Gå till innehåll

Översättning nivåer mellan FL och NL


Lottie

Recommended Posts

Jag har spelat NL på din nivå. Ska du börja spela FL så börja på 0,5/1 så du lär dig det lite annorlunda spelet. På 1/2 är inte spelarna bättre, skulle tro samma som din NL nivå. På 2/4 kan det svänga rätt mycket i bankrullen så där ska du inte börja, lätt att gå neråt 100 dollar rätt snabbt om du blir utdragen några gånger. Arbeta dig uppåt, jag tycker 1/2 dollar nivån är rätt rolig och det finns många som inte spelar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat NL på din nivå. Ska du börja spela FL så börja på 0,5/1 så du lär dig det lite annorlunda spelet. På 1/2 är inte spelarna bättre, skulle tro samma som din NL nivå. På 2/4 kan det svänga rätt mycket i bankrullen så där ska du inte börja, lätt att gå neråt 100 dollar rätt snabbt om du blir utdragen några gånger. Arbeta dig uppåt, jag tycker 1/2 dollar nivån är rätt rolig och det finns många som inte spelar bra.

 

Låter vettigt! Jag tackar för råden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte efter lite så ta en eller två dagar på 0,5/1 och börja sedan på 1/2 nivån. Lätt att det inte händer så mycket på lägsta nivån. Man vill ju vinna en del. Fullring och shorthanded är väldigt olika. På fullring har jag upplevt att det är statitisk poker som gäller med få bluffar. I shorthanded premieras ofta aggresivitet.

 

I FL kan du inte skydda dina händer som AA, KK så bli inte förvånad om du blir utdragen. Men rådet är ändå att satsa hårt på bra händer. Är det många som går med i potten så kör lite suited connectors och Ax suited.

 

Spelar du ett par timmar på 1/2 nivån fullring så går du med en insats på 50 dollar upp till 70 dollar om det går bra och ner till 30 om det går sämre. Större är inte variansen. 2/4 är det mycket större varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL 0,5-1 motsvarar ungefär FL 5-10 om man tittar på de generella BR-kraven, dvs 300 BB och 3000 bb.

 

300BB = 600bb, alltså bigblind i FL ska vara 5ggr större än NL.

 

Det är ju dock som han säger, "kravet" för NL är ju 3000 big blinds = $3k och för FL 300 big bets = $3k. skillnaden är ju att man betecknar NL med 0.5/1 (vilket är blindsen) och FL med 5/10 (betsen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om detta med BB översättning men jag kollade på Party på genomsnittspotterna på de olika FL nivåerna.

 

1/2 var det cirka 12 dollar, 2/4 25 dollar, 3/6 35 dollar, 5/10 50 dollar. På den som frågades NL nivå 0,25-0,5 var det cirka 15 dollar i potten. Det är kanske fel att tänka så men det handlar väl om att spela om pengar man känner att man behärskar. Man spelar ofta dålig poker om man tycker det är för är för stora pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök Lottie hamna på ett bord där de spelar löst. På t ex Party ser man genomsnittspotterna. Om du spelar där det är tight så händer inget. Spelet har upplevt att det blir betydligt lösare efter kl 21. Ett riktigt löst bord kan vara hur kul som helst och det finns det vill jag lova. Folk som inte alls har koll, de spelar allt med ett ess med vilken kicker som helst, synar dig för att de är nyfikna på hela bordet.

 

Men ställ dig i kö på ett löst bord men det är roligare med 1/2 nivån. På shorthanded är det mer löst men där kan det snabbt gå neråt om man får dåliga kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL 0,5-1 motsvarar ungefär FL 5-10 om man tittar på de generella BR-kraven, dvs 300 BB och 3000 bb.

 

3000 bb är dock bra mycket mer tilltaget ä 300 BB. Jag skulle nog säga att NL 0.5/1 närmast motsvaras av FL 3/6.

 

Skillnad på Big Bet och Big Blind. FL 5/10 motsvaras av NL 1/2 då en Big Bet är dubbelt så mycket som en Big Blind. Förhållandet nivåerna emellan är alltså 1/5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL 0,5-1 motsvarar ungefär FL 5-10 om man tittar på de generella BR-kraven, dvs 300 BB och 3000 bb.

 

3000 bb är dock bra mycket mer tilltaget ä 300 BB. Jag skulle nog säga att NL 0.5/1 närmast motsvaras av FL 3/6.

 

Skillnad på Big Bet och Big Blind. FL 5/10 motsvaras av NL 1/2 då en Big Bet är dubbelt så mycket som en Big Blind. Förhållandet nivåerna emellan är alltså 1/5

 

Nu rör du ihop det. Om 3000 big blinds gäller som br-krav för NL och om 300 big bets gäller som br-krav för FL så motsvaras FL 5/10 (big blind = 5) av NL 0.5/1 (big blind = 1) och inget annat. Förhållandet mellan nivåernas big blind-storlekar är däremot just 5 som du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite offtopic nu :P. Ni som hänger på internationella pokerforum. Typ 2+2, är det lika mycket snack om 300 å 3000BB där eller är det en regel a la pokerforum.nu?

 

300 BB har det väl snackats om sen urminnes tider. När det gäller NL däremot tror jag att 20 inköp är en ganska standardmässig rekommendation även om den inte är på långt när lika etablerad som 300 BB. Jag har i alla fall inte sett något utbredd användande av en 3000 bb-regel, den är nog mer á la pokerforum.nu eller närmare bestämt Olas artikel i ämnet.

Skillnad på Big Bet och Big Blind. FL 5/10 motsvaras av NL 1/2 då en Big Bet är dubbelt så mycket som en Big Blind. Förhållandet nivåerna emellan är alltså 1/5

Jag vet inte riktigt vad det är du vill säga. Jag är såklart medveten om att det ena är stora mörken och det andra stora satsen :roll: . Det jag menade var att 300 Big Bets i FL ger mindre säkerhetsmarginaler än 3000 big blinds ger i NL och att det därför blir lite fel när man översätter nivåer med hänsyn till de reglerna.

Det finns inget generellt förhållande mellan nivåerna, det är olika spel helt enkelt.

Det går ju inte att säga något exakt, men det är klart att det finns ett förhållande. Som nybörjare tror ju många att 1/2 NL är samma nivå som 1/2 FL vilket blir lite fel. Om man nu vill byta från det ena till det andra kan det ju vara bra att veta ungefär var svängningarna i rullen är ungefär lika stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du ett par timmar på 1/2 nivån fullring så går du med en insats på 50 dollar upp till 70 dollar om det går bra och ner till 30 om det går sämre. Större är inte variansen. 2/4 är det mycket större varians.

 

Det här vet jag inte om jag kan hålla med om. Mer än 10 big bets svänger det alla gånger på några timmar med lite tur/otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...