Smygaren Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 Party Poker 1/2 Hold'em (10 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: Hero is Button with A:spade:, J:spade:. 3 folds, MP1 calls, 2 folds, CO calls, Hero raises, 1 fold, BB calls, MP1 calls, CO calls. Flop: (8.50 SB) 6:diamond:, 7:spade:, 5:heart: (4 players) BB checks, MP1 checks, CO checks, Hero bets, BB calls, MP1 calls, CO calls. Jag försöker dra till mina överkort. Ingen har väl högt par eller bättre överkort än vad jag har. Jag hoppas att alla foldar. Om jag får syn är det av stegdrag och då får jag väl lägga mig om det kommer ett farligt kort på turn. Normalt sett har ingen träffat floppen bättre än möjligen 78s. En motståndare med A7-A5 borde ha bettat ut. Turn: (6.25 BB) A:heart: (4 players) BB checks, MP1 checks, CO checks, Hero bets, BB folds, MP1 raises, CO calls, Hero 3-bets, MP1 caps, CO calls, Hero calls. Normlat sett har MP1 träffat esset, då är jag före om han inte har tvåpar (men då borde han bettat på floppen för att inte ge frikort till draghänderna). Men vad har CO? River: (18.25 BB) 8:club: (3 players) MP1 checks, CO checks. Där kom åttan. Vad göra nu? (Dessutom är jag nyfiken på om jag spelat fel tidigare i handen.) Jag postar nog resultatet framåt midnatt såvida jag inte får ovanligt många eller få svar på detta inlägg innan dess. Citera
Callahan Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 Tror det är lite bättre att checka floppen (bet är inte jättedåligt dock). Ett par betar inte alltid ut för många av dina motståndare tillämpar "check to the raiser". Gråtsyn får räcka på turn tycker jag. Du kan ha bäst hand men framför allt har du ofta flera outs som du absolut inte vill betala fyra bets för. Checka river och hoppas på ett mirakel. Varför skulle man beta? Citera
Hjort Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 Om du representerat en hand med ett stort ess i och någon börjar bråka på turn så är det inte helt ovanligt att de har en sån hand totalslagen. Appropå ingenting så är det många som nästan aldrig betar in en preflopphöjare med par utan kör på checkraisen istället. Det är extra verkningsfullt om man har A som kicker till sitt par eftersom man då ofta får in två eller fler små bet mot en hand som bara har tre outs. Jag vet inte vad du tror att en riverbet ska göra för nytta mot två motståndare, men jag kommer inte på särskilt mycket iallfall. Checka och se om du tar potten helt enkelt. Citera
Smygaren Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 7 Februari , 2006 Om du representerat en hand med ett stort ess i och någon börjar bråka på turn så är det inte helt ovanligt att de har en sån hand totalslagen. Appropå ingenting så är det många som nästan aldrig betar in en preflopphöjare med par utan kör på checkraisen istället. Det är extra verkningsfullt om man har A som kicker till sitt par eftersom man då ofta får in två eller fler små bet mot en hand som bara har tre outs. Jag vet inte vad du tror att en riverbet ska göra för nytta mot två motståndare, men jag kommer inte på särskilt mycket iallfall. Checka och se om du tar potten helt enkelt. Jag checkade och vann potten. Spelaren som raisade på turn hade [Ad, 2h] och CO hade [Kc, 3c]. Jag såg ingen anledning att betta på river eftesom jag säkert är slagen klart oftare än 50% av de fallen jag blir synad. Dock kanske jag är för aggressiv på turn. De flesta normala spelare som bettar ut där har väl Axs och två par. (Sen vet jag faktiskt inte hur många som spelar låga suited connectors, floppar två par, och sandbaggar på floppen. Jag skulle inte direkt överväga det själv, men det är ju många som tar helt andra beslut än jag skulle göra...) Å andra sidan är det ju djävulskt många som spelar Ax (där lim x -> 0 för att uttrycka sig matematiskt). Citera
Hjort Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 De flesta normala spelare som bettar ut där har väl Axs och två par. Om han betat ut så hade han betat innan det var din tur, nu checkraisade han. Och ja tvåpar och stege utgör en hyfsad del av hans HD där, även om A4/A8 samt lite allmäna muppAx inte direkt är en omöjlighet. Citera
Smygaren Postad 8 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 8 Februari , 2006 Om han betat ut så hade han betat innan det var din tur, nu checkraisade han. Du har rätt. Jag var lite splittrad eftersom jag satt vid pokerbordet samtidigt som jag postade inlägget. Citera
Hjort Postad 8 Februari , 2006 Rapport Postad 8 Februari , 2006 Du har rätt. Jag var lite splittrad eftersom jag satt vid pokerbordet samtidigt som jag postade inlägget. Har blivit lite av en pet peeve för mig eftersom folk har börjat använda det till allt så att det betyder samma sak som "bet". Exempelvis att man "betar ut" i sista position, vilket minst sagt är lite konstigt. Citera
Smygaren Postad 8 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 8 Februari , 2006 Har blivit lite av en pet peeve för mig eftersom folk har börjat använda det till allt så att det betyder samma sak som "bet". Exempelvis att man "betar ut" i sista position, vilket minst sagt är lite konstigt. Ja, det är bra att du säger till. Jag skulle nog själv undrat vad skribenten egentligen menade om jag läst mitt inlägg. Citera
PPjunior Postad 8 Februari , 2006 Rapport Postad 8 Februari , 2006 Checka floppen. Det här är en katastrofflopp för din hand: 1) Du träffar inget par eller bättre och inte heller något legitimt drag. Allt du har är två överkort och ett bakdörr färgdrag. 2) Den här floppen träffar limparnas möjliga händer klockrent. 5, 6, och 7 ingår i väldig många händer de spelar. Om de inte har träffat något par eller bättre så erbjuder floppen oändligt med stegdrag. Kör en PokerStove simulation och du kommer se att din hand inte ”mår så bra” på den här floppen. Eftersom det är troligt att dina motståndare träffat, så ökar riskerna att bli höjd samtidigt som chansen att vinna potten med ett bett minskar. Dina motståndare är snälla att ge dig ett gratiskort. Ta det. BTW, om någon hade bettat ut på floppen innan det var din tur så hade du haft en enkel fold. Jag hade definitivt bara synat höjningen på turn, inte 3-bettat. När du höjer före floppen sätter dina motståndare dig på ett stort par eller höga kort, framförallt händer som innehåller ett ess, som AK, AQ och AJ. Jag vet att det här är micro limit, men även fiskarna där vet att spelare som höjer före floppen brukar ha AK, AQ, AJ, AA, KK, QQ osv. Så det är uppenbart även för fisken att esset mycket väl kan ha hjälpt din hand. Det är därför väldigt oroväckande när du blir höjd. Det är mycket möjligt att esset precis förbättrade hans hand till tvåpar (A7, A6, A5), lägg dit möjligheterna att han kan ha slöspelat något plus att de gångerna du faktiskt leder ofta kommer bli utdragen på rivern ändå, och du befinner dig i ett ganska jobbigt läge. Jag hade dock inte lagt mig utan synat och utvärderat min situation igen efter riverkortet. Citera
Smygaren Postad 9 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 9 Februari , 2006 Checka floppen. Det här är en katastrofflopp för din hand: 1) Du träffar inget par eller bättre och inte heller något legitimt drag. Allt du har är två överkort och ett bakdörr färgdrag. 2) Den här floppen träffar limparnas möjliga händer klockrent. 5, 6, och 7 ingår i väldig många händer de spelar. Om de inte har träffat något par eller bättre så erbjuder floppen oändligt med stegdrag. Kör en PokerStove simulation och du kommer se att din hand inte ”mår så bra” på den här floppen. Eftersom det är troligt att dina motståndare träffat, så ökar riskerna att bli höjd samtidigt som chansen att vinna potten med ett bett minskar. Dina motståndare är snälla att ge dig ett gratiskort. Ta det. Jag är mycket medveten om att min flopp mår rejält illa av den här floppen! Min tanke var att a) sannolikheten är inte så stor att någon redan har en stege b) jag investerar ett bet för att få veta var jag står. Om jag inte gör det visar jag att jag inte har ett par. När någon av motståndarna bettar på turn på ett ofarligt kort har jag ingen aning om de bara har ett par eller om de har tvåpar/stegdrag/stege c) Jag vill driva ut spelare med hålstegedrag BTW, om någon hade bettat ut på floppen innan det var din tur så hade du haft en enkel fold. Ja, det behöver du inte övertyga mig om. Jag hade definitivt bara synat höjningen på turn, inte 3-bettat. När du höjer före floppen sätter dina motståndare dig på ett stort par eller höga kort, framförallt händer som innehåller ett ess, som AK, AQ och AJ. Jag vet att det här är micro limit, men även fiskarna där vet att spelare som höjer före floppen brukar ha AK, AQ, AJ, AA, KK, QQ osv. Så det är uppenbart även för fisken att esset mycket väl kan ha hjälpt din hand. Det är därför väldigt oroväckande när du blir höjd. Det är mycket möjligt att esset precis förbättrade hans hand till tvåpar (A7, A6, A5), lägg dit möjligheterna att han kan ha slöspelat något plus att de gångerna du faktiskt leder ofta kommer bli utdragen på rivern ändå, och du befinner dig i ett ganska jobbigt läge. Jag hade dock inte lagt mig utan synat och utvärderat min situation igen efter riverkortet. Ja, där har du lite halvrätt. Dock har jag vunnit hur många normala potter som helst där jag höjt preflop och motståndare petar in pengar i potten med toppar-med-sämre-kicker. (Mot "bra" motståndare hade jag spelat handen helt annorlunda, d v s precis som du säger.) Citera
Recommended Posts