Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade på ett bord med 10 spelare och $0.25/0.50 i insats

Det hade varit ett ganska tajt spel ett tag och så får man in A-A i sen pos.

dealing cards(A :diamond: - A :heart: )

Jag är dealer

Spelare 2 betalar sb(0.25)

Spelare 3 betalar bb(0.50)

Spelare 4: folds

Spelare 5: calls(0.50)

Spelare 6: folds

Spelare 7: calls(0.50)

Spelare 8: folds

Spelare 9: folds

Spelare 10: folds

Jag : raisar(till $1.50)

Spelare 2: folds

Spelare 3: folds

Spelare 5: folds

Spelare 7: calls($1)

Jag raisar bara med $1 för att se till att få utdelning på mina kort, och som förväntat så var det bara en som synade. Eftersom att han hade spelat ganska tajt tidigare men även en del all-in-bluffar så räknade ja med en skapligt bra hand iaf, så som K-10, K-J- Q-10 eller liknande

Floppen:

10 :heart: - 7 :diamond: - 6 :spade:

såg detta som en utmärkt flopp. Chansen fanns ju att han hade t-ex 8-9 men då hade han väl antagligen inte synat från början(när han tidigare hade spelat tajt, och han var nog medveten om att jag också gjorde det)

Pott: $4.25

vågade inte i detta läge betta för mkt eftersom att han antagligen skulle lägga sig då, så jag satsade $1.50, och fick direkt omslag av att han körde all-in($8.25). Tanken på en floppad stege slog mig direkt men trodde inte att det kunde vara möjligt. Även en hand som x-10 var möjlig. Men såg det som att han trodde att jag var svag efter att jag satsat $1.50 bara, och ville köpa potten. Jag synar och ser att han sitter med 8-9 off.

turn: 3 :spade:

river:2 :diamond:

Spelare 7 wins $20.75 with a straight, ten high.

Kändes som ett rätt tung förlust( då jag nästan hade räknat med en vinst med mina A-A), även om potten inte var den största. Var det något jag kunde gjort anorlunda för att förhindra detta? Skulle självklart kunnat bettat hårdare pre-flop, men var rätt säkert på att alla skulle lägga sig då och jag ville ju få utdelning på min hand.

Postad

Du måste ju skydda din hand och resonemanget att du ville få med någon i potten håller inte, just för att du kan få sin av medium händer. Förlorade hela min stack i förgår två gånger om på liknande flopp och detta trots att jag höjde 6xBB. Skulle ha släppt dem men hade inte fått några bra händer på hela kvällen och synade pga detta båga gångerna.

Postad
Skulle självklart kunnat bettat hårdare pre-flop, men var rätt säkert på att alla skulle lägga sig då och jag ville ju få utdelning på min hand.
Sen kan man förstås fråga sig om det är bättre att alla lägger sig preflop eller att någon synar din lilla bet å du blir utdragen som nu.
Postad

Att alla lägger sig när man sitter på AA är väl inte bra utdelning? Jag menar, sitter man med AA så vill man ju ha en syn, Vilka kort motståndaren än har så är han ju stor underdog. Att han får syn av 98o är väl bara bra, att han sedan floppar stegen är ju bara otur och händer ju mycket sällan. Anledning till att man höjer preflopp (för det mesta ) är väl att man tror att man har den bästa handen och därav har en edge mot sina motståndare. Just med AA har han ju ett så stort övertag att han faktiskt vill ha syn, inte av alla men i alla fall en. Självklart ska man försvara sin hand med höjning men inte bara försvara utan också skapa ett mervärde. Det gör man ju inte genom att skrämman iväg folk.

Om du trodde att du skulle få syn av en och de andra skulle lägga sig så tycker jag det var helt rätt spelat.

Postad

Floppen:

10 :heart: - 7 :diamond: - 6 :spade:

Vågade inte i detta läge betta för mkt eftersom att han antagligen skulle lägga sig då, så jag satsade $1.50.

Detta tycker jag är fel tänkt. Ett överpar är inget monster och du tar gärna hem potten på en gång. Nu spelade det iofs ingen roll för slutresultatet. Dessutom så skulle mängder av turnkort kunna ge en stege för motståndaren. Sedan tycker jag du borde höjt lite mer preflop.

Sedan är jag iofs överraskad att din motståndare gick all-in med stegen. Det är ju väldigt osannolikt han skulle bli utdragen på turn och det känns som många händer du skulle bettat med hade lagt sig mot den all-inen.

Postad
Att alla lägger sig när man sitter på AA är väl inte bra utdelning?

Nej, men det är ett bättre resultat än att de synar med klart positiva odds.

Självklart ska man försvara sin hand med höjning men inte bara försvara utan också skapa ett mervärde. Det gör man ju inte genom att skrämman iväg folk.

Mervärdet du talar om åstadkoms till väldigt stor del genom att få in pengar preflopp.

Om du trodde att du skulle få syn av en och de andra skulle lägga sig så tycker jag det var helt rätt spelat.

Jag antar att du håller med om att det är dåligt spelat om motståndaren troligen synat en större höjning? Vi talar ju inte om att trycka in preflopp, utan bara att höja så pass att motståndarna donerar hyffsat med pengar när de synar.

Postad

Nej, alltså det jag menar är att sitter han med AA så är väl det optimala att han får in hela sin stack preflop och få _en_ syn? Eftersom han har ett stort övertag, desto närmare det optimala han komma desto bättre är det väl? Om nu detta betydde en höjning på 3x BB lr 6x BB är ju upp till honom att bedömma från situation till situation.

Men i grunden håller jag med om att man ska höja mer än vad han gjorde med AA.

Postad
Nej, alltså det jag menar är att sitter han med AA så är väl det optimala att han får in hela sin stack preflop och få _en_ syn?

Nej, det optimala vore att få in hela sin stack preflopp och få runt 9 syner. Generellt gäller det att ju fler som synar stora bet preflopp ju bättre är det.

Alternativt vänta tills rivern när man har nötterna och få in allt. ;-)

Eftersom han har ett stort övertag, desto närmare det optimala han komma desto bättre är det väl? Om nu detta betydde en höjning på 3x BB lr 6x BB är ju upp till honom att bedömma från situation till situation.

Bara delvis. Det är ju oftast bättre att höja 6bb och få rundfold än det är att höja 1bb och få syn. Om motståndarna inte gör ett misstag genom att syna så är det bättre att de foldar.