att jaga hålpipa på parad bräda, och om du nu ska syna så måste du ju tro att stegen är live.

 

4. Du träffar stegen på river och möter en hård raise, helt plötsligt börja du tveka om du ska höjja eller inte... hur har du då tänkt på turn? om du inte trodde stegen var live så är det ju bara slänga din kort lång långt bort på turn. Som du spelat den här handen innan måste du höjja upp rejält här för att få betalt.

 

5. Du säger att du vill mixa upp ditt spel, det gör du garanterad inte med att spela marginella händer på detta weaka sätt, ska du mixa spelet ska du spelat suited connectors och liknande händer i udda position och gärna aggresivt. Q10s skulle jag säga är en av dom sämsta händer som finns i NL cg.

 

Sen snälla, sluta spela så vekt, ska du vinna i längden är det aggresivt spel som gäller! Som jag skrev innan så kommer du garanterat gula om du spelar såhär passivt.

 

Btw, skön mini-raise...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag inte vilja variera spelet på NL200?

Därför att majorieten av måtståndet inte ägnar en sekund åt att försöka läsa ditt spel. De spelar för att det är spännande och för att de får en kick av att bluffa och vinna stora potter. Dessutom spelar du sällan mot samma motståndare så att variera spelet ska isf vara för att själv utvecklas i ditt spel.

 

Varför limpar du med QTs i tidig position? Om du nu vill spela den handen så ska du höja. Varför synar du flop? Även här måste du höja ifall du vill fortsätta med handen. Och höj så att du ger motståndaren en chans att lägga sig, dvs minst tredubbla. Semibluffen kan ge dig potten direkt (vilket du självklart vill) och om du får syn har du iaf några outs.

 

Du får ett svårt beslut på sista gatan pga att du har satt dig själv i den situationen. Du har synat hela vägen och vet därför ite var fi står.

 

Det känns som att han har en åtta, sen om han har kåk eller inte är svårt att veta. Du måste ta reda på var fi står genom att höja (om du nu vill spela handen överhuvudtaget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte åt dig för mycket av all kritik du fått av pre-flop spelet. QTs går att höja preflop, limpa preflop samt folda preflop. Alla som säger "Kasta den preflop" är nog bara tighta bonusjägare som bara spelar AA/KK/AK i princip. QTs klart värd att se flop med.

På floppen bör du egentligen höja där för att se hur din blivande stege står till. Turn vettefan nu när du inte höjde flop. Prova höja om du tolkar hans lilla bet som vekhet.

När du synat ner till river och träffat ditt finfina kort är det ju bara att höja när du redan synat trots det parade bordet. Har han FH kan du ju bara skylla på dig själv.

I övrigt tycker jag inte det är fel att syna 3xBB på flopen med hålpipa om FI har en normalstor stack. Då det parar bör man dock spela ganska försiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ingen höjdar hand, men känner att ibland kan det vara bra att spela annorlunda än det "självklara".

 

Så, äntligen, får jag citera mig själv.

Som jag skrev ovan så vill jag spela annorlunda ibland. Även om vissa inte tycker att folk på denna nivå tar hänsyn till hur jag spelar, så håller jag inte med. Så jag ville jobba lite på min image vid bordet.

 

//Myt4z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ingen höjdar hand, men känner att ibland kan det vara bra att spela annorlunda än det "självklara".

 

Så, äntligen, får jag citera mig själv.

Som jag skrev ovan så vill jag spela annorlunda ibland. Även om vissa inte tycker att folk på denna nivå tar hänsyn till hur jag spelar, så håller jag inte med. Så jag ville jobba lite på min image vid bordet.

 

//Myt4z

 

Jag kan absolute köpa ditt resonemang att mixa upp spelet, det är väldigt viktigt imo om man ofta spelar mot samma spelare samt sitter en längre tid vid bordet.

 

Tycker inte du spelar handen så dåligt fram till turnen.

Pre-flop; limp eller raise, tycker man kan argumentera för både och. Har man bombat mycket på bordet och märker att dom börjar jaga än för mycket kan det väl vara ok att limpa. Jag hade nog valt att raisa.

 

flop; Tycker synen är helt ok, du har både position och en del outs. Alternativet hade varit att raisa...

 

turn; Här måste du dock folda, förutsatt att du inte ska göra något move, dvs försöka raisa ut honom ur poten. Kan bli dyrt och jag har ingen uppfattning på hur stor fold equityn hade varit hos fi (eftersom han hade en 8 typ ingen ;))

Här handlar det inte längre om att mixa upp spelet eller spela "annorlunda". Du drar inte längre till nöten, Bordet är parat, så i princip kan du dra dött! Detta spel är -EV...

 

river; Ska jag va ärlig så vet jag inte vad jag hade gjort....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ingen höjdar hand, men känner att ibland kan det vara bra att spela annorlunda än det "självklara".

 

Så, äntligen, får jag citera mig själv.

Som jag skrev ovan så vill jag spela annorlunda ibland. Även om vissa inte tycker att folk på denna nivå tar hänsyn till hur jag spelar, så håller jag inte med. Så jag ville jobba lite på min image vid bordet.

 

//Myt4z

 

Alltså, att spela annorlunda kan handla om att syna eller höja med drag, eller hur man spelar ett set. Det handlar inte om att ibland försöka träffa en 2-outare för att få (antagligen korrekt) tomtestämpel från folk som troligtvis inte bryr sig om reads.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ingen höjdar hand, men känner att ibland kan det vara bra att spela annorlunda än det "självklara".

 

Så, äntligen, får jag citera mig själv.

Som jag skrev ovan så vill jag spela annorlunda ibland. Även om vissa inte tycker att folk på denna nivå tar hänsyn till hur jag spelar, så håller jag inte med. Så jag ville jobba lite på min image vid bordet.

 

//Myt4z

 

Alltså, att spela annorlunda kan handla om att syna eller höja med drag, eller hur man spelar ett set. Det handlar inte om att ibland försöka träffa en 2-outare för att få (antagligen korrekt) tomtestämpel från folk som troligtvis inte bryr sig om reads.

 

Kunde inte sagt det bättre själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...