Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

40/80 8 pers vid bordet.

Preflop: Hero is CO with :Qs::Jh:. UTG+1 posts a blind of $40. MP1 posts a blind of $40.

UTG calls, UTG+1 (poster) checks, MP1 (poster) checks, 1 fold, Hero raises, 2 folds, BB calls, UTG calls, UTG+1 folds, MP1 folds.

Flop: (8.50 SB) :Kc::4s::6c:(3 players)

BB checks, UTG checks, Hero bets, BB calls, UTG folds.

Turn: (5.25 BB) :6s:(2 players)

BB checks, ?

Här är en situation som dyker upp förvånansvärt ofta som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Rekordet är nog tre postare och att jag rockar med A3o för att få loss dem.

Mina tankar:

Preflopp: UTG har någon riktig pisshand i stil med 44, 87s eller något annat, annars hade han garanterat höjt. Han kan basically inte ha en kung eller ess. Postarna kan inte heller ha något särskilt bra. BB behöver ju inte heller ha något spektakulärt, även om han kan vara dum nog att inte trebeta typ 99 eller AJo.

När båda postarna lägger sig kommer jag så klart nästan i byxorna av lycka.

På floppen så tror jag helt enkelt inte att någon träffat.

Postad
checkfolda? Kan inte tänka mig att du har tillräckling FE för att bluffa dig loss i längden?

Vad ska han ha då?

Fyror är det inte så många som limpar, en kung borde han höjt pre (samma med ess), en fyra är det inte många som limpar, och en sexa minskade just betydligt i sannolikhet. Kvar är väl i stort sett bara babyparen att oroa sig för.

Postad

Alltså. Vi snackar 40/80 och folk postar dött. Inte nog med det, dom postar dött UTG+1. Jag förstår inte, på fullaste allvar, hur folk som gör sådant kan lira på dom nivåerna, vad tänker dom?!?!

bet/fold turn är min instinktiva tanke. BB får ju bra odds för syn preflop om han räknar med att mongisarna som postat callar. han kan ha någon typ av drag, ett kasst A, vad som helst känns det som. Att se turn för ett sb av nyfikenhet i den potten är väl inte heller jättefel om han tror att en träff kan ge honom bäst hand? Slår han om turn är det bara att lägga, väl? Synar han så checka bakom på river sen. Donkar han river så svär du högt och...?

Postad

Tänkte fel i ovanstående kommentar, disregard please.

Vissa punkter kvarstår dock, har svårt att se checksyn med kung, fyror är ovanliga, sexor likaså och har just minskat rejält i sannolikhet eftersom två är borta ur leken.

En annan viktig poäng är att jag inte kan tänka mig att han orkar checkraisa med en hand som jag har outs mot.

Alltså. Vi snackar 40/80 och folk postar dött. Inte nog med det, dom postar dött UTG+1. Jag förstår inte, på fullaste allvar, hur folk som gör sådant kan lira på dom nivåerna, vad tänker dom?!?!

Vet inte riktigt, har försökt föreslå att vi sparar tid och rake genom att bara föra över pengar till mitt konto, men folk brukar inte nappa på det. :(

bet/fold turn är min instinktiva tanke.

Ja, inte fan synar jag en höjning med NPND på turn.

Jo, bet känns ju bäst där. Kan ju ha bäst hand om han är på lågt färgdrag eller få bort något lite bättre. Typ ett skräp ess som hade bakdörrsdrag på floppen. Och har han 22-33 så har jag ju 9 outs till rivern.

Postad

Ja, inte fan synar jag en höjning med NPND på turn.

.

Inte? Då var det ju onödigt av mig att säga det nu när jag tänker efter.....

Vet inte riktigt, har försökt föreslå att vi sparar tid och rake genom att bara föra över pengar till mitt konto, men folk brukar inte nappa på det.

Tror inte det är en pareto-optimal lösning tyvärr

Postad
Preflopp: UTG har någon riktig pisshand i stil med 44, 87s eller något annat, annars hade han garanterat höjt.

För hans skulle hoppas jag att han inte hade 44, i så fall va det en väldigt tight lägg ;)

Jag skulle betta turn också... min gissning är att han sitter på ett stegdrag, s.s. 75 eller 78.

Hade han haft t.ex K-NK så hade han nog bettat ut på turn för att kolla läget.

Färgdrag hade han (imo) spelat hårdare på flopp.

Det ända som han kan tänkas ha som man kan va "rädd" för är en 6:a, då kommer garanterat en CR på turnen.

Genom att betta turn och representera minst en K så kan du nog oxå pressa bort många pp och ev. någon halvdan K.

Mycket svamel blev de här är lite trött efter kvällens session...

Postad
Hade han haft t.ex K-NK så hade han nog bettat ut på turn för att kolla läget.

Skulle väntat mig en checkraise på floppen då faktiskt.

Färgdrag hade han (imo) spelat hårdare på flopp.

Vete fan, det är skrämmande många som spelar dem passivt. Har sett typ 5 stycken färgkombodrag checksynas ned senaste dagarna. Det är helt jäkla barockt.

Det ända som han kan tänkas ha som man kan va "rädd" för är en 6:a, då kommer garanterat en CR på turnen.

Ja, men då hade jag ju inga outs heller så då har jag ju inte direkt kostat mig själv en del av potten genom att missa checken. Det är ju betydligt värre att kosta sig ett stort bet + ~12-18% av potten än att bara kosta sig själv ett stort bet.

Genom att betta turn och representera minst en K så kan du nog oxå pressa bort många pp och ev. någon halvdan K.

Folda ett k? Det finns inte.

Postad
Om du betar och han synar och en xr kommer på river betar du då igen?

Nä, då har jag ju hyffsat showdownvärde mot hans färgdrag, så QJ är nog lite för bra för att beta då. De enda bättre händerna jag kan få loss då är ju rimligen Ax och jag tror inte de utgör en jättedel av hans HD.

Postad

Tveksamt om jag höjt före floppen där, men hade minst synat.

Jag hade garanterat betat turn, BB kan mycket väl ha synat med hålstege, en 4a, mediumpar eller liknande på floppen som han ger upp på turn. Blir också tufft på sistagatan om du checkat bakom på turn då du nästan måste syna med Q-hög om river blankar och han betar in i dig.

Postad

Varför skulle du syna?

Alla ickemuppar vid bordet fattar ju direkt att du är rätt tom då.

Postarna har ju betydligt mycket sämre händer än random, så mot dem och UTG så är jag rätt säker på att QJo har ett equityövertag. Problemet är ju hur spelarna bakom reagerar. En fördel är att jag tror att det inte är någon som orkar trebeta med KQ bakom mig.

Något som man också kan vara lite tveksam kring är floppbetet.

Jag hade garanterat betat turn, BB kan mycket väl ha synat med hålstege, en 4a, mediumpar eller liknande på floppen som han ger upp på turn.

Framför allt så får man ju också gratis showdown. Men jag tycker det finns en god chans att man har bäst hand här.

Blir också tufft på sistagatan om du checkat bakom på turn då du nästan måste syna med Q-hög om river blankar och han betar in i dig.

Det vete fan om man måste.

Postad

Varför skulle du syna?

Alla ickemuppar vid bordet fattar ju direkt att du är rätt tom då.

Postarna har ju betydligt mycket sämre händer än random, så mot dem och UTG så är jag rätt säker på att QJo har ett equityövertag.

Sa inte att jag skulle synat, bara att jag ej är säker på att höjning är det rätta.

Instinktiva anledningen var UTG-limpen vilket ofta brukar indikera en bra hand, men vid närmare eftertanke borde han rimligtvis ha höjt med en bra tass med tanke på de två postarna.

Annars för att ofta synar båda postarna (eller åtminstone en av dem) en höjning och då har du byggt en ganska stor pott med en halvdan hand, håller du potten liten kan du lättare stjäla på flop eller turn med en (semi-)bluff om du missar och ingen indikerat styrka mot om du byggt en större pott fast inte indikerat någon styrka.

Möjligt att jag är ute och cyklar nu men spelar inte så mycket FL men börjar gilla spelet skarpt (spec. 7-10manna) så mer lär det bli framöver. :)

Postad
Preflopp: UTG har någon riktig pisshand i stil med 44, 87s eller något annat, annars hade han garanterat höjt. Han kan basically inte ha en kung eller ess.

Lite nyfiken på hur du tänker här; är inte Axs (och i mindre utsträckning, men ändå, Kxs) en möjlighet?

Postad
Lite nyfiken på hur du tänker här; är inte Axs (och i mindre utsträckning, men ändå, Kxs) en möjlighet?

Han är ju en sjuk sopa om han spelar typ K8s där eftersom potten med sisådär 202% sannolikhet kommer bli höjd i den här situationen. Ok, visst kan han ha det, men de flesta är inte sopiga nog att ge postade mörkar gratiskort med en hand som kan vara bäst, särskilt inte när det är två stycken. Men visst, han kan ju ha det, men jag tror att det är otroligt och att min hand ändå leder mot de inblandade HD:arna. Särskilt som jag har position.

Hjort, kan inte du starta en dagbok? Du skriver ju ändå så mycket här på forumet. Skulle vara intressant att läsa om lite mid-high stakes FL.

Nä, det orkar jag nog inte. Dels eftersom jag absolut inte vill ha railbirds, dels eftersom jag inte har tid och så lite andra orsaker.

Har funderat lite på att 10-tabla typ 5-10 eller 10-20 på party och skriva lite om det, men då får jag skaffa extra monitorer först.

Postad
dels eftersom jag inte har tid

Ursäkta, men lol! :D

Får nog hålla med Waggho där.. Hur kan en kille som har snittat på 10 inlägg om dagen i över 2 år inte ha tid :roll:

Dom andra argumenten kan jag dock köpa...

Postad
Postarna har ju betydligt mycket sämre händer än random, så mot dem och UTG så är jag rätt säker på att QJo har ett equityövertag. Problemet är ju hur spelarna bakom reagerar. En fördel är att jag tror att det inte är någon som orkar trebeta med KQ bakom mig.

Med två posters och en limper före kan man väl i stort sett höja med "any 2" och hoppas bli trebettad av två överkort och ändå ha +EV. Ser inte hur folk med någon koll skulle kunna undvika att 3 betta dig här med KQ i den här situationen. Men vad vet jag...

På turn känns det som man får betta ut och hålla tummarna. Potten är rätt stor och ett turn-bet kan om inte annat köpa en free showdown.

Vad gör du om rivern kommer "tom" och motståndaren bettar? Är potoddsen(1:8 givet ett bet på turn annars 1:6) tillräckliga för att plocka upp ett missat färgdrag eller hade du kunnat tänka dig att höja på rivern och hoppas att han lägger en bättre hand(Ax etc), vilket inte behöver lyckas särskilt ofta för att visa vinst (25% vid turn bet)?

Postad
Med två posters och en limper före kan man väl i stort sett höja med "any 2" och hoppas bli trebettad av två överkort och ändå ha +EV. Ser inte hur folk med någon koll skulle kunna undvika att 3 betta dig här med KQ i den här situationen. Men vad vet jag...

Nä, jag skulle ju aldrig bara syna, men vad jag sett innan så var det rätt fattigt med trebetande på bordet. Klart, till och med det värsta kallsynspucko borde ju fatta att det är läge att trebeta här.

Vad gör du om rivern kommer "tom" och motståndaren bettar? Är potoddsen(1:8 givet ett bet på turn annars 1:6) tillräckliga för att plocka upp ett missat färgdrag eller hade du kunnat tänka dig att höja på rivern och hoppas att han lägger en bättre hand(Ax etc), vilket inte behöver lyckas särskilt ofta för att visa vinst (25% vid turn bet)?

Känns som en fold eller möjligen en raisebluff, även om jag så klart kan ha skitmånga händer i den här sekvensen så finns det ju extremt många bättre händer än QJ jag kan ta synen med som ändå är för dåliga för att värdebeta. Exempelvis alla par och alla ess.

Kanske raisebluff, beror nog lite på vilket kort som kommer, men det är ett spel man ska vara jävligt restriktiv med rent teoretiskt. Överlag bluffas det way too much på rivern i fixlimit. Howard Lederer utvecklar det lite här.

du ska ej skotta hjort! därför ställs du inför så svåra beslut när d blir store penge för dig!

Ingen fara, jag har inte råd med 1-2 så allt över det är i stort sett skit samma. Den här sessionen finansierades genom att jag hittade tidernas gömma med pantburkar i en container. Som tur var vann jag potten så nästa vecka så blir det whiskas istället för ÖB:s sunkiga lågpriskattmat.