Gå till innehåll

Hur bör förvalsknappen för "call" funka?


SeEmSi

Recommended Posts

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det har hänt mig flera gånger att jag har tryckt in check rutan och det har funkat bra, men det har även blivit check varvet efter utan att jag tryckt in den knappen. Jag tror att det kan ha något att göra med att jag sitter på modem. Har även blivit så att jag foldat tvvå händer irad utan att tryckt in foldknappen på andra handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEJ det händer inte på alla sajter

Det har fungerat på samma sätt som på 24h på alla siter jag lirat på som har en sådan knapp. Därav frågan, och det är väl inte konstigt att vi inte förstår vad du pratar om när vi inte sett alternativet?

 

Jag antog att du spelat på Expekt men tydlligen inte.

 

Att slänga ur sig saker som "om du inte kan hantera det så använd det inte" är ju rent löjligt. Förklara gärna för mig hur man ska använda förvalsknapparna för call och vara säker på att man callar det som står i rutan när jag påbörjar klickandet?

Men som du beskriver det så är det ju faktiskt så att det står beloppet du tänker syna när du tänker klicka. Det är ingen ovanlig, men dålig, lösning 24h har använt sig av här. Förhoppningsvis kan de ju fixa det nu, men jag gissar att det dröjer lite innan det kan ordnas.

 

Nej så är det inte. Läs en gång till vad jag skrivit:

 

"Antingen precis efter att jag sänt impulsen till fingret att trycka eller efter trycket men innan programmet hunnit reagera."

 

Jag har två gånger bett er förklara hur man ska använda knappen och ni svarar försiktigt. Om du med försiktigt menar nåt annat än inte alls så vill jag gärna ha en mer utförlig beskrivning.

 

Sättet man använder sig av sådana knappar på är helt enkelt jäkligt försiktigt. Själv använder jag aldrig sådana knappar i big-bet pga risken för feltryck. Så jag tycker att det är ett utmärkt råd att inte använda det om man inte känner sig säker på att hantera det, jag följer det ju själv.

 

Ehh, varför argumenterar du emot om du själv inte använder knappen pga risken för feltryck. Knappen är livsfarlig och borde tas bort eller programmeras om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, varför argumenterar du emot om du själv inte använder knappen pga risken för feltryck. Knappen är livsfarlig och borde tas bort eller programmeras om.

Jag argumenterar inte emot mig själv, jag tycker att det är en dålig funktion. Tidigare så argumenterade jag mot din reaktion, vilken jag tyckte var överdriven, angående ett problem som jag sett som så vanligt att det inte ens var värt att fundera över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag den ende som håller med SeEmSi?

Nejdå, jag tycker också att det är en dålig lösning. Men eftersom jag är van vid den så tycker jag det inte är konstigt och undviker den automatiskt. Därför verkade SeEmSi:s reaktion väldigt överdriven i mina ögon.

 

Du är van (aka du har redan oavsiktligt satsat en massa pengar) så därför är det inget konstigt. Bara att låta bli den. Låt alla andra stackare råka ut för samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, varför argumenterar du emot om du själv inte använder knappen pga risken för feltryck. Knappen är livsfarlig och borde tas bort eller programmeras om.

Jag argumenterar inte emot mig själv, jag tycker att det är en dålig funktion. Tidigare så argumenterade jag mot din reaktion, vilken jag tyckte var överdriven, angående ett problem som jag sett som så vanligt att det inte ens var värt att fundera över.

 

Det här blir mitt sista inlägg i den här tråden riktat mot dig Johan.

 

Du verkar inte alltid läsa andras inlägg ordentligt. Jag skrev inte att du argumenterar mot dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna för mig hur man ska använda förvalsknapparna för call och vara säker på att man callar det som står i rutan när jag påbörjar klickandet?

 

om man klickar och "håller kvar" klicket så kan man ändra sig om beloppet ändras. Detta gäller både förval och vanliga knappar. Mao, klicka, håll kvar och om du ångrar dig flytta musen från knappen/förvalet.

 

anledning till att man inte vill flytta runt knappar eller ha för många förval är att det ska kännas enkelt och intuitivt för nya använadre som inte är såvana pokerspelare och att vana pokerspelare inte ska behöva läsa en manual för att börja använda ens mjukvara.

 

Har självt prövat siter där man valt att byta plats på knapparna (jmf med andra siter) och det blev helt ospelbart.

 

mvh stefan (24hpoker)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag arbetar med användbarhet tycker jag att den här diskussionen är mycket illustrativ.

 

När någon påpekar brister i användbarhet hos programvara (som kryssrutan för call på 24h), så är det alltid många som tycker att det är användaren som ska anpassa sig. "Var försiktig", "skyll dig själv", "så har det alltid funkat", "låt bli då", osv... Vet inte var den här lusten att försvara programvaran och lägga ansvaret på användaren kommer ifrån. Självklart är det tvärtom. Programvaran ska vara anpassad till användaren.

 

En av världens tyngsta experter på användbarhet, Jakob Nielsen, skriver en intressant krönika på sin webbsajt, http://www.useit.com/ varannan vecka. Hans senaste krönika (från i förrgår) kan direkt tillämpas på den här diskussionen. Ett citat:

 

When there is a mismatch between technology and people, the answer should not be to change the humans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om två-tre personer tycker funktionen är dålig men resten tycker den är bra, då är väl funktionen anpassad till användaren? Alla kan ju inte bli nöjda och när de inte kan det brukar majoriteten få som de vill.

 

Personligen tycker jag det är på gränsen till klantigt att inte ta reda på hur programvaran fungerar innan man börjar använda den. Det räcker ju med att spela en eller ett par händer för att se att förvalssynknappen alltid är på samma ställe, och att den ändrar belopp till de belopp som gäller för syn, i samma ögonblick som någon gör en höjning. Funderar man på att förvalssyna och det är personen som sitter innan dig som är på tur är det ju inte värre än att man antingen väntar tre sekunder tills den snubben gjort sin action eller göra ett långt klick (som sostlind beskrev)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kubo, det vet jag inte men jag antar det eftersom:

 

1. Jag har aldrig, under mer än 5 år som nätpokerspelare, hört någon ens nämna problemet

 

2. Den här tråden har funnits ett tag i en av de mest välbesökta delarna av forumet och ni är bara tre (vad jag vet) som höjt rösten. Tycker folk att det är en dålig funktion borde de passa på att klaga lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om två-tre personer tycker funktionen är dålig men resten tycker den är bra, då är väl funktionen anpassad till användaren?

 

Nej. Man måste till exempel ta hänsyn till konsekvenserna för de användare som tycker att en funktion är dålig. Dålig användbarhet av tekniska hjälpmedel har i många fall i världshistorien lett till att människor dött (flygplan som kraschat, fartyg som kolliderat, etc). Även om samtliga användare på förhand var överens om att funktionen var bra, så innebär det inte att funktionen var väl anpassad till användaren. Användbarhetsundersökningar handlar inte om att göra opinionsundersökningar bland användarna.

 

Om du menar kryssfunktionen för call på 24h, så anser jag som användbarhetsexpert att den är dåligt design:ad. Du kan ha en annan uppfattning, men för att ta reda på vem som har rätt räcker det inte med att fråga folk här på Pokerforum. Vi behöver ta fram olika alternativa designs av funktionen och sedan låta en användbarhetsexpert testa på en representativ grupp användare. För att veta hur en representativ grupp användare ser ut måste vi göra en målgruppsanalys tillsammans med 24h. (Pokerforums medlemmar är antagligen väldigt långt från representativa -- 24h vill säkert nå fler användare.)

 

Jag kan spontant tänka mig 5-10 alternativa sätt att design:a den här funktionen och jag är säker på att flera av dem skulle fungera bättre än nuvarande design. Några exempel:

 

1. CALL-knappen blir oklickbar under första halvsekunden den visas.

 

2. Förkryssrutan försvinner under en halv sekund innan CALL-knappen dyker upp.

 

3. Förkryssrutorna blir ett tillval som användaren själv får välja om han vill ha. Default ska vara att de inte finns. Har man aktivt valt att aktivera funktionen, kan man (kanske) lägga risken på användaren.

 

Personligen tycker jag det är på gränsen till klantigt att inte ta reda på hur programvaran fungerar innan man börjar använda den.

 

Du lägger ansvaret på användaren, och du är inte ensam om att resonera så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kubo, eftersom 24h tråden(arna) är forumets största och mest välbesökta (med bred marginal) vågar jag nog påstå att det är massor av 24h:are som sett denna tråd.

 

Elvis, jag tror säkert att 24h är intresserade av att hyra in en "användbarhetsexpert" för att lösa detta stora problem. Ring dem direkt ;) Om ni tycker att det är ett stort problem får ni väl se till att det får en lösning då. Jag bryr mig inte nämvärt och tycker det hela är en pettitess. Är det så viktigt för dig att du vill jämställa problemet med dåliga funktioner som får flygplan att störta ska jag sluta klaga. Jag visste inte att en sådan , i mitt tycke, struntsak kunde vara så viktig. Sorry.

 

En ändring åt endera hållet ändrar inte mitt pokerspelande så får ni till en förändring som passar er bättre har jag inga problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så viktigt för dig att du vill jämställa problemet med dåliga funktioner som får flygplan att störta ska jag sluta klaga. Jag visste inte att en sådan, i mitt tycke, struntsak kunde vara så viktig. Sorry.

 

:D

 

Jag ville bara ge ett par exempel på att det inte alltid räcker med att göra en majoritet av användarna nöjda. Jag tycker också att det är en viss skillnad mellan att några spelare förlorar några euro och att ett flygplan störtar.

 

För mig personligen är det ingen stor fråga heller -- jag är van användare av förkryss-knapparna och använder dem på alla sajter jag spelar på. Anledningen till att jag gav mig in i den här debatten var bara att den är så typisk för hur debatter kring användbarhetsproblem brukar låta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lägger ansvaret på användaren, och du är inte ensam om att resonera så.

 

Nej, tack gode gud för det. Den dagen de som hävdar att personligt ansvar för sina egna handlingar är en dålig idé blir en majoritet hoppar jag från en bro. "Men oj hoppsan, det står ingentstans på den här pistolen om att folk kan dö om man siktar mot nån och trycker av. Jag kan rimligen inte dömas för mord eller dråp, eftersom Smith and Wesson inte hyrt in någon användbarhetsexpert som hjälpt dem med användbarheten" :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det off-topic här, men ett litet PS:

 

Det jag retar mig mest på hos 24h är "är du säker på att du vill gå all-in"-frågan. Jag reagerar spontant "det är klart som f-n att jag är, annars hade jag väl inte gjort det!". :D

 

I övrigt tycker jag att 24h har ett riktigt bra användargränssnitt. Inte riktigt i klass med Pokerstars och Paradise men klart bättre än exempelvis Prima, Cryptologic, och "den fula ankungen" Pacific...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lägger ansvaret på användaren, och du är inte ensam om att resonera så.

 

Nej, tack gode gud för det. Den dagen de som hävdar att personligt ansvar för sina egna handlingar är en dålig idé blir en majoritet hoppar jag från en bro.

 

Du misstolkar mig nu (antagligen medvetet). Jag menar bara att programvaror och även övriga tekniska apparater bör vara design:ade så att användarna intuitivt gör rätt.

 

Jag kan rekommendera dig att läsa den här rätt underhållande krönikan för lite djupare förståelse av vad jag menar: http://www.useit.com/alertbox/20041025.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. CALL-knappen blir oklickbar under första halvsekunden den visas.

 

2. Förkryssrutan försvinner under en halv sekund innan CALL-knappen dyker upp.

 

Jag gillar dessa skarpt. Ska se om vi inte kan få till det i framtiden.

 

3. Förkryssrutorna blir ett tillval som användaren själv får välja om han vill ha. Default ska vara att de inte finns. Har man aktivt valt att aktivera funktionen, kan man (kanske) lägga risken på användaren.

 

Nej, det här gillar jag inte därför att det hämmar flytet i spelet. Kan tänka mig att ha det som default men att man kan välja bort att visa förvalsknappar om man vill men jag ser faktiskt inte poängen i det.

 

I övrigt har jag spelat ett antal siter och flertalet hanterar situatonen som vi på 24h. Med detta inte sagt att det är det bästa sättet.

 

Vad som är väldigt viktigt är att ligga nära branschstandarden i utformandet av klienten. Har man notes-funktion så ska den aktiveras av att man dubbelklickar på gubben, det ska framgå hyfsat tydligt vems tur det är, det ska komma påminnelseljud, knapparna ska sitta i en viss ordning etc..

 

När vi frångår "standarden" har vi för det mesta en anledning till det. Saker som att vi väntar i 7 sekunder efter att person gått gul för att han inte ska behöva missa en giv stannar upp spelet något men gagar alla inblandade (är i varje fall vår bedömning), att om man satt sig ner vid ett bord får man inte frågan om man vill vara med direkt (som uppehåller spelet) men man kan klicka i "post blind now", när blinden kommer så läggs den i automatiskt (om man inte kryssat i sit out) är några exempel. Vi har valt att ha turneringsinformationen i ett separat fönster som man kan göra till vilken storlek som helst beroend på hur intresserad man är av infon.

 

Ovan är några exempel på hur vi tänkt. Men vi har aldrig haft en panel eller stor undersökning om hur folk vill ha det. Vi har använt egen erfarenhet och varit lyhörda och haft kunskapen att prioritera på ett sätt som i vår mening skapar en trevlig miljö för både nybörjare och mer rutinerade spelare.

 

Att det finns saker att förbättre och bygga till kommer inte osm en nyhet för oss. Mjukvaran kommer aldrig att vara färdig utan kommer att vara ett "work in progress".

 

Jag tackar för inputs och tar de vidare med mig på önskelistan. (Ett problem med 0.5 sek fördröjning kan vara att klienten har en tidsuppfattning och servern en annan beroende på skillnad i kommunikationstid mellan användare men det löser vi nog på nåt sätt).

 

mvh Stefan 24hpoker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag retar mig mest på hos 24h är "är du säker på att du vill gå all-in"-frågan. Jag reagerar spontant "det är klart som f-n att jag är, annars hade jag väl inte gjort det!".

 

När folk överbetar potten absurdt i samband med all-in poppar detta upp. Det här är ett typexempel på en funktion jag skulle vilja se att man kunde välja bort under Options nånstans.

 

Anlednignen till skyddet torde vara uppenbar. Hade vi inte haft den hade väl folk klagat på att "hur i h-e kan ni tro att jag vill beta €100 in i en €2 pott?"

 

mvh stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anlednignen till skyddet torde vara uppenbar. Hade vi inte haft den hade väl folk klagat på att "hur i h-e kan ni tro att jag vill beta €100 in i en €2 pott?"

 

Ja, jag förstår det!

 

När folk överbetar potten absurdt i samband med all-in poppar detta upp.

 

Hmm... Borde jag ta åt mig nu?... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...