Gå till innehåll

NLT - Jättehand, hur spela turn?


Recommended Posts

** Game ID 669827840 starting - 2006-02-01 20:47:11

 

** Whatever Happens [Hold 'em] (2.00|4.00 No Limit - Cash Game) Real Money

 

- elaineb sitting in seat 1 with $457.00 [sitting out]

 

- StupiedOne sitting in seat 2 with $216.00

 

- pisak84 sitting in seat 4 with $1108.50 [Dealer]

 

- I_Grind_On_U sitting in seat 5 with $568.86

 

- rodssonzorz sitting in seat 6 with $762.20

 

 

 

I_Grind_On_U posted the small blind - $2.00

 

rodssonzorz posted the big blind - $4.00

 

 

 

** Dealing card to pisak84: King of Hearts, King of Clubs

 

StupiedOne called - $4.00

 

pisak84 raised - $16.00

 

I_Grind_On_U called - $16.00

 

(KK på knappen given raise, får syn av "I_Grind_On_U" som spelat hyfsat loose aggressive, väldigt löst preflop hittills. Duktig spelare.)

rodssonzorz folded

 

StupiedOne folded

 

 

 

** Dealing the flop: 4 of Clubs, Ace of Clubs, 6 of Clubs

 

I_Grind_On_U bet - $36.00

 

pisak84 raised - $90.00

 

I_Grind_On_U called - $90.00

 

 

(Hyfsad flop, kan ju lätt ligga under men har nötfärgdrag och position, raisar mycket hellre än att syna, men vad ska man tänka när han betar in i mig och sen synar... nötfärgdraget har jag, hur ofta orkar man slowspela triss eller tvåpar/toppair här? Han skulle kanske kunna ha AQ med klöver Q?)

 

 

** Dealing the turn: King of Spades

 

I_Grind_On_U checked

 

(Detta är ju ett enormt kort för mig ger mig trissen plus mitt nötfärgdrag. Sjukt många outs mot alla händer. Känns väldigt svårt att checka, kommer vilket annat kort som helst vill jag nog checka och se rivern här, men detta kortet gör min hand för stark. Däremot finns ju oron över vad han kan ha egentligen, har han färgen så är jag ju underdog även om jag har riktigt många outs. Han har runt 460 i stacken på turn. Check eller bet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/OMFG-neh.jpg samma kille? Isf borde han som sagt vara ganska bra... :shock: (Inte just i den potten kanske men i allmänhet om han spelar $200/$400 NL)

 

Sorry för OT, jag var bara tvungen att kommentera när jag såg namnet. Med tanke på att jag lirar NL25-NL50 så bör jag väl inte tipsa för mycket men jag skulle nog betta på ca halv pot (1/3 kanske?) jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du att han ska ha för färg egentligen?

Att syna 4x BB preflop ur sämsta position brukar kräva i alla fall en halvhyfsad hand, om din motståndare nu är duktig som du säger. Nu är både Ac och Kc borta, vilket sänker troligheten hårt för alla möjliga färger. Enda möjliga händerna är QJc och QTc. Inte ens en lös spelare brukar syna på sämre.

 

Skulle han nu ha dem, säg grattis. Garanterat EV+ att beta vidare och låta honom betala av sina Ax Xc, alternativt QQ JJ TT. Om han mot förmodan skulle ha färg så har du 7 outs för högre färg, + 10 outs för kåk/4tal, vilket ger nästan 40%. Du får nästan potodds för att syna allin ---> jättemkt EV+ för att vara initiativtagare i potten.

 

EDIT: Kan finnas en aning bredare möjliga händer, som efterföljande säger, men det är ändå inte många.

 

Det är bäst att bygga pot så tidigt som möjligt, så det är dags att börja håva in redan här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du att han ska ha för färg egentligen?

Att syna 4x BB preflop ur sämsta position brukar kräva i alla fall en halvhyfsad hand, om din motståndare nu är duktig som du säger. Nu är både Ac och Kc borta, vilket sänker troligheten hårt för alla möjliga färger. Enda möjliga händerna är QJc och QTc. Inte ens en lös spelare brukar syna på sämre.

 

Skulle han nu ha dem, säg grattis. Garanterat EV+ att beta vidare och låta honom betala av sina Ax Xc, alternativt QQ JJ TT. Om han mot förmodan skulle ha någon av dem så har du 7 outs för färg, + 10 outs för kåk/4tal, vilket ger cirka 40%.

 

Det är bäst att bygga pot så tidigt som möjligt, så det är dags att börja håva in redan här.

 

78s, 89s, 9Ts?

 

Är väl varken ovanligt eller dåligt att syna raise med om man vet vad man sysslar med på flop (förutsatt att man inte möter shortstack)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med dig jättemycket på vad du säger. som sagt jag är säkert jättemycket favorit mot många händer och har typ 60/40 på turn även om han har färgen. Så det är inte så svårspelad hand egentligen.

 

Det jag är mest nyfiken på är om någon tycker check är korrekt spelat där på turnen.

 

Att han är duktig spelare betyder absolut inte att jag kan sätta honom på två tre specifika händer utan snarare tvärtom. Han kan ha väldigt många typer av händer, han spelade väldigt löst preflop som sagt. Men på floppen vet han vad han gör. Därför det ringer vissa varningsklockor när han börjar med att beta in i mig och sedan syna min raise och checka turn....

 

Kan följa upp med resten av handhistorien för att visa hur det såg ut:

 

** Dealing the turn: King of Spades

 

I_Grind_On_U checked

 

pisak84 bet - $175.00

 

I_Grind_On_U went all-in - $464.86

 

pisak84 called - $464.86

 

I_Grind_On_U shows: 3 of Clubs, 7 of Clubs

 

 

När han ställer på turn är det ju klart han har färgen men då är jag commitad och klar inget att tveka om på den synen. Men det hela väckte en tanke hos mig, därför jag startade tråden. Han spelade ju nämligen sin hand optimalt och fick in alla pengar med bästa handen. Kan det vara rätt att checka turn här för att undvika att bli trappad?

 

Kan tillägga att jag själv förmodligen skulle spela handen likadant 99 gånger av 100 speciellt dom gånger jag är uppe mot nån "random" motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

230 i potten på turn. Checkar du visar du dig extremt svag, och då får du per automatik en fet bet mot dig på river, som du i princip måste syna. Du kan inte ha någon read på honom som säger att han måste ha färg, samtidigt som det skulle vara ett ypperligt tillfälle för honom att blåsa dig.

 

Du kommer billigare undan på det sättet, men det är iaf enligt mig mycket sämre pokerspel. På det stora hela rör det väl sig om kanske 200$ i en pot på totalt 1k$. Du vinner tillbaka dem och mer nästa gång du spelar samma hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda möjliga händerna är QJc och QTc. Inte ens en lös spelare brukar syna på sämre.
lol osv.

 

Förstår att du blir lite nojig efter floppen. Hans syn känns som om den antingen indikerar en färdig hand eller ett starkt drag - och det enda riktigt starka draget sitter ju du på.

 

Om du tror att han bluffar med fler händer (som du slår) på river än han synar med på turn är ju check på turn helt OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

230 i potten på turn. Checkar du visar du dig extremt svag, och då får du per automatik en fet bet mot dig på river, som du i princip måste syna. Du kan inte ha någon read på honom som säger att han måste ha färg, samtidigt som det skulle vara ett ypperligt tillfälle för honom att blåsa dig.

 

Oj vad konstigt sagt. För det första så är det helt falskt. Och för det andra så är det ju saker som bara talar för att checka om det nu skulle stämma.

 

Sen är det klart att man ska betta turn men det är för att vår hand totalkrossar hans HD. Även om vi sätter honom på den för honom mycket fördelaktiga HDn alla suited connectors och suited onegappers i klöver och 44 och 66 så har vi 60% equity trots att vi är slagna över 70% av gångerna. Lägger man till A4s, A6s, AK, AQ och AJ med Qc resp Jc till hans HD kommer vi upp i 75% equity. Mer gyllene tillfälle att betta finns knappt.

 

Sedan tycker jag inte du riktigt förklarade var allt EV kommer ifrån som du får från att vara initiativtagare i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check på turn är väl intressant

 

Fuat Can som du möter är väl mycket aggressiv och kan väl tänkas betta rejält på en "bluff" om du checkar turn.

Positiva effekter av att betta turn är väl små eftersom du antingen leder stort och då foldar han antagligen eller också ligger du under och då kan du väl lika gärna checka eftersom han ändå kommer syna eller raisa din eventuella turnbet. Du kan ju inte bli utdragen av att checka.

 

Checka och hoppas riverbluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hand.

 

Är han en bra spelare är det inte helt omöjligt att han lägger 44/66 om du bettar pot på turn. Tvåparet tror jag inte han skulle spela vidare (möjligtvis AK). Det finns 6 olika 44/66 han kan ha. Antalet Suited connectors/one-gaps och suitade slaskhänder som han kan spela är minst 5, men eftersom han är loose preflop så troligtvis uppemot 10-15 olika händer.

 

Så risken att han sitter på en färg tror jag är betydligt större än att han har ett set och dessutom är villig att betala av med det.

 

Checkar du ger du honom en chans att bluffa på rivern. Dessutom om bordet skulle para sig tar du garanterat hans stack om han skulle sitta på ett set.

 

Att ge gratiskort behöver du knappast oroa dig över då det vill mycket till att han ska spela ett stegdrag så långt.

 

Jag tror med andra ord en check inte är helt fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hand.

 

Är han en bra spelare är det inte helt omöjligt att han lägger 44/66 om du bettar pot på turn.

 

Om du med bra spelare menar dålig så håller jag helt med.

 

Tvåparet tror jag inte han skulle spela vidare (möjligtvis AK). Det finns 6 olika 44/66 han kan ha. Antalet Suited connectors/one-gaps och suitade slaskhänder som han kan spela är minst 5, men eftersom han är loose preflop så troligtvis uppemot 10-15 olika händer.

 

Så risken att han sitter på en färg tror jag är betydligt större än att han har ett set och dessutom är villig att betala av med det.!

 

Om vi utgår från att allt ovanstående är sant så är det fortfarande inte argument för att checka turnen. Även om vi ger honom den fantastiskt smala HDn 15 olika suited semiconnectors i klöver och bara ett set som han är beredd att gå all in på turn med så har KK drygt 50% equity. En mer i mitt tycke realistisk HD skulle ge upp emot 70% för KK.

 

Checkar du ger du honom en chans att bluffa på rivern. Dessutom om bordet skulle para sig tar du garanterat hans stack om han skulle sitta på ett set.

 

Vad skulle han bluffa med på rivern menar du? Att han skulle synat flopraisen med nånting i stil med QJ är lite väl förhoppningsfullt. Däremot är det möjligt att han värdebettar med en hel del sämre händer på rivern eller att han är beredd att betala av ett riverbet med en hand som han skulle lagt på turn. Men jag tycker fortfarande inte det är skäl nog att checka turn.

 

Och varför skulle vi garanterat ta hans stack om bordet parar sig om du tror han är tight nog att lägga ett set på turn. Jag tror istället att vi oftast tar hans stack på turn om han har set men att han kan få chans att lägga om ytterligare en klöver kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjort skrev:

Intressant hand.

 

Är han en bra spelare är det inte helt omöjligt att han lägger 44/66 om du bettar pot på turn.

 

Om du med bra spelare menar dålig så håller jag helt med.

 

Så svårt är det väl ändå inte att lägga ett set på en enfärgad bräda på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se att en lösaggressiv spelare skulle folda 44/66 på turn av rädsla för en bättre hand. Om du däremot inte betar så missar du enormt mycket värde givet händer som du fullkomligt krossar och som han kommer syna/slå om med. Och har han färgen har du väl 10+7 outs eller något sådant, orkar inte räkna exakt nu, men ställer han med färg har du mer än odds för att ta synen.

 

Du måste beta turn, och du spelar handen helt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...