Gå till innehåll

FL - Vilse i preflopspelet


Bjorn_

Recommended Posts

Har sedan jag skaffade pokertracker försökt se om jag kan få ut någon slags vettig analys av mitt spel. Det enda jag kommit fram till är att jag har lyckats bli helt lost i mitt preflopspel.

 

Har en VP$iP på nästan 30 och en PFR på 16 och det känns ju inte direkt rätt. Spelar nästan uteslutande på crypto där borden är ganska tighta preflop. Man kan väl säga att "standardhanden" är att två-tre spelare (inklusive en mörk) ser floppen för två bets var.

 

Har nu läst lite i diverse böcker och surfat runt på diverse olika genomgångar i ett försök att analysera vilka händer jag borde kasta preflop.

 

T.ex. har jag kollat in Adbul Jalib och hans preflopstrategi.

 

Han skriver ju bl.a. så här:

In games where a raise generally gets 1 or 2 callers, but rarely steals the blinds, open-raising with any playable hand is very reasonable and helps avoid leaking information.

 

Detta verkar ju stämma in hyffsat på cryptoborden vilket torde förespråka att openraisa alla händer jag spelar först in? Följer man hans öppningstabell så skulle jag i så fall kasta t.ex. AJo och KQo från tidig position vilket jag inte gör nu.

 

Någon som spelar ren raise/fold öppningstrategi enligt Jalib och har erfarenheter av detta? (Helst på full ring.)

 

Den lilla statistik jag har visar också att jag när någon limpat innan tighta till mig med SCs lägre än 98s och även med mellanpar och Axs.

 

En annan sak jag tänkt på är följande. Det är ju inte helt ovanligt i böcker och olika siter på nätet att man rekomenderar att man när bordet blir short som ett fullbord där alla spelare i tidig position lagt sig. Borde man inte kunna använda detta även baklänges genom att altså på ett fullbord (om man är i MP eller senare) och alla lagt sig fram till en spela som på ett shorthanded bord?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du pratar FL. Jag hade liknande statistik som du nar jag spelade FL. I borjan pa Januari gick jag over till SH och spelar ungefar samma starthander dvs ett VPiP pa strax under 30% och PFR pa 18%. Detta har fungerat valdigt bra for mig eftersom jag tror att SH passar mig battre som person. Jag spelar i princip alltdi raise/fold med nagra undantag. (Jobbar dessutom pa att fa ned VPiP nagot)

 

Om jag vore dig skulle jag prova SH det kanske passar din stil battre om inte kan du alltid ga tillbaka till FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag tänkt på är följande. Det är ju inte helt ovanligt i böcker och olika siter på nätet att man rekomenderar att man när bordet blir short som ett fullbord där alla spelare i tidig position lagt sig. Borde man inte kunna använda detta även baklänges genom att altså på ett fullbord (om man är i MP eller senare) och alla lagt sig fram till en spela som på ett shorthanded bord?

/Bjorn

 

Nu har jag precis börjat spela 6-max, så jag kan ju knappast betraktas som någon expert på ämnet. Men det där med att man kan spela ett fullbord där spelare lagt sig fram till MP enligt 6-max öppningsstrategi (eller tvärt om) tror jag inte alls på.

 

Enligt min mening så är attityden och spelet helt annorlunda i 6-max än i fullring där de första positionerna lagt sig. Spelet är mycket aggressivare - eller lösare om man så vill - i 6-max, så jag tror inte man kan köra samma öppningsstrategi med samma resultat.

 

Detta varierar ju såklart från bord till bord, men rent generellt tror jag inte man kan göra det så enkelt för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tros om följande starthänder? Tabellen blev ju tyvär som vanligt ful men vad har jag missat?

 

Öppningshänder (alla för raise)

Button: 22+,A2s+,K3s+,Q3s+,J7s+,T7s+,97s+,86s+,76s,A3o+,K9o+,Q9o+,J9o+,T9o (37.9%)

 

Cutoff: 33+,A2s+,K6s+,Q8s+,J8s+,T8s+,97s+,87s,A7o+,KTo+,QTo+,JTo (26.5%)

 

MP3: 44+,A3s+,K7s+,Q9s+,J9s+,T8s+,98s,A9o+,KTo+,QJo (20.7%)

 

MP2: 55+,A7s+,K9s+,Q9s+,J9s+,T9s,ATo+,KJo+,QJo (16.0%)

 

MP1: 66+,ATs+,KTs+,QTs+,JTs,ATo+,KQo (11.6%)

 

Early: 88+,ATs+,KQs,QJs,AQo+ (6.8%)

 

När potten är öppnad

Limp = one or more limpers, LimpS = 2 or more limpers, LimpSS = 3 or more limpers

 

Hero in early position

Enemy action Raise Call

Limp ATs+ 99+ AJ+ KQs, QJs, 88

LimpS ATs+ 99+ AJ+ KQs, QJs, 88-66

Raise TT+, AK, AKs

Reraise QQ+

 

Hero in middle position

Enemy action Raise Call

Limp ATs+ 99+ AJ+, KQ KQs, QJs, JTs, 88-77

LimpS ATs+ 99+ AJ+ KQs, KJs, QJs, JTs, 88-55, A9s-A8s, KQ

LimpSS ATs+ TT+ AJ+ KQs KJs-K9s QJs-Q9s, JTs, T9s, 98s, 99-33, A9s-A3s, KQ

EP Raise TT+, AK, AQs+

EP Raise + Limp TT+, AK, AKs 99, 88, AQs

EP Raise + LimpS TT+, AK, AKs 99-66, AQs, AJs, KQs, QJs

MP Raise 99+, AQ+, AQs+

MP Raise + Limp TT+, AQ+, AKs 99, 88, AQs, AJs, KQs

Reraise QQ+, AKs

 

Hero in late position

Enemy action Raise Call

EP Limp ATs+ 88+ AJ+, KQ, KQs QJs, JTs, T9s, 77-66

MP Limp A9s+ 88+ AT+, KQ, KQs, KJs QJs, QTs, JTs, T9s, 77-66

LimpS ATs+ 99+ AJ+ A9s-A3s, KQs-K9s, QJs-Q9s, JTs, T9s, 98s, 88-33,

LimpSS ATs+ TT+ AJ+ KQs A9s-A2s, KJs-K3s QJs-Q8s, JTs-J8s, T9s-T8s, 98s, 87s, 99-22

EP Raise TT+, AK, AQs+

EP Raise + Limp TT+, AK, AKs 99, 88, AQs

EP Raise + LimpS TT+, AK, AKs 99-66, AQs, AJs, KQs, QJs

EP Raise + LimpSS TT+, AK, AKs 99-33, AQs-ATs, KQs-KTs QJs, QTs, JTs,

MP Raise 88+, AQ+, AJs+

MP Raise + Limp TT+, AQ+, AKs 99, 88, AQs, AJs, KQs

MP Raise + LimpS TT+ AQ+ AKs 99-66, AQs, AJs, KQs, QJs

MP Raise + LimpSS TT+ AK+ AKs 99-22, AQs-A3s, KQs-K9s QJs, QTs, JTs, T9s, AQ, KQ

EP Raise + Reraise QQ+, AKs

MP Raise + Reraise JJ+, AKs, AK

 

Vad saknas, vad ska bort?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puh, brutal tabell, mycket att kommentera. Några småsaker efter en första genomläsning:

 

Du missade (väl?) AKs i tidig position mot tidig reraise. (QQ+ har du nu).

 

Hero late:

LimpS: Är 44-33 verkligen ok att spela här?

LimpSS: Här borde väl en del suitade händer kunna läggas till höjningsrangen? Sen hade jag själv nog plockat bort både AJo och AQo som höjbara och nöjt mig med en limp.

EP Raise: du missade AKs

EP Raise + LimpSS har du med 99-33 men inte 22. Någon särskild anledning till det?

EP Raise+Reraise: förespråkar du fold med AKo, eller missade du den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hero late:

LimpS: Är 44-33 verkligen ok att spela här?

 

Vet ej.

 

LimpSS: Här borde väl en del suitade händer kunna läggas till höjningsrangen? Sen hade jag själv nog plockat bort både AJo och AQo som höjbara och nöjt mig med en limp.

 

Min erfarenhet (på crypto) är att det är mycket svårare att "skaka av sig" folk med bet/höjning på floppen om man inte visat styrka och höjt preflop. Detta är ju förstås helt fel spelat men om folk vill vara vektätta mongon så inte mig emot. (Vill heller inte ge mörkarna frikort med dessa händer.)

 

 

EP Raise: du missade AKs

 

Ingår i AQs+ :P

 

EP Raise + LimpSS har du med 99-33 men inte 22. Någon särskild anledning till det?

 

Jag har en väldigt låg uppfattning om kortet två...

 

 

Du missade (väl?) AKs i tidig position mot tidig reraise. (QQ+ har du nu).

 

EP Raise+Reraise: förespråkar du fold med AKo, eller missade du den?

 

Pulade in lite typiska distributioner för vad folk typiskt återhöjer en EP höjare med och AKo är en klar underdog mot dessa. Faktum är att även AKs är gränsfall, denna kan man nog spela ändå pga positionen. Är man själv i tidig position måste man dock ta med i beräkningen att det är i runda slängar 5% risk att någon bakom har fått AA eller KK och vill vara med och leka vilket när det händer är rena mordet.

 

Detta förutsatt att spelarna är typiska cryptotighties, är antingen höjaren eller återhöjaren lös får man ju öppna upp en anning. Har ju inte kört PT så länge så de flesta är fortfarande unrated men av de som är ratade är det många fler stenar och möss än fiskar och telefoner.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...