chlu Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 Det här var ett påtagligt passivt bord. På floppen höjer jag för värde. På turn räds jag en check-raise. På rivern räds jag en check-raise. Skulle jag betat turn och river och lagt mig för en raise? Eller är jag bara resultatorienterad? Party Poker 0.50/1 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: Hero is Button with K:diamond:, 9:heart:. UTG calls, MP calls, 1 fold, Hero calls, SB completes, BB checks. Flop: (5 SB) 5:spade:, 9:spade:, 2:spade: (5 players) SB checks, BB checks, UTG bets, MP calls, Hero raises, SB folds, BB folds, UTG calls, MP calls. Turn: (5.50 BB) T:spade: (3 players) UTG checks, MP checks, Hero checks. River: (5.50 BB) K:heart: (3 players) UTG checks, MP checks, Hero checks. Final Pot: 5.50 BB Citera
Ruterkung Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 Jag hade slängt preflop för det första. Ser inget värde i att spela K9o där. På flop är det rätt att höja och turn tror jag att jag hade bettat ut och foldat mot raise och ahde de synat hae jag checkat river oavsett kort. Citera
chlu Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 7 Februari , 2006 Jag hade slängt preflop för det första. Själv kämpar jag febrilt att få VP$IP över 20%. Jag måste ha fått sämsta hålkorten i pokerns historia som har spelat K9o på knappen och ändå bara har 18.5 VP$IP. Jag tar gärna mot tips angående detta. Efter 10.000 SH har jag ett tillfredställande resultat i BB/100 och är sugen att gå upp i nivå men tänkt att det inte är någon idé när mina stats skiljer sig så mycket från det rekomenderade. Citera
Ruterkung Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 Det måste du verkligen ha fått! Om du har läst min dagbok fick jag ju läxa på att tighta till mig när jag hade ~30 VP$IP och då lirade jag aldrig K9o där... Har du 10K händer i PT? Citera
Hjort Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 Själv kämpar jag febrilt att få VP$IP över 20%. Öh, varför då? Det låter som lite allmänt 2+2-botstänkande. Bra poker handlar inte det minsta om att ha några särskilda siffror utan om att hitta lönsamma situationer, ibland blir det jättemånga floppar, ibland väldigt få. Och något som definitivt är sant är att några mellanlimitgrinders på 2+2 knappast har full koll på vad som utmärker en bra pokerspelare. Citera
Hjort Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 turn tror jag att jag hade bettat ut och foldat mot raise och ahde de synat a) Man "betar ut" när man är först att beta ur tidig position. b) vilken form av värde tror du dig ha i att beta på turn? En sämre hand synar inte, möjligen viker en bättre, men varför skulle det finnas någon sån ute? Citera
chlu Postad 7 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 7 Februari , 2006 Har du 10K händer i PT? Ja, shorthanded. Själv kämpar jag febrilt att få VP$IP över 20%. Öh, varför då? Okej, jag tar väl i när säger "kämpar febrilt". Men det verkar finnas en diskrepans mellan vad som anses optimalt och vad jag gör. Jag skulle vilja förstå vad skillnaden beror på. Jag använder t o m en rekommenderad pre-flop tabell som tydligen ska ge lämpliga siffror. Så icke i mitt fall tydligen. Citera
Hjort Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 Okej, jag tar väl i när säger "kämpar febrilt". Men det verkar finnas en diskrepans mellan vad som anses optimalt och vad jag gör. Jag skulle vilja förstå vad skillnaden beror på. Jag använder t o m en rekommenderad pre-flop tabell som tydligen ska ge lämpliga siffror. Så icke i mitt fall tydligen. Kokbokspoker är sällan en särskilt bra idé, försök fundera lite kring vad som gör olika händer spelbara istället. En någorlunda belysande övning kan vara att på egen hand spela ut händer mellan olika motståndartyper och se hur det förändrar sig beroende på vem som gör vad. Ett exempel kan vara hur AJo presterar mot någon som höjer med 7% pfr och är allmänt passiv jämfört med hur det går mot någon som kan tänkas höja med 15% av händerna och är hyperaggro. Naturligtvis krävs det att du sätter upp lite regler och har disciplin nog att följa dem. Lite fattigmanssimulation helt enkelt. Och det är klart att det finns en diskrespans mellan vad som är bäst och vad du gör. Om poker vore så lätt att du kunde spela ungefär så bra som det går efter några månader i gemet skulle ingen kunna tjäna särskilt mycket pengar på att spela poker. Citera
Ruterkung Postad 8 Februari , 2006 Rapport Postad 8 Februari , 2006 a) Man "betar ut" när man är först att beta ur tidig position. Ok, mitt fel. Var kanske lite oklart vad jag menade. b) vilken form av värde tror du dig ha i att beta på turn? En sämre hand synar inte, möjligen viker en bättre, men varför skulle det finnas någon sån ute? Jag har kanske fel här men jag tänkte att de kanske kan vika ett lågt samtidigt så ger du inte ett gratiskort ifall du leder. Men det är alltså fel att beta här? Citera
chlu Postad 8 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 8 Februari , 2006 Okej, jag tar väl i när säger "kämpar febrilt". Men det verkar finnas en diskrepans mellan vad som anses optimalt och vad jag gör. Jag skulle vilja förstå vad skillnaden beror på. Jag använder t o m en rekommenderad pre-flop tabell som tydligen ska ge lämpliga siffror. Så icke i mitt fall tydligen. Kokbokspoker är sällan en särskilt bra idé, försök fundera lite kring vad som gör olika händer spelbara istället. Det pågår en viss verksamhet av den arten, men det går långsamt när jag måste tänka själv. En någorlunda belysande övning kan vara att på egen hand spela ut händer mellan olika motståndartyper och se hur det förändrar sig beroende på vem som gör vad. Ett exempel kan vara hur AJo presterar mot någon som höjer med 7% pfr och är allmänt passiv jämfört med hur det går mot någon som kan tänkas höja med 15% av händerna och är hyperaggro. Naturligtvis krävs det att du sätter upp lite regler och har disciplin nog att följa dem. Lite fattigmanssimulation helt enkelt. Det där luktar ju arbete! Man spelar väl poker för att slippa sånt? Och det är klart att det finns en diskrespans mellan vad som är bäst och vad du gör. Om poker vore så lätt att du kunde spela ungefär så bra som det går efter några månader i gemet skulle ingen kunna tjäna särskilt mycket pengar på att spela poker. Tanken är att minska skillnaden. Poker är jobbigt på det sättet att avstånded mellan bra spel och goda resultat är stort. Speciellt för en ej-så-erfaren är det lätt att bli osäker och då kan det vara skönt med en krycka. Lite benchmark-siffror att jämföra sig med. En tabell att titta i. Ett dag-jobb. Citera
Bjorn_ Postad 8 Februari , 2006 Rapport Postad 8 Februari , 2006 Att ha ett par procentenheter för låg VP$IP jämfört med någon slaggs mall är antagligen en mycket modest läcka. Speciellt om man jämför med att lägga till diverse marginellt spelbara händer som man kanske inte är bekväm med eller kan spela korrekt. Vill också tillägga att jag hade lagt K9o där preflop (både på full ring och shorthanded) och jag har närmare 30 i VP$IP. Handen är ju extremt olämplig att spela i en flervägspott där den får ypperliga chanser att demonstrera sin kapacitet tillomvända implicerade odds. Vill du ha kommentarer så kan du ju maila över (PM:a mig för detaljer) ett par hundra slumpmässiga händer som jag kan kolla över... Det känns lite som att du funderar på fel saker. För övrigt tycker jag givet att du väl satt dig i den här svårspelade positionen att du skall bet-folda toptvåparet för värde på rivern. /Bjorn Citera
Recommended Posts