Gå till innehåll

Parkeringsböter!


Kraxe

Recommended Posts

Utanför min lägenhet kostar det 2kr/tim dygnet runt att stå parkerad med bilen.

 

Poängen med p-boten är att avskräcka folk från att inte betala. Drar man det till sin spets så skulle man kunna få 10000 kr i böter varje gång. Som tur är finns ett tak på 1000 kr. Det är vad varje kommun kan bötfälla en parkeringsfuskare med maximalt, per gång. I mitt bostadsområde rör det sig om 350 kr per överträdelse och dag.

 

I snitt parkerar jag för 5 kr/gång. Boten blir i det fallet 70(!) gånger så stor som parkeringsavgiften. Det hade varit 200 gånger så stor om det gällt 1000 kr.

 

Allmän fråga:

Vad är en rimlig bestraffning om man står parkerad längre än vad ens parkeringsbiljett tillåter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan: Vad är rimlig bestraffning för att ha kört för fort? 4,000 kr?!

 

Du räknar lite galet när du säger att boten blir 70 gånger så stor som parkeringsavgiften.

 

Kostnad per dygn när du betalar för dig: 48kr.

Kostnad per dygn när du betalar i efterhand: 350kr

Alltså 7.3 ggr.

 

Om vi säger som såhär: "antingen betalar man för sig i dag eller så får man betala för hela veckan..." kanske någon på gatukontoret har tänkt...

 

Det måste ju svida lite när man inte betalar för sig, annars kan du ju bara ställa bilen och få böter varje dag och betala "parkeringsavgiften" i efterhand.

 

Utanför min lägenhet kostar det både mer att parkera och böterna är grövre så acceptera boten denna gång och gör rätt och betala för dig i framtiden.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgift / sannolikhet att åka dit + straffavgift. Detta så att det blir dåligt värde på att fickparkera så klart.

 

En annan tanke är ju att ha någon form av nätbaserad marknad för parkeringsplatser så att man helt enkelt kan bjuda så mycket man tycker att det är värt att stå på en given plats. Fast det är nog inte riktigt genomförbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt läge är lite annorlunda. Ska jag parkera i närmaste parkeringshus så kostar det ca 1000 kr/mån. På gatan utanför porten får man inte parkera alls och någon närmare garageplats har jag inte hittat. Dock är bevakningen väldigt bristande och oftast kommer jag undan när jag ställer bilen utanför porten. Under förra året fick jag 300 kr i böter vid exakt 24 tillfällen vilket alltså totalt blev 7200 kr. Skulle jag stått i P-huset så hade jag hamnat på närmare 12000 kr, så hittills har jag sparat en hygglig summa på mina olagliga parkeringar. :)

 

Egentligen tycker jag inte summor på vare sig parkerings- eller fortkörningsböter är mycket att bråka om. Man vet ju att man drabbas om man parkerar fel eller kör för fort. Det får man väl helt enkelt ta med i beräkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, vad jag hatar parkeringsböter! Jag fick flera stycken i veckan en period innan jag fick hyra p-plats. Det vore väl en sak om risken att bli lappad var lika för alla, men de jävlarna lär sig var de hittar kroniska felparkerare så sannolikheten att bli lappad växer efter hand till nära 100%. :evil:

 

Sen kör jag mycket bil i jobbet, och hatar därför också felparkerare. Men det är skillnad på felparkering och felparkering. Står man på en utmärkt parkeringsplats, men utan att ha betalat är kanske 5-10 ggr avgiften ett bra bötesbelopp. Det ska svida lite. Men puckon som står i vägen på vändplaner eller med ett hjul ute i vägen och liknande skulle råka värre ut. Skrota bilen helt enkelt. :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...