Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå gubbar o gummor.

Spelade NL holdem cashgame live hos mig i söndags med några studentpolare.

På knappen sitter Fi som har spelat tight aggressiv hela natten. Själv har jag kört blandat, bluffat en del, åkt fast med bluff nån gång och visat upp monsterhänder vid showdown några gånger så jag antar att Fi har svårt att få en read på mig. Dessutom ligger jag plus vilket har en betydelse psykiskt. Även Fi ligger plus.

Det är en trevlig soft hemmagame med fattiga studenter så blindsen är på humana 1-2 kr, men vanlig höjning preflop är 10 kr.

Stacken som vi har framför oss för tillfället är runt 150 kr var.

Jag sitter på SB.

Jag får 88. Alla synar fram till knappen och Fi höjer till 10. Jag reraisar till 30. Alla lägger sig fram till Fi som synar.

Flopp 255.

Min känsla är att han sitter på pocketpar. Han kan även ha synat med AK-AJ, kanske även KQ och KJ. Men känslan är pocketpar.

Jag ska agera först på floppen och jag misstänker att om jag checkar så kommer han att ställa in. Potten är redan på 60 kr och vi har runt 120 kvar.

Min read på honom är att han inte har AA-QQ för då hade han höjt preflop. Ev. hade han gjort det med JJ också. Starkast känner jag att han har TT eller 99.

Så jag tänker att om jag ställer in nu så kan jag ev. få honom att lägga ner TT eller 99 pga rädslan att jag har AA-JJ.

Jag ställer in. Han synar och vinner med TT.

Frågan är, hade jag kunnat begränsa min skada eller spelade jag rätt?

Fi sa i efterhand att han inte vet om han hade checkat eller ställt in om jag hade checkat på floppen, men att om jag hade höjt på flopp, turn och river med små belopp runt 10 varje gång så hade han nöjt sig med att syna ner hela vägen för han var rädd för överpar. Men när jag går all in så kände han att jag inte hade så stark hand egentligen, för att jag inte försökte mjölka honom.

Vad tycker ni hade varit rätt spel?

Postad

Genom att ställa in ur position har du ingen möjlighet att få mer information om hans hand. Jag hade nog betat ut 40 på flop och varit beredd på fold om han ställt in.

Fast o andra sidan hade jag hade nog inte re-raisat preflop till 30 ur position utan nöjt mig med att syna.

Postad

Jag brukar alltid reraisa med mellanpockets från vilken position som helst, dels för att få bort alla andra och komma HU, dels för att få folk som har höjt med sämre händer som t ex A-junk suited, eller lägre pp att överväga att lägga sig före flopp, dels för att få mer info preflopp, vid t ex reraise fr Fi.s sida, och slutligen för att få kommando i handen på floppen genom att ha visat styrka före flopp.

Genom att enbart syna före flopp hade förmodligen de andra 2 vid bordet synat så vi hade spelat en 4-vägs pott som drastiskt dragit ner mina vinstchanser om jag var uppe mot AK-AJ eller lägre pp.

Däremot kan jag köpa ditt resonemang att betta 40 och överväga fold om han ställer in.