Gå till innehåll

Tja, en fråga om oändlig decimalutveckling


Chris_

Recommended Posts

Jo, en sak jag har funderat på en längre tid, men itne fått något driekt svar på och som jag tänkte att någon här kunde svara på är som följer;

Låt säga att vi har 3 exakt, precis, lika stora pappersbitar. Tillsammans är bitarna 100% (självklart), men vardera bit är bara 33,oändligt många 3or.

Tillsammans blir alltså bitarna bara 99,oändligt många 9or.

Hur kan man förklara detta?

Kom å tänka på att detta kanske var rätt plats att fråga på på nattbussen på väg hem från krogen så jag reserverar mej för eventuella felstavningar och felformuleringar men tror folk förstår vad jag menar ändå.

 

* RP, tidigare "Tja...en fråga..." - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att du försöker översätta fel.

 

Pappersbitarna är INTE INTE INTE 33,33333%. Det är felaktigt. Varje pappersbit är 1/3 av det hela.

 

1/3+1/3+1/3 = 3/3 och kan förkortas till 1.

 

 

Däremot är 1/3 INTE = 33,33%. DÄR ligger ditt fel.

 

 

Det du säger är:

 

"Om vi har ungefär 5 båtar, hur kan då tre gånger det vara 12?"

 

Nonsens helt enkelt.

 

Så, upprepar mig. Varje bit är 1/3, INTE 33,33%. 33,333333333 (osv)% är det närmaste du kommer 1/3. Men det är inte samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33,333333333 (osv)% är det närmaste du kommer 1/3. Men det är inte samma sak.

Det är precis samma sak. 0,33... med oändligt antal treor (jag tolkar dit "osv" som oändligt antal treor) är exakt lika med 1/3. Det går bara inte att uttrycka med ett ändligt decimaltal. Ett annat sätt att notera ett sådant tal är

  __
0,33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här frågan har väl diskuterats tidigare i någon tråd. Jag minns att någon postade ett bevis från någon vetenskaplig tidsskrift som publicerades 1 April något år. Det var i samma tråd som 1/x-tratten diskuterades.

 

Edit: Har för mig att tråden hette något i stil med "Jag bevisar att 3+3=10" och det var diverse "snillrika" bevis där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33,333333333 (osv)% är det närmaste du kommer 1/3. Men det är inte samma sak.

Det är precis samma sak. 0,33... med oändligt antal treor (jag tolkar dit "osv" som oändligt antal treor) är exakt lika med 1/3. Det går bara inte att uttrycka med ett ändligt decimaltal. Ett annat sätt att notera ett sådant tal är

  __
0,33

 

Nopers. Nopers igen! Du är inne på gränsvärden och limesfunktioner (vissa andra här i varje fall). Fyller du på med decimaler så kommer 0.33 att närma sig 1/3. Efter ett givet antal decimaler är man så nära att det kvittar - och att det i de flesta praktiska fall är helt egalt vilket du väljer. Men lik förbannat är inte 1/3 = 0.3333, oavsett antalet decimaler. Som sagt, du kan uttrycka det decimalt med tillräcklig nogrannhet för att det ska kvitta, men samma sak blir det aldrig.

 

På samma sätt går det heller aldrig att skriva ut pi.

 

Att det kvittar, och att 33,333% duger jämt... det är en annan sak. Precis som 1/3 och 0.33. Det är olika saker.

 

Som du skriver:

 

Det går bara inte att uttrycka med ett ändligt decimaltal.

 

 

Faktiskt finns det mängder av saker runt omkring oss där våra avbildningar av verkligheten stämmer dåligt. Detta var ett halvtaskigt exempel, men det belyser ändå en intressant frågeställning. Samma/lika dök upp nyss, när någon undrade när dygnet egentligen slutar? Där fastnar man på tiden som indelad i steg, när naturen istället flyter på kontinuerligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där fastnar man på tiden som indelad i steg, när naturen istället flyter på kontinuerligt.

Jag tror Zeno vill ha ett snack med dig.

 

Senaste forksarrönen hävdar att den inte alls flyter kontinuerligt... :P

Jag har allmänt dålig koll på teoretisk fysik, men finns det alltså en teori om grynig tid? Coolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid lika kul att se någon som inte vet vad han/hon pratar om som försöker övertyga resten om att han/hon har rätt.

 

1/3 är inte lika med 0,33 eller 0,333333 eller 0,333333333333333333333333

MEN 1/3 ÄR lika med 0,33...

Dvs med oändligt många decimaler är uttrycken EXAKT lika. Men om du någonstnans bryter decimalutvecklingen och säger nu får det räcka så är de ju självklart inte lika.

 

Varför du blandar in pi vet jag inte. Pi och en tredjedel har väldigt lite gemensamt. Det enda jag kommer på som är gemensamt för talen är att bägge har en oändlig decimalutveckling. Det som skjiljer utvecklingarna åt är att pi's inte upprepar sig enligt ett bestämt mönster och det går därför inte att skriva pi exakt i decimalform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det där för skitsnack, kydyl? Pi är EXAKT lika med 22/8 och det är 1/3 också.

 

Edit: 22/8, inte 8/22. :)

 

Jag förstår inte skämtet? Förklara gärna.

 

Edit: Där föll poletten ner, tror jag.

Bra! Förklara gärna för oss som inte begriper då. Det där var i särklass det mest kryptiska jag någonsin läst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det där för skitsnack, kydyl? Pi är EXAKT lika med 22/8 och det är 1/3 också.

 

Edit: 22/8, inte 8/22. :)

 

Jag förstår inte skämtet? Förklara gärna.

 

Edit: Där föll poletten ner, tror jag.

Bra! Förklara gärna för oss som inte begriper då. Det där var i särklass det mest kryptiska jag någonsin läst. :)

 

Om jag tolkat det hela rätt så syftar det hela på Kydyls påstående att Pi och 1/3 inte har överdrivet mycket att göra med varandra. Då är Dev vitsig och hävdar att sambandet mellan de två är att de är samma tal, dvs 22/8 och att Kydyl därför svamlar. Om det har någon djupare innebörd så fattar jag det inte i varje fall.

 

Det som fintade mig mest var det att han editerar inlägget och ändrar sitt påhittade tal. Det påverkar ju inte poängen och det gjorde mig därför mycket förbryllad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där fastnar man på tiden som indelad i steg, när naturen istället flyter på kontinuerligt.

 

Senaste forksarrönen hävdar att den inte alls flyter kontinuerligt... :P

 

Hmm, vilka rön skulle det vara? Att det finns teorier som säger att tiden är diskret är väl ingen nyhet men att man påvisat detta experimentellt (som jag tolkar att du påstår) låter som en oerhörd nyhet. Vad syftar du mer exakt på?

 

Rent teoretiskt är det nog mest sannolikt att både tid o rum är diskreta men att verkligen påvisa detta expermentellt kräver mycket mer än vad vi människor klarar att åstadkomma med nuvarande teknologi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...