Gå till innehåll

Studieplan för framgångsrik NLHE CG spelare?


gibb

Recommended Posts

Borjar inlagget med att be om ursakt for att jag inte kan skriva AAO ( hehe ) eftersom jag sitter i Australien just nu.

 

Hejsan! Min karnfraga far vanta, borjar med en kort introduktion.

 

Jag har lite vaga planer pa att ge pokern ett arligt forsok nar jag kommer hem fran min semester. Jag har spelat lite laglimit tidigare, och en del live med mina vanner. Det har gatt daligt men jag har haft mycket roligt. Man kan saga att min kunskapsniva ar pa den nivan att jag vet att outs, pot-odds, reads, BR och liknande, och lite om hur de fungerar men tillampar dem mera sallan.

 

Jag ar framst intresserad av poker som ett roligt fritidsintresse att dela med mina kompisar, och ambitionen ar att kunna tjana lite extra pa sidan av under tiden jag studerar pa universitetet. Jag har tankt att jag ska ta en tva eller tre manader lang tid da jag anvander en del av min fritid till att spela och forbattra mitt spel sa mycket som mojligt. Sedan ska jag forsoka utvardera resultaten sa gott det gar under den tiden, for att darefter ta stallning till om jag klarar av att uppna min ambition att tjana lite pengar under studietiden. Utvarderingsverktygen lar val bli PT och en hel massa handanalyser samt dagbok. Tycker jag inte att jag efter tre manader har potential sa ska jag halla mig till livepoker for laga insatser for nojets skull, och kanske ett par timmar i manaden med spelstudier.

 

Nivan jag siktar pa ar nog till sist nagonstans kring NL$100-NL$400 eller liknande, dar man kan ha en godkand timpenning om man vinner bra.

 

Det jag undrar ar da foljande;

 

1.) Om ni ville bli riktigt duktiga pa NLHE cashgame ( shorthanded framst ), hur skulle ni lagga upp en studieplan?

 

2.) Vilken kurslitteratur skulle ni kunna rekommendera for denna utbildning?

 

Det jag ar ute efter ar lite fundamentala egenskaper och kunskaper som man bor besitta och/eller forfina for att vara en vinnande pokerspelare pa nivan som jag siktar pa.

 

Min preliminara studieplan, som mycket garna far utokas, kritiseras och forbattras;

 

1. Borja med fundamental spelteori ( odds, pot-odds, outs osv ).

2. Kort om pre-flop, tror jag har forstatt det viktigaste.

3. Langt och mycket om post-flop spel fran alla kallor jag kan hitta.

4. Satta mina motstandare pa en handdistribution handen igenom.

5. Forsoka kanna igen bettingmonster pa motstandare och lura ut nat utav det.

6. Implementera PT/PA Hud for att fa fram stodinformation om spelare, och lara mig att anvanda den pa ett bra satt.

 

 

Jag ar mycket tacksam for alla svar och bidrag!

 

Halsningar fran gibb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lära sig spela bra poker är inte det svåraste i det här läget. Money management, anti-tilt, disciplin, fokus m.m. är också jäkligt viktigt, och är för de flesta svårare att hantera än själva kortspelandet. Så se till att inkludera sådana bitar i din plan också.

 

Se också till att sätta mål, både kortsiktiga och långsiktiga, och se till att upprätta en tydlig plan för hur dessa ska uppnås OCH hur du ska kunna mäta att de har uppnåtts.

 

Lycka Till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trakigt svar, men det basta ar trots allt att spela, spela, spela. Har sjalv borjat spela for sex manader sedan och last ratt mycket (atminstonde all standard litteratur ca 10 bocker + en hel del pa Internet) och kanner att spelet har inte borjat lossna forrans nu. Man far aha upplevelser hela tiden nar man spelar och jag ser fram emot fler sadana i framtiden.

 

Sitter i Asien och har inte heller AAO....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lära sig spela bra poker är inte det svåraste i det här läget. Money management, anti-tilt, disciplin, fokus m.m. är också jäkligt viktigt, och är för de flesta svårare att hantera än själva kortspelandet. Så se till att inkludera sådana bitar i din plan också.

 

Se också till att sätta mål, både kortsiktiga och långsiktiga, och se till att upprätta en tydlig plan för hur dessa ska uppnås OCH hur du ska kunna mäta att de har uppnåtts.

 

Lycka Till!

 

Tack for ditt svar!

 

Jag forstar att moneymanagement och kontroll over sitt humor ar mycket viktiga saker i en pokerkarriar. Det ar ocksa nagot av det jag funderat mest pa och i min lite storskaligare plan finns det givetvis med.

 

Tanker dock lite sahar; om jag inte vet hur man spelar vinnande poker spelar det absolut ingen roll om jag inte tiltar eller om jag har stenkoll pa pengarna och niva-skotten samt har total fokus nar jag spelar. Jag forstar givetvis att jag inte har stor nytta av mitt vinnande pokerspel om jag spelar for hela min bankrulle eller tiltar till for att nagon fick flushen pa river eller dylikt. Darfor valjer jag att forst fraga om sjalva kortspelandet, men jag har givetvis hela tiden penga- och personlig management i bakhuvudet - och det kan mycket val tankas att jag skriver manga fler tradar om det an om sjalva spelet till slut. Dock ar det vid spelet jag tanker borja. Kanske var otydlig eller inte tillrackligt utforlig i mitt forsta inlagg, ber om ursakt for det.

 

Vikten av att planera och satta mal, bade kortsiktiga och langsiktiga ar givetvis mycket stor. Det ar sjalva grunden for mitt projekt och jag ska forsoka gora det utforligt.

 

Ang. resultatmatning sa ar enbart det tillrackligt for en egen trad. Vill veta allt om hur man ska ga till vaga for att utvardera spelet och hur tillforlitliga de befintliga metoderna ar.

 

Aterigen tack for ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boktips:

 

Mastering No-Limit Hold'em av Russel Fox & Scott Harker (mig veterligen enda bok som uteslutande handlar om NLHECG)

 

Super System 2 av Doyle Brunson m.fl (ettan och tvåan är i stort sett samma bok, vissa kapitel är utbytta/uppdaterade i tvåan, men NLHE-kapitlet är detsamma i båda. Även om boken bara har ett kapitel om NLHE så är den en "must read")

 

Pot-Limit & No-Limit Poker av Stewart Reuben och Bob Ciaffone (handlar om fler spel än NLHE, men brukar rekommenderas varmt av de flesta ändå)

 

Harrington on Hold'em av Dan Harrington och Bill Robertie (Detta är en turneringsbok, men innehåller mycket material som är intressant för en cash-spelare också, såvida man har tillräckligt med koll för att veta när man kan och inte kan applicera råden. Det finns Volume 1, Volume 2 (båda rekommenderas) och en Volume 3 är på gång.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...