Zalon Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Tjo! Jag har efter en konversation med Hans bestämt mig för att skriva korta rapporter från varje turnering där jag drar lite händer och hur jag tänkte när jag spelade dem à la Daniel Negreaunu-style (jag utger mig inte för att vara något proffs dock ; ). Syftet är att ge underlag för en diskussion kring turneringsspel och specifika situationer. Använd den här tråden för att kommentera rapporterna, men om ni vill skriva en egen rapport så skapa en egen tråd. Citera
Zalon Postad 6 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 6 Februari , 2006 Premiär Pot Limit Hold'em Min inställning inför denna turnering var att "spela". Jag kände att jag hellre kunde åka med 10 4 off på andra handen än att bli bortblindad och komma åtta. I mina ögon fick jag ett ganska tight bord med Anders (Pinnen) direkt till höger och Shams till vänster. Övriga spelare vid bordet var Hans, Jessica, Pelle, Fredrik och Maria. Direkt på första handen så spelar Hans en rätt stor pott mot Anders som han förlorar. När han raisar på andra så funderar jag på om han är tiltad eller bara galen. Jag har JJ på knappen och funderar en stund. Utan read anser jag att jag bör raisa här för att: 1) Få mer information 2) Ev. plocka upp blindsen + Hans raise Jag känner mig inte direkt trygg med min hand men funderar på vad jag bör göra om Hans raisar (vilket skulle betyda all-in för honom). Jag kommer fram till att om han gör det så finns det ett par händer jag skulle sätta honom på: AK, AQ, QQ, JJ och ev. 10 10 och 9 9. Jag tror inte att Hans vill gå all-in med AA och KK innan han sett floppen, för chansen är att han har mig dominerad par vs par och kan få ut mer värde från en låg flopp. Alltså utesluter jag dessa händer. Mot övriga händer har jag antingen coinflip eller dominerar honom (bortsett från QQ) och därför bestämmer jag mig för att calla om han nu skulle raisa. Det enda jag inte vill att han gör är att calla, eftersom mitt floppbeslut antagligen kommer bli jobbigt. Hans tänker en stund och foldar sedan (han hävdade att han hade KQs efteråt, en ganska korrekt fold alltså). Några händer senare så har jag 65s UTG+1. Anders har foldat och jag bestämmer mig för att raisa till 100 (4x). Med blindsen på en så här låg nivå tycker jag att det är okej att gambla för < 5% av stacken med en sån här hand. Jag skulle inte gjort samma sak med säg 20bb i stacken, såvida det inte var på en steal. Att raisa i det här läget innebär också att man förvirrar motståndaren om det skulle bli en flopp och eventuellt kan man även plocka upp blindsen om man har tur. På ett aggressivare bord skulle jag inte raisat så här tidigt, men jag känner att jag kanske får blindsen 30-40% av gångerna genom att raisa här och då känns det som ett okej move. Jag får en call från Hans på button och blindsen foldar. Floppen är Q96 med backdoorflush för mig. Jag känner mig lite förvirrad och i efterhand är det här den enda handen som jag känner att jag spelade fel (inte preflop men på floppen) under turneringen. Jag ville betta, men gav Hans cred för en hand, medium pockets eller highcards som KQ, QJ, KJ. Alltså checkade jag och Hans betta så klart och jag folda snabbt. Hans floppar stolt upp 10 7 off och jag känner mig lite dum. Kanske hade varit bättre att lägga ett halvt pottbet här. Två händer senare är jag på BB och Jessica raisar UTG+1 och det foldas runt till mig. Det är pottbettat upp till 100 och återigen känner jag att det är okej att gambla för knappt 4% av stacken. Jag har x y off och callar (min hand är inte relevant för scenariot). Floppen är 962 två i samma suit. Med en sån här flopp tror jag inte Jessica har träffat (såvida hon inte har ett högt par). Har hon ett högt par borde hon raisa om jag bettar och så jag bettar pott. I det här läget känner jag att ett mindre bet skulle tolkas som svaghet. Jessica funderar och callar sedan. Nu är jag väldigt säker på att hon har highcards eller typ AA eller 99. Turn är 5 i fel suit. Jag går för halvt pottbet och det räcker för att hon ska folda. En stund senare gör jag ett hyfsat svagt spel genom att limpa A9off UTG. Jessica raisar från mid till 200 och blir callad av Maria på SB och jag funderar en stund och callar sedan. Limpen är i efterhand helt fel, men callen gör jag för att jag känner att Jessica inte nödvändigtvis sitter på ett starkt ess utan mer troligt två high cards eller medium pockets. Maria har jag ingen koll på, men bettar hon ut så foldar jag nog troligtvis såvida jag inte träffar jättebra. Floppen är AQ4 rainbow. Maria checkar snabbt och jag bettar 300 in i 650-potten. Jessica funderar och här blir jag riktigt orolig. AK skulle vara otroligt jobbig och AQ eller QQ så är jag helt körd. Jag bestämmer mig ändå för att betta ut på turn om hon callar, vilket hon gör. Jag bettar 500 och bestämmer mig direkt för att ge upp handen om hon callar/raisar. Den här gången har jag tur, och hon foldar igen. Efter en halvtimme är blindsen på väg upp men jag ligger runt 5k så jag fortsätter att gambla. När vi närmar oss breaket spelar jag en av två händer som var riktigt avgörande för mig. Med blindsen på 100/200 så limpar Fredrik från mid med 1475 kvar i stacken. Jag har AJs på small blind och övriga spelare har foldat. Med runt 5k i stacken, mot BB:s 1500 och Fredriks 1275 känner jag mig trygg med att: 1) plocka upp BB + Fredriks limp 2) Få en All-in mot mig. och alltså pottbetar jag upp det till 800. BB foldar och Fredrik callar(?!). Floppen är 862 rainbow och jag hittar ingen fold här nånsin och bettar sådär halvglatt 675 (rädd för medium pockets främst). Fredrik callar och visar 87s och dubblar upp. Vinner jag den här handen är jag uppe på nästan 7k med 100/200-blinds. Trivia: jag hade 20.4% i handen på floppen och behövde investera 21.4% för att syna en all-in. Istället för att vara i chiplead är jag nere på 3k och med relativt höga blinds så är min sits inte lika bra längre. Efter breaket börjar Fredrik och Shams steala vilket gör det omöjligt för oss andra att göra något. Shams slår ut tre spelare från bordet (Andreas, Anders och Maria) och håller på att slå ut Fredrik också i det som måste vara turneringens värsta hand. Fredrik raisar, Shams re-raisar och det foldas runt till Fredrik som inte ser glad ut men säger typ "Jag måste calla". Shams har K9 i klöver och Fredrik har två sexor (ingen klöver sexa). Floppen är brutal för Fredrik. AK2 två klöver och han drar till en out (klöver sex är ju död numera). Turn ger Shams en kung till för en onödig triss. River är klöver sex! Jag lyckas hålla mig vid liv och dubblar med AK vs AQ mot Shams innan det är dags för final table. Jag har nästan 5k och lyckas dubbla till nästan 10k när jag slår ut Daniel. Vi är fyra spelare kvar: Shams, Ulf, Fredrik och jag. Kort därefter spelar jag den andra avgörande handen för mig. Fredrik UTG-raisar pott upp till 3k. Shams foldar och jag har AQ på sb och raisar pott vilket blir all-in för oss båda. Jag har nästan 10k och Fredrik just under 9k. Han blixtcallar efter att Ulf foldat och visar K10off. Floppen är K92...turn är en 10:a men jag har både flushdraget och drag till broadwaystraighten. River missar totalt och jag åker på handen efter. Citera
NorthQ Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Kommentar om KT vs AQ(s) (såg inte när vi spela att du hade suit och fick färgdrag, trodde det bara va kneckten som kunde hjälpa dig till river) Men iaf, Preflop ville jag helst stjäla blindsen, eventuellt syna en all in där jag hoppades på iaf ha 40%. Varken bra för tableimagen att folda där eller för markerna som hade legat väldigt pyrt till om jag raise-foldat, så jag ansåg mig ha bättre chanser för turneringsvinst om jag synar där (Ej gjort någon beräkning på detta dock) Anledningen till blixcallen var ju att jag redan bestämt mig för vad jag skulle göra, plocka upp blindsen å va glad eller gambla på en ok hand 4-way. Hoppas du inte blev alltför sur över den synen Edit: verkar som du tänker igenom en del aspketer som jag inte brukar tänka spå noga på, bra jobbat.... jag har faktiskt lärt mig en del genom att läsa denna post Edit2 Stavfel fixade Citera
Zalon Postad 6 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 6 Februari , 2006 Jag hade inte tänkt att basha någon i mina rapporter och menade verkligen ingenting med det jag skrev. Att du blixtsyna var ju ett rent referat Tanken kring det här är inte att försöka få folk att säga "OMG JONAS IS DA REAL 1337-player" (jag är den första att erkänna att jag har otroligt mycket att lära mig om Hold'em) utan att starta en diskussion kring turneringsspel. Jag tror många i sällskapet har idéer kring hur man spelar rent generellt och vet hur de ska agera i såna situationer, men jag vill få igång ett tänkande kring mer specifika scenarion. T ex hur man gör mot olika typer av spelare och spelanpassning beroende på stackdjup och blinds. Citera
ooop Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 Intressant hmmm, skulle postat en liknande post om inte mitt spel varit rätt kasst (för loose) och det gick dåligt overall. Inga kort, spelade fel. Hade lite reads på bordet iaf, men det var sällan utrymme för moves (förutom mot Jonas obviuosly). När Jonas säger "fan Hans, nu checkade ju jag, du kommer ju betta", så gör jag det. Sure, jag kommer åka på en eventuell trap nu och då, men jag tror statistiken talar för att jonas är sanningsenlig (för han är en sån ärlig kille.....hehehehe) Nåväl, väl skrivet och bra med vettiga tankar om hur du spelat =) Ser fram emot nästa postning (nästan lika mkt som nästa turnering ) Citera
Drdunkel Postad 7 Februari , 2006 Rapport Postad 7 Februari , 2006 I den brutala handen mot kviden tror jag han var på väg att folda ett tag... då jag fick för mig att fråga "vad ligger blindsen på nästa nivå?" då kviden hade fått smaka 600 i big blind dröjde det 3 röda sekunder innan han callade. men som jonas sa. hade jag bara callat hade jag slagit ut honom på flop eller turn. gg hela gänget. Citera
NorthQ Postad 3 Juni , 2006 Rapport Postad 3 Juni , 2006 Hm den här tråden la du ned ganska kvickt zaaalon Citera
Zalon Postad 3 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 3 Juni , 2006 var för mycket dagböcker vid den perioden och sen tänkte jag inte lika aktivt på hur jag spelade så då fanns det inte så mycket att berätta Citera
Zalon Postad 19 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 19 Juni , 2006 Hade en jättekul rapport från shorthand-turneringen (den andra som spelades) som jag tyvärr glömt bort helt och hållet nu. Men ni får helt enkelt vara nöjda med min korta rapport från Main Eventen 2006. Vi blev 18 glada spelare fördelat på 3 bord. Mitt bord såg ut på följande vis: Stefan, Jonas R, Jonas S, jag, Anders och Andreas. De som jag på förhand kände att jag hade reads på var Anders och Andreas och jag kände att jag nog kunde göra en del moves på dem. I början av turneringen kändes bordet väldigt lugnt. Ingen tog några risker utan det var en hel del raise preflop, alla foldar eller bet på floppen och alla foldar. Jag försökte bryta mönstret genom att spela lite mer löst och det gick sådär. Första handen jag lirar. Jonas R (möjligt att jag tagit fel på spelarna ... R är den från Ulfs sällskap iaf) limpar från CO. Jag har 96off på sb och limpar och Anders checkar. Floppen kommer flerfärgad och är ess-hög med undercards till mina kort. Alla checkar. Turn är en sjua. Jag testar fältet med ett pottbett. Anders foldar, Jonas synar. River missar och jag bettar 2/3 pott och får en syn. Muckar handen och Jonas visar inte (så klart). Några händer senare. Har J8s på CO. Raisar och får syn av Andreas och Stefan på sb resp. bb samt Jonas som limpat CO. Floppen missar mig men är relativt låg så jag cb:ar när det checkas runt. Tyvärr checkraisar Stefan och jag foldar ju så klart efter att ha stekt ett tag. Missar någon bluff till och känner att det är läge att lugna ner sig. Uppenbarligen har jag fel image vid bordet och att gång på gång stabba kommer nog inte löna sig såvida jag inte har något. Nere på 3500 marker och det är fortfarande första nivån. Får 98s på sb och limpar efter att Andreas limpat utg. Anders checkar och vi ser en rätt bra flopp för mig, 852 med två i fel färg för mig. Det blir check, check och Andreas bettar 150, dvs pott. Jag tvekar (lite skådespel skadar ju aldrig) och raisar sedan 500. Anders foldar och Andreas "goes in the tank" som man säger. Jag var hyfsat säker på att jag var före och undrar om han funderar på att syna med överkort. Jag börjar snacka en del, mest för att det är kul men ju mer han tänker desto mer osäker blir jag på vad han har. Till slut säger jag "Jag tror faktiskt inte att du limpar A8 eller K8 därifrån". Han tittar på mig, tänker lite till och foldar sedan. Efteråt berättade han att han faktiskt hade A8 och att det jag sa fick honom att folda handen. Puh! Så efter den handen kändes det lite bättre, men jag kände fortfarande att jag inte fick cred för mina spel. Två gånger spelade jag passivt från knappen och blir raisad av blindsen och när jag väl får AKo utg limpar jag den i hopp om att någon ska raisa. Anders limpar och Jonas S på bb checkar. Jaha, så bra var den planen. Floppen kommer K84rainbow. Check från bb, jag checkar och Anders checkar. Varför ge free cards här? Jag resonerar så att om jag är före så är jag långt före och jag är inte rädd för några överkort eftersom jag har esset. Eftersom Anders var en av dem som raisat mig rätt mycket innan kände jag också att om jag bettade på turn så skulle han se det som att jag försökte köpa potten och kanske göra ett move på mig. Sen finns det en bra chans att Anders limpat KJ/KQ och då kanske han bettar floppen också. Turn är ett A så helt plötsligt har jag en superstark hand. Jonas checkar igen och nu bettar jag ut 2/3 pott. Tyvärr så raisar inte Anders utan synar bara och Jonas foldar. River är Q. Brädet är alltså AKQ84. Jag checkar. Ja, det här är ett ypperligt läge att valuebetta en hand som borde vara good 95% av gångerna men hur ofta checkar man en bra hand på rivern egentligen? Jag hoppades att Anders skulle tänka så och betta. Och det gjorde han. Pottbet till mig. Jahopp då raisar vi väl med 1000 till då (2/3 pott tillbaks). Han steker lite och säger sedan "Ja, men jag går väl all-in då". I mina ögon är Anders en tight spelare. När han gör ett sånt här move så har han något riktigt bra, i det här fallet JT eller 88/44. Så jag säger något frustrerat "Men kom igen! Du kan ju inte ha knekt-tio eller trissen!". Hade det varit någon annan spelare hade jag antagligen blixtsynat men nu kände jag att min hand kanske inte var good. Jag kommer ändå fram till att lägga topptvå på ett sånt här bräde faktiskt inte går (hade haft 1500-2000 marker kvar om jag foldat) så jag synar och floppar upp mina AK. Anders säger besviket "Nej, jag har inte stegen" och visar AJ. Jag förstod faktiskt inte hur han tänkte i det läget, jag var potcommitted och lägger bara min hand där om jag totalbluffar. Senare berättar han att han fått för sig att han hade stegen och därför spelade han som han gjorde. Jag var ju lite shortstack och gick upp på 7000 marker efter det. Anders går kort därefter all-in. Stefan synar och jag har AKs på big blind och har ett beslut att ta. Jag bestämmer mig till slut för att syna och missar så klart floppen. Checkar till Stefan och han bettar. Jag foldar. Jag: "Jag hoppas att du har något." Stefan: "Jo, jag har något." Han visar AA. Anders har 88 och ingen har förbättrat och Anders åker ut. Blev break ganska kort efter det och jag flyttades till bord två där en av rivalerna om leaderboard-titeln, blivande vinnaren Noq satt. Han var i ganska gott skick och det var även Ulf så jag visste att jag antagligen behövde ta poäng för att kunna hålla minst andraplatsen på listan. Noq har position på mig och jag vet att han aldrig ger respekt när jag raisar så jag spelar rätt tight eftersom han täcker mig med mycket. Det händer inte så mycket, det är 10-12 spelare kvar och det känns lite som att big stacksen väntar på final table. Helt plötsligt visar det sig att Ulf åkt ut vilket kom lite som en chock för min del. Kändes som att han låg grymt bra till och sen är han plötsligt ute. Han mumla något om att han var all-in 3 ggr i rad och losa alla. Hårt. Sitter med 77 på CO och raisar. Herr Noq, för dagen utrustad med både solglasögon och hård rap-musik i hörlurarna, sitter på sb och reraisar. Jag inser att jag har ett jobbigt beslut och börjar tänka. Jag känner att Noq är stark, men inte monster-stark. Alltså tror jag att jag kan se floppen och sedan ta beslutet om jag vill spela för resten av min stack. Jag synar. Floppen är Q104. Noq bettar 2/3 pott eller 2000 marker. Det är väldigt mycket av min stack. Jag känner att han verkligen kan ha AK och totalmissat men har ändå 5-6k kvar om jag foldar. Så jag tar det lätta beslutet och foldar. Lite senare ... Alla foldar till mig och jag behöver marker. Tur att jag är på knappen och har KK då. Jag har hört att om man slänger markerna långt ifrån sig så är man svag och räknar undermedvetet med att markerna ska förloras och om man lägger dem nära kroppen så är man stark och räknar med att vinna potten. Så jag gör en sloppy 3x-raise. Noq tittar ner på sina kort och frågar "Hur mycket har du, Jonas?". Jag räknar upp det jag har och han raisar till 3000, halva min stack. Jag tvekar i 2-3 sekunder och säger sedan "Okej, let's go!" och dunkar min markerstapel i bordet. Noq blixtsynar med sina nior och jag dubblar upp. Sweet. Det blir final table en stund senare. Vid finalbordet sitter följande spelare: Danne Åberg, Maria, Jonas R, Stefan, Andreas, Kalle, Noq och moi. Det händer inte så mycket för min del i början av finalbordet. Plockar upp A7off på CO och raisar. Kalle på sb synar. Floppen är J22. Han check/synar. När turn är 9 bettar han ut. Jag har ingen aning om hur han spelar så jag foldar. Jag tror han bluffar men blindsen är hyfsat höga och jag vill inte ta en gamble när jag trots allt ligger rätt bra till. Danne som är direkt till höger om mig utg-raisar. Han har inte spelat så många händer och han är en av många spelare vid finalbordet som jag inte har någon koll på. Jag har AKo och det är väl nu eller aldrig man ska gambla tänker jag. Dannes raise är till 2500 (blindsen är väl på 300/600, ev. mer) och jag har lite drygt 10k i stacken och trycker in. Noq foldar och Kalle börjar tänka. Under tiden som han gör det foldar Danne. Tyvärr så var inte det här den första pre-folden jag såg under turneringen (det var den första jag påverkades av dock) och eventuellt inför vi någon form av enkelt varningssystem till nästa gång. Mer om det senare, nu tillbaks till själva handen. Kalle tänker och tänker och jag är mer eller mindre säker på att han har JJ eller bättre. Han har råd att förlora 10k eftersom han har runt 17-18k sammanlagt så han synar till slut och visar K10s. Rätt många förvånade ansikten vid bordet kan man lugnt säga. Ett ess på turn och jag har en rätt bra position. Handen efter och jag får AKo igen! Raise utg. Jonas R som är på knappen har inte spelat en hand på jättelänge och movar in för 7-8k. Foldas till mig och jag säger något bekymrat "Wow, du har verkligen inte spelat en hand på jättelänge. Syn.". Han visar K10!? Ingen favorit i repris dock, tia på turn och jag har skapat ett monster. BB på mig handen efter. Danne på sb movar in. Han är shortstack kring 5k (blindsen på 800/400). Jag har A7 och synar. Han visar Q9s och jag vinner när ett ess kommer på turn. Jag är i chiplead ett tag men blindsen är ändå rätt höga och jag kan inte riktigt utnyttja den lilla edge jag har. Kalle känns lite svårspelad och jag blir rätt tight även i late position. Några händer senare så raisar Kalle. Jonas R som ligger bra till raisar till 10k. Andreas direkt efter raisar till 10100 (100 till alltså). Kalle synar och Jonas visar AK, Andreas QQ och Kalle A9. Floppen TT9. Turn blank och river ... K. Rätt brutal med tanke på att Noq hade foldat ett ess i samma hand. Jonas slår ut två spelare och vi är fyra kvar och itm. Dubbel cash för både mig och Fredrik då vi säkrade varsin plats på topp2 på leaderboarden när Andreas åkte. Topp4 i ordning ... jag, Noq, Jonas, Stefan. Jag är rätt besviken över hur jag spelade när vi var 4 kvar. Vid ett par tillfällen blev jag riktigt passiv och foldade ess med medium kicker ett par gånger till raise. Jag mova in från sb med A6 och lyckades få Noq att folda A7. Tyvärr bjöd jag tillbaks när han mova in från utg och jag också hade A7 på bb. Han kändes inte superstark och jag kunde/borde nog gamblat i det läget. Vid det här läget hade andra Jonas ett massivt chipövertag (han hade nånstans mellan 30-40k) medan vi andra låg på 5-15 big blinds vardera. Med cirka 10-11 big blinds kvar degar jag från utg med 55. Stefan på BB har 6-7 big blind och slowrollar mig lite innan han synar med 99. Losar den och har 3,5 big blind kvar och är big blind handen efter. Noq myser så klart, åker jag vinner han leaderboarden. Han ser så klart läget att slå ut mig och höjer det jag har kvar. Jag har J4s och behöver typ 31% för att gambla. Jag tror jag har det och synar. Han har KQo och tyvärr har jag ingen tur och åker Börjar städa iordning och hämtar bilen, under tiden så tappar Jonas sin chiplead och Noq slår ut honom kort därefter och en stund senare så har han inte bara säkrat leaderboard-titeln utan även vunnit main eventen. Oh well, runner-up igen ... får väl bli tredje gången gillt när nu det blir av. Stort tack till alla som kom, utan spelare blir det ju ingen turnering. Extra stort tack till Danne som ställde upp och bokade lokalen. Citera
NorthQ Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Kan väl glädja dig över att om du nu hade A6 när jag foldade A7an...så gjorde ju jag en felaktig fold medan du gjorde korrekt fold när du hade A7. Citera
Zalon Postad 19 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 19 Juni , 2006 vadå... split is the shit Citera
Recommended Posts