Gå till innehåll

FL - Low Limit, bettandet på floppen, vad är rätt?


stompatompa

Recommended Posts

Tjena, då var det dags för mitt första inlägg.

Jag har nu lirat några veckor och det börjar gå hyfsat, men det finns en hel del brister i mitt spel.

En situation där jag inte har en aning vad jag gör är när man är före på floppen men med många "non-outs".

 

ex. jag har: Ah 9h

flopp: 9s 8d 3d

 

Jag har limpat utg, tre limpers till + bb som checkar till mig på floppen, det känns som det finns riktigt många scarecards här, i och med att det är tre limpers med så känns K, D, Kn, T farliga + eventuella färg o stegdrag.

Jag vill vinna potten nu, men mitt problen är att ett bet på floppen sällan får ut mer är en eller två pers(lowlimit), kanske är det bättre att inte betta så att potten är mindre till turnen och det blir lättare att få ut folk då, när det är dubbel bet-storlek.

Men om jag inte bettar så ger jag alla draghänder gratiskort och förlorar ett valuebet med bästa korten.

 

Jag kan inte riktigt värdera för o nackdelarna, vad väger tyngst, har jag glömmt någon viktigt anledning till att betta eller inte betta, vad fan jag vet inte.

 

 

Betta eller ej??

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där är ett ständigt problem, rätt stor chans att någon sitter med JT och Q och K är ju också högst troliga samt flushdraws och insidestr8 draws, ja det är inte så mycket du kan göra mer än att beta om du är först in och raisa om någon betar före dig för att straffa insidedragen och överkorten. Här har du en av anledningarna till att limpning i tidig position oftast inte är att föredra, synar blindsen så kommer du alltid i en mittposition på floppen och hamnar i sådana här svårigheter. Om du hade suttit på small blind så kunde du ha chansat på en checkraise på floppen för att driva ut dina motståndare.

 

Men mitt råd i den här situationen är att du måste beta floppen och om alla synar dig på floppen så får du hoppas att det kommer A eller ett kort under T på turnen. Men det viktigaste rådet är att inte limpa med A9 överhuvudtaget i tidig position....visst om det är ett väldigt loose/passive table så kan du limpa med A9s emellanåt men A9o är inte ens att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog också limpat in med A9s UTG. Är jävligt marginellt, spelar oftast lite lösa lowlimit spel så jag tar den chansen.

 

Du måste betta i denna sisten, skulle jag vilja säga. Ett egentligen bättre val hade varit att check-raisa men då måste du vara hyffsat säker på att en sen spelare ska betta. Checka turnen om det kommer något om det kommer överkort eller en suited till (antar att du lyckas slå ut lite folk på floppen). Kommer ett A eller blank så kan det vara läge att betta för att driva ut folks drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte får tre fyra limpare i snitt (alltså inte oftast, utan normalt fler för att kompensera de gånger bara en eller två spelare kommer in efteråt) så är det inte någon bra idé att limpa med A9s från första position.

 

På floppen är beten obligatorisk. Möjligen i form av en check-raise, men betas måste det göras. Du tjänar på att en hand som KQ synar dig, du tjänar antagligen lite mer på att de lägger sig, men du tjänar inget alls på att de får ett gratiskort.

 

Fixlimit handlar väldigt mycket om att höja när man har en liten fördel så att man lägger in 1/5 av pengarna men vinner potten 1/4 av gångerna. Det är alltså grundtemat för fixlimit, beta fast du troligen inte kommer vinna potten.

 

Det handlar absolut inte om att vinna så många potter som möjligt, utan att få så stort värde som möjligt på sina bra händer och betala så lite som möjligt för sina dåliga händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...