parre Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Tar detta ur minnet. Hur som helst. 10 personer kvar i en satellit till 20k guarantee Texas PL på 24h. Top 7 får plats i storturneringen, plats 8 ger ca 30 euro (vilket skulle innebära att jag skulle gå jämt upp efter alla mina rebuys...). Mörkarna är på 1500-3000. Jag har precis under 9k, alltså lite mindre än 3xBB. Det finns fyra-fem stora stackar (16k+), sedan fyra-fem som har 10-12K, kanske någon som har lika mycket som mig. Vid mitt bord har spelarna stackstorlekar mellan 18 och 55k. Förutom mig då. Klantade mig tidigare och torskade 1/3 av stacken, därför i detta prekära läge, men det är oviktigt i sammanhanget. 2 bord, fem personer på varje. Jag får A7s UTG. Jag tänker ett tag och väljer att trycka. Varför? 1) Lägger jag mig har jag efter SB och BB bara runt 4k kvar, alltså knappt en BB, och det är inte alls säkert att jag kommer hinna till prisplats på så lite pengar. 2) Inte HELT omöjligt att alla foldar. Trots allt hade jag i alla fall 1/3 av big blinds stack. BB är väl praktiskt taget garanterad plats vid fold hela vägen, så jag hoppades klara mig utan syn. I och för sig spelade alla vid mitt bord konstigt (enligt min mening), gick in i stora potter trots garanterad vinst etc. 3) Dubblar jag så är min plats nästan så gott som garanterad bara jag inte klantar mig. Får jag mörkarna så överlever jag varvet ut och har tid att vänta ytterligare på en hand att trycka med. Denna gång foldades det till BB som synade med KJo, träffade K på flop och jag åker ut. Gjorde jag rätt? Citera
Hristo Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Tycker du gjorde helt rätt, bara lite otur att bb satt med en hand som hand kunde chansa med...hur kunde bb syna med KJo? Ok, du var desperat men ändå... Citera
drc Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Inget att snacka om överhuvudtaget tycker jag. Det är dags att agera och A7s är stark 5-handed. Citera
parre Postad 28 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Mjo var ju runt 6k till för BB, han hade 3k inne och mellan 20-30k. Sånt som händer liksom. Efteråt blev jag dock förbannad, då jag åkte (9 kvar) så var det en med 2k och en annan med 4k på finalbordet... hade kanske klarat mig, men sen kom jag på att man inte ska tänka i termer av resultat just denna enstaka gång utan på om man gjorde rätt eller fel och om det är bra att göra så i längden Citera
Nusseman Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Jag hade troligen foldat, eftersom det är en satellit där turneringsvinst är ointressant. Du kommer, med minst 95% säkerhet, få syn och får du syn av nån i positionerna innan knappen är du antingen dominerad av ett högre ess eller ligger hyfsat dålig till mot ett pp. Foldas det till bb, synar han med alla händer utom möjligen 28o och sånt riktigt skräp. Foldar du UTG och i båda mörkarna så klarar du dig ett helt varv. Det räcker antagligen och gör det inte det kan du ju alltid ha turen att hitta en riktigt hand, eller tom få ett gratisåk i bb och, om allt annat går åt skogen, göra en parreutdragning i nästa varvs bb när du har 96o mot KK. Citera
drc Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Du kommer, med minst 95% säkerhet få syn Det tycker jag låter extremt högt räknat m t p att övriga nog inte synar med vilka medelkort som helst då de förlorar sin chans att möjligen anta sig till en ticket. Jag tror man kan halvera de 95 procenten eftersom det bara är BB som har nåt slags odds att calla men säkert inte gör det med skit medan övrigt måste ha bra händer för att syna. Skulle du i BB syna en UTG med säg J8 Om du hade 12K kvar och det kostade 6K till som du skulle kunna spara till att blinda nästa runda ? Du måste sätta UTG på någonting hyfsat men förmodligen inte stål. Om svaret är ja så är det lite motsägelsefullt eftersom svaret där kan bli fold på samma sätt (om inte betydligt mer) som svaret kan bli "fold" UTG. (Den där meningen förstod jag knappt själv). Hursomhelst att det skulle vara 95 % chans att få syn tror jag inte ett ögonblick på. Citera
parre Postad 28 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 28 Oktober , 2004 göra en parreutdragning i nästa varvs bb när du har 96o mot KK. Sant. Glömde helt bort att jag har implicita outdrawodds mot alla pocketpar QQ-> samt alla AQ->. Men, synar man verkligen för ca 1/3 av ens stack i BB i det läget vad man än har? Skulle jag få syn av t.ex. T8s och liknande? I sådant fall talar det väl ännu mer för att trycka, då jag 6ggr/10 är garanterad en plats, medan jag annars antagligen behöver en hel del tur för att få en plats. Vi va ju 5-handen också, hade jag haft A7s UTG på ett fullbord hade jag blixtfoldat i detta läge. Citera
drc Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Men, synar man verkligen för ca 1/3 av ens stack i BB i det läget vad man än har? Skulle jag få syn av t.ex. T8s och liknande? Jag tycker inte det. Snarare att folk är mer rädda här och därför tycker jag att du ska trycka in UTG som du gjorde. Däremot har Nusseman har en poäng i att i såna här turneringar kan det ofta vara bra att chansvänta men tveksamt när ni bara sitter 5-handed. Citera
parre Postad 28 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Jo, men med tanke på hur spelet är när blindsen är så höga så har man ju inte mycket tid när man bara är fem. Citera
drc Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Disclaimer: Om alla vid bordet visste vem Parre var och hur hans spelstil kan te sig är det möjligt att det var drygt 95 procent chans för syn Citera
Nusseman Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Det tycker jag låter extremt högt räknat m t p att övriga nog inte synar med vilka medelkort som helst då de förlorar sin chans att möjligen anta sig till en ticket. Jag tror man kan halvera de 95 procenten eftersom det bara är BB som har nåt slags odds att calla men säkert inte gör det med skit medan övrigt måste ha bra händer för att syna. Jag tänkte skriva 99% för det ligger nog närmre sanningen än 95%... Skulle du i BB syna en UTG med säg J8 Om du hade 12K kvar och det kostade 6K till som du skulle kunna spara till att blinda nästa runda ? Du måste sätta UTG på någonting hyfsat men förmodligen inte stål. Japp, det skulle jag. han har mindre än 3 bb, vilket ger dig ungefär 1:3 på din syn. Det finns nästan inga händer som har sämre än ca 30% vinstchans mot en slumpmässig hand (vilket en snubbe som är "tvungen" att ställa in har) Om svaret är ja så är det lite motsägelsefullt eftersom svaret där kan bli fold på samma sätt (om inte betydligt mer) som svaret kan bli "fold" UTG. (Den där meningen förstod jag knappt själv). Strulig mening där, men jag tror jag fattar vad du menar. Anledningen till att du får syn så ofta när du stoppar in UTG är att alla "vet" att det är smartare att stoppa in smeten själv från UTG än det är att syna all-in i bb, alltså kommer en ministack stoppa in med nästan vilka två kort som helst från UTG och därmed kan bb syna med vadsomhelst. Hursomhelst att det skulle vara 95 % chans att få syn tror jag inte ett ögonblick på. Det gör jag Citera
drc Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 okej då är vi ense om att vi än oense . Att det finns odds för syn förstår jag däremot är jag inte alls säker på att BB vill gambla med mediokra kort. Trodde jag på 1-5 % chans till att kunna steala blindarna så skulle inte en ALLIN vara självklar i det där läget men jag tror fortfarande på betydligt mer mot en slumpmässig hand (vilket en snubbe som är "tvungen" att ställa in har) Jag tror inte man kan sätta UTG på en slumpmässighand utan bättre än en slumpmässig hand. Det finns ingen anledning att UTG skulle försöka bluffa med en skithand UTG där av uppenbara anledningar (tex att BB har odds att syna). Däremot så behöver man inte sätta UTG på stål utan typ kanske Ax -KQ -KJ eller bättre. [EDIT]Läste om din mening där om varför du tror att det är en slumpmässig hand och har nu noterat att det fanns en förklaring (Det är dock inte bättre att trycka in själv med en dålig hand än att vänta om man tror att det är 95-99 procents chans syn men det har du aldrig påstått heller)[/EDIT] Men risken borde då ändå vara väldigt stor att man ligger före, för risken att någon har en bättre HU-hand än A7 suited är knappast 95%. Då är frågan vad som är bäst att gambla med en hand som man troligen ligger före med eller vänta och hoppas på att andra åker ut snabbt eller att man kanske drar ut med en hand som man troligen ligger efter med. Citera
parre Postad 28 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Jag tänkte skriva 99% för det ligger nog närmre sanningen än 95%... Vafan. Jag hade ju spelat jävligt tight de senaste fem varven eller så. Detta var tredje handen jag spelade, tror jag. Första var blindsteal från SB med 94o som fick stryk av 86o som fick stege, sedan limpade jag strax efter med JTs (ganska idiotiskt visade det sig), efter det hade jag foldat 3-4 varv i rad... Alltså borde jag haft en råtight image Dessutom spelar jag oftast JÄVLIGT tight. Jag har bara en diametralt annorlunda syn på vad tight är för något jämfört med 99.99% av alla pokerspelare Citera
nucleus Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Jag tänkte skriva 99% för det ligger nog närmre sanningen än 95%... Är du verkligen allvarlig nu? Av det jag läst tidigare tycker jag dina åsikter är rätt vettiga men här fattar jag absolut ingenting. Att det skulle vara 99% chans till syn är ju bara helt sjukt. Om det nu är tio personer kvar och sju stycken får plats finns det väl ingen som helst anledning att syna för BB då han har en stor stack och med säkerhet kan folda sig till en plats. Om han synar och torskar är han nere på average stack och riskerar att åka ut. Tycker det är helt sjukt, skulle nog synat med (QQ)KK-AA men knappast nåt annat. Från andra små stackar på bordet skulle man kunna vänta sig en call eftersom de kanske behöver in med degen än gång till innan de går och gör kaffe men knappast från nån som är på säker mark, borde bara vara två personer som ens funderar på att syna här och då bör de ju ha minst TT-AA och mögligtvis AK allafall. Finns ju inget mervärde i att vinna massa extrachips om man ändå kan klara sig in i platserna så jag tycker chansen för call är en bra bit under 50% här. Sen får man väl räkna med att folk gör calls med händer som de verkligen inte borde calla med, som BB som callar med KJ men att det skulle vara 99% risk för call är ju bara inte sant. Citera
Nusseman Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Om ni kan hålla er till lite senare ikväll så ska jag förklara mig. Nu måste jag jobba lite innan jag får sparken. Jag har en lång utläggning på gång, men jag hinner inte nu Citera
Ector Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Jag ställer in med A7. Jag synar också med alla händer i BB även i en satelit om jag inte åker ner till mindre än average om jag torskar. Det är ju en klar pott-odds syn för vem som helst och själv anser jag mig dessutom vara grymt bra shortstacked så jag hade synat utan att blinka... Med alla kort. Om jag själv har en lika liten stack så synar jag givetvis inte i BB i en satelit utan väntar och hoppas att jag kan ställa in med vilka kort som helst i sb eller på knappen i stället och på så sätt få andas ett varv till. Citera
Nusseman Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Ok, nu ska vi se... För det första. Parre, om du har tight image eller inte är ovidkommande. bb har odds att syna med vilka två kort som helst. Jag tror inte man kan sätta UTG på en slumpmässighand utan bättre än en slumpmässig hand. Det finns ingen anledning att UTG skulle försöka bluffa med en skithand UTG där av uppenbara anledningar (tex att BB har odds att syna). Däremot så behöver man inte sätta UTG på stål utan typ kanske Ax -KQ -KJ eller bättre. Med slumpmässig menar jag lika slumpmässig som den hand bb kan tänkas syna med. Bb har visserligen odds att syna med allt, men det är inte alla som fattar det och/eller vågar syna med allt så vi antar att bb spelar ungefär dessa: par över 55 alla ess alla kungar connectors från 56 och uppåt två kort över tio Alla Qxs och Jxs Kom ihåg att bb har typ 20k kvar om han torskar, så han sitter hyfsat bra till ändå. vinner han handen är han garanterad en plats. Men risken borde då ändå vara väldigt stor att man ligger före, för risken att någon har en bättre HU-hand än A7 suited är knappast 95%. Mot handdistributionen ovanför har A7s i runda slängar 55% vinstchans i snitt Spelar bb alla händer har A7s ca 60% vinstchans i snitt Före ligger man, men det är inte med mycket. Räknar man med att du får syn av nån annan ibland blir det värre. Får du syn av nån som inte är bb kan vi anta att han har ett par eller A9+ och kanske KQ. Mot den handdistibutionen har du bara 33% vinstchans i snitt. Du får ju betydligt oftare syn av bb än av nån annan, så ett viktat värde borde hamna ganska nära 50%, eller hur? Då är frågan vad som är bäst att gambla med en hand som man troligen ligger före med eller vänta och hoppas på att andra åker ut snabbt eller att man kanske drar ut med en hand som man troligen ligger efter med. Jag tänker lite såhär: Anta att du har exakt 9k, så det blir lättare att räkna. Anta att du får syn 90% (jag är snäll idag) av gångerna du ställer in, med en genomsnittlig vinstchans på 50%. Ställer du in vinner du 55 av 100 händer (10 osynad och 45 vid showdown) och åker ur turneringen resterande 45 händer. Foldar du är du kvar 100 av gångerna och kan spela två varv till innan du är all-in i näst-nästa varvs bb (förutsatt att du inte hittar en riktig hand under tiden). Under de två varven är det inte alls orimligt att anta att två pers åker ut ca 40% av gångerna. Genom att folda är du alltså automatiskt garanterad en prisplats 40 ggr av 100 och har 9K att leka med för att öka den siffran. Jag skulle tippa att det är rimligt att tro att det med den stacken går att ta sig till prisplats ungefär 10 av de resterande 60 gångerna. Genom att ställa in är du garanterad en prisplats 22 ggr av 100 men du åker också ut direkt 45 ggr av 100. de 55 ggr du är kvar har du en snittstack på lite drygt 18 K att leka med och har alltså 4 varv på dig att plocka upp en hand. Under de 4 varven borde sannolikheten att två pers åker ut öka till typ 80% så utöver de 22 gånger du redan var garanterad en plats hamnar du där ungefär 26 gånger till. Kvarstår gör 7 ggr och av dem måste du alltså vinna en prisplats med din 18K-stack hälften av gångerna för att nå bättre resultat än om du foldar A7s Ingen jätteskillnad alltså, men det var därför jag skrev _troligen_ Ändrar vi syn% till 50 och handdistributionen till par över 55, A9 eller bättre samt KJ eller bättre, blir resultatet mycket bättre för A7s. I det fallet är det inget att fundera på. Du har 38% vinstchans mot handdistributionen (40 för att jag är snäll) Du vinner 70 av de 100 händerna och får en snittstack på ungefär 15K, som räcker till 3 varv. på 3 varv borde sannolikheten att två åker ut vara ungefär 60% 30 av 100 är du ute 53 av 70 är du garanterad prisplats direkt och resterande 17 ggr har du som sagt 15K att leka med, så 60% chans till prisplats är väl rimligt att anta. Det är mycket möjligt att jag har jättefel i mina antaganden (och i mina uträkningar ), men med den erfarenhet jag har av satelliterna på 24h känns det inte otroligt. Dessutom har jag tillräckligt god självkännedom för att säga att när jag väl sitter där kommer jag säkert inte alls troligen folda Puh, mycket jobb för en post som nån säkert har skjutit i sank inom fem minuter... EDIT: och den hade kanske kunnat vara bra om jag bara lärde mig att läsa. Tomte! Citera
parre Postad 28 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Låter intressant Nusse. Ska läsa lite mer noga sen kanske kommentera igen Citera
Nusseman Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Så värst intressant blev det nog inte. Kan sammanfattas med att om mina uppskattningar stämmer spelar det ingen större roll om du foldar eller går all-in. Stämmer de inte ska du definitivt gå all-in. Citera
drc Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Nusse, jag gör tvärtemot dig och läser igenom ditt noggrannare när jag är på jobbet imorgon !! Kan inte slösa bort min fritid med att grubbla över poker ! Citera
martenmania Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Foldar du är du kvar 100 av gångerna och kan spela två varv till innan du är all-in i näst-nästa varvs bb (förutsatt att du inte hittar en riktig hand under tiden). Har du missat att även Small Blind kostar? Nästa varvs SB (i praktiken BB) sen är det slut. Under de två varven är det inte alls orimligt att anta att två pers åker ut ca 40% av gångerna. Oavsett om det är ett eller två varv så borde väl övriga spelare i farozonen notera att Parre kommer att åka om han inte gör något, alltså blir det de som väntar ut honom inte tvärtom. Och skall Parre agera så skall han definitivt göra det nu. Det är möjligt att jag har fel då jag i princip saknar erfarenhet av satelliter, men 40% chans att två skall busta känns mycket om man förutsätter vettiga spelare. Citera
Nusseman Postad 28 Oktober , 2004 Rapport Postad 28 Oktober , 2004 Har du missat att även Small Blind kostar? Nästa varvs SB (i praktiken BB) sen är det slut. Jamen jag har ju sagt att jag inte kan räkna. Dessutom verkar jag ha trott att det var 8 platser. Det var 8 priser, men bara 7 platser... You can disregard my jättelånga svammelpost... Fast det tog iaf mer än 5 minuter innan nån sa nåt Oavsett om det är ett eller två varv så borde väl övriga spelare i farozonen notera att Parre kommer att åka om han inte gör något, alltså blir det de som väntar ut honom inte tvärtom. Och skall Parre agera så skall han definitivt göra det nu. Det är möjligt att jag har fel då jag i princip saknar erfarenhet av satelliter, men 40% chans att två skall busta känns mycket om man förutsätter vettiga spelare. Ja, med vettiga spelare är den siffran kanske 5%. Men det här är 24h och en nästan gratis satellit... Citera
drc Postad 29 Oktober , 2004 Rapport Postad 29 Oktober , 2004 Även om några siffror blev fel förstår jag ditt tänk i denna situationen. Det som mest opponerades åt var väl hur du kunde få det till 95-99 % chans syn på ett vanligt turneringbord på internet. Det var egentligen där vi skilde oss åt ideologiskt (??? !) Sedan såg jag aldrig förrän senare hur mycket parre specade att BB hade. I mina postar där jag inte visste kunde han lika gärna haft 16 K innan blind post som 30K. 30K ger BB en bra chans att gå vidare även om han synar och förlorar. Det mest intressanta i denna diskussion torde ändå vara hur subjektiva antaganden väldigt mycket styr hur man ska spela. (situationen kan ju vara liknande men ändå omkastad - liter mer pengar kvar, några fler spelare kvar -hur ska jag göra ?) Tex: Hur stor chans är det att någon synar. Vilken Handdistribution kan UTG tänkas ha. Vilken typ av händer skulle folk svara med om de inte satt på en blind. tec Om sådana här "gissningar" skiljer sig elementärt mellan två olika spelare som står inför samma val så är valet i relation till ens egna tankegångar snarare än vad man har för kort (även om det vinns många kort som är No-Brainers). För att få sådana här siffror hyfsat korrekt så krävs det oftast att man vet något om motspelarna då det är så många olika förutsättningar och motspelare när man spelar på Internet på olika sajter etc etc. Ger det en person med bra kunskaper att snabbt sätta sig in i hur ett bord agerar stora fördelar i sådana här situationer eller räcker det bra med att bara gå på ungefärliga standardvärden ? Ah va fan jag svamlar mest av alla Citera
Nusseman Postad 29 Oktober , 2004 Rapport Postad 29 Oktober , 2004 Även om några siffror blev fel förstår jag ditt tänk i denna situationen. Med lite mer sömn och mat i kroppen kanske siffrorna hade blivit rätt också. Fast då hade ju tänket resulterat i ett helt annat svar Det som mest opponerades åt var väl hur du kunde få det till 95-99 % chans syn på ett vanligt turneringbord på internet. Det var egentligen där vi skilde oss åt ideologiskt (??? !) Japp och jag hävdar fortfarande att han bör förvänta sig minst 95% syn. Mot en duktig spelare i bb är det extremt nära 100% Sedan såg jag aldrig förrän senare hur mycket parre specade att BB hade. I mina postar där jag inte visste kunde han lika gärna haft 16 K innan blind post som 30K. 30K ger BB en bra chans att gå vidare även om han synar och förlorar. Japp och det är därför han bör få syn jätte, jätteofta. Jag säger som brorsan, om jag har runt average stack kvar efter syn tar jag den med alla händer. Om sådana här "gissningar" skiljer sig elementärt mellan två olika spelare som står inför samma val så är valet i relation till ens egna tankegångar snarare än vad man har för kort (även om det vinns många kort som är No-Brainers). Ja, alla val görs ju alltid i relation till ens egna uppskattningar. Det är därför erfarna bra spelare har en fördel över duktiga rookies, även om båda har bra koll på odds och liknande. Veteranen har varit i fler situationer och har antagligen lättare att komma fram till korrekta antaganden. Ger det en person med bra kunskaper att snabbt sätta sig in i hur ett bord agerar stora fördelar i sådana här situationer eller räcker det bra med att bara gå på ungefärliga standardvärden ? En fördel får de, men jag vet inte om det är så jättestor skillnad faktiskt. Citera
Recommended Posts